SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Dino chce podbić wschód Polski. Wyda ponad 400 mln zł na trzy centra

Sieć sklepów Dino wyda ok. 420 mln zł na trzy nowe centra dystrybucyjne: w województwie warmińsko-mazurskim, lubelskim i świętokrzyskim. Na koniec września miała 2 340 sklepów - dużo więcej na zachodzie kraju niż we wschodnich regionach.

Nowe centra dystrybucyjne Dino Polska zostaną wybudowane w gminie Biała Piska w województwie warmińsko-mazurskim, Janowie Lubelskim w województwie lubelskim i Morawicy w województwie świętokrzyskim.

Na każde firma wyłoży ok. 140 mln zł netto ze środków własnych. Centrum w gminie Morawica ma być gotowe w 2024 roku, a dwa pozostałe rok później.

W komunikacie giełdowym Dino Polska wyliczono, że w każdym z nowych centrów będą m.in. mroźnia, chłodnia, magazyny z kontrolowaną temperaturą, magazyn suchy oraz część socjalno-biurowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, drogami wewnętrznymi, miejscami parkingowymi i instalacją fotowoltaiczną o mocy 1MW. Łączna powierzchnia magazynowa każdego obiektu wyniesie ok. 45 tys. metrów kwadratowych. Za budowę będą odpowiadać spółki zależne Dino Polska specjalizujące się w takich inwestycjach.

Firma podkreśliła, że „celem nowych centrów dystrybucyjnych będzie obsługa dostaw towarów do rosnącej liczby sklepów Dino i wsparcie dalszej ekspansji geograficznej sieci”.

2,3 tys. sklepów Dino

Na koniec września br. działało 2 340 marketów Dino Polska. W zeszłym kwartale zostało otwartych 68 nowych placówek, a przez pierwsze trzy kwartały br. - 184.

Zarząd spółki oczekuje, że w 2023 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent w stosunku do liczby sklepów z końca 2022 r. Jak podano, w 2024 r. spodziewane jest podobne tempo wzrostu sieci.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Sieć Dino wywodzi się z Wielkopolski i tam nadal działa najwięcej jej sklepów: w województwie lubuskim 16,3 placówki na 100 tys. mieszkańców, a w wielkopolskim - 15,1 (na koniec września br.).

Natomiast zdecydowanie najmniej sklepów sieci jest na Podkarpaciu - jedynie 0,4 na 100 tys. mieszkańców.

Dino Polska buduje dziewiąte centrum dystrybucyjne

Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej Dino Polska w trzecim kwartale br. wyniosły minus 270,1 mln zł i były o 31,3 proc. mniejsze rdr. Spółka podała, że poziom nakładów inwestycyjnych związany jest przede wszystkim z rozwojem sieci o nowe markety Dino. Ponadto w zeszłym kwartale trwała budowa dziewiątego centrum dystrybucyjnego spółki w miejscowości Bolewicko w województwie wielkopolskim.

Wydatki inwestycyjne firmy w trzech kwartałach br. wyniosły 846 mln zł, wobec 1,12 mld zł rok wcześniej.

Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w trzecim kwartale 2023 roku 424 mln zł wobec 339,4 mln zł zysku rok wcześniej . Konsensus PAP Biznes zakładał 414,2 mln zł zysku netto.

Zysk operacyjny EBIT wyniósł 558,5 mln zł wobec 459,5 mln zł przed rokiem i był 2,3 proc. wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 545,8 mln zł. Wynik EBITDA grupy zwiększył się rok do roku o 21,2 proc. do 649,5 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 635,6 mln zł EBITDA.

Sprzedaż porównywalna 16 proc. w górę

Przychody grupy wyniosły 6,875 mld zł, co oznacza wzrost o 28,1 proc. rdr. Analitycy oczekiwali przychodów w wysokości 6,853 mld zł. Marża EBITDA wyniosła 9,45 proc. wobec 9,99 proc. w III kw. 2022 r.

Koszt własny sprzedaży wzrósł w III kw. o 29,5 proc., do 5.282,4 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 25,9 proc., do 989 mln zł. Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 18,2 proc., do 47 mln zł. 

Po trzech kwartałach 2023 r. przychody grupy Dino wyniosły 18,97 mld zł i były o 34,4 proc. wyższe rdr. Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w III kwartale 2023 r. 16,3 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2023 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 20,6 proc.

EBITDA po trzech kwartałach wyniosła 1.679,1 mln zł (wzrost o 27,3 proc. rdr), a zysk netto 1.056,9 mln zł (wzrost o 31,5 proc. rdr). Marża EBITDA wyniosła 8,85 proc., podczas gdy po trzech kwartałach 2022 r. było to 9,35 proc.

Spółka podała w raporcie, że świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, odpowiadały za 38,9 proc. sprzedaży grupy w III kw. i za 40,3 proc. w ciągu 9 miesięcy 2023 r.

Dług netto grupy Dino wyniósł 911,5 mln zł na koniec września 2023 r., co oznacza spadek o 490,3 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2022 r. Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnie 12 miesięcy wyniósł 0,41x. Na koniec grudnia 2022 r. wskaźnik ten wynosił 0,76x.

Grupa wypracowała w trzecim kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 567,6 mln zł wobec 460,9 mln zł przed rokiem. Narastająco, po trzech kwartałach środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 1.458,2 mln zł, 60,3 proc. więcej rdr.

Dołącz do dyskusji: Dino chce podbić wschód Polski. Wyda ponad 400 mln zł na trzy centra

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Hrumek
Brawo Dino nie kupuje Biedronce same przeceny kłamanie
0 0
odpowiedź
User
strzykawka
wszystko nadaje sie do wirtualne media? i to na 1sza strone?
0 0
odpowiedź
User
koczkodan
Po co nowe sklepy, jak w Polsce co roku liczba ludności czyli konsumentów będzie spadac o 150 tys , rocznie, na razie,, potem przyspieszy do 200 tys. rocznie i więcej?
0 0
odpowiedź