SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Discovery i Polsat największymi przegranymi walki o MUX-8. „Dobra propozycja”

Agora, Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media oraz spółka stworzona przez PIKE i Kino Polska TV uruchomią kanały na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Wielkimi przegranymi są za to Discovery i Grupa Polsat.  - Wydaje mi się, że jest to dobra propozycja, komplementarna - mówi Wirtualnemedia.pl o kształcie MUX-8 Witold Graboś, członek Krajowej Rady.

fot. Shutterstock.com Article

W sumie do Krajowej Rady Radiofonii Telewizji wpłynęły 24 wnioski o cztery uniwersalne koncesje telewizyjne. Zgłosiło je łącznie ponad 10 grup i firm medialnych. - Wybór nie był prosty, bo propozycji było dużo - przyznaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Witold Graboś, członek KRRiT. Nad rozstrzygnięciem konkursów regulator debatował przez kilka tygodni.

Najwięcej podmiotów (siedem) zgłosiło się do konkursu na kanał filmowo-rozrywkowy (z informacjami oraz publicystyką). Koncesję otrzymała spółka TV Spektrum, należąca do Grupy ZPR Media, która uruchomi na MUX-8 stację TV#. Ma ona nadawać głównie filmy familijne, seriale, pojawi się w niej też program informacyjny, nad którym już pracują dziennikarz z Grupy ZPR Media. TV Spektrum jest też nadawcą kanału dokumentalnego Fokus TV, nadającego na MUX-1.

- Posiadanie dwóch koncesji przez TV Spektrum pozowali łatwiej pozyskiwać kontent, będziemy mogli kupować go na dwa kanały - mówi Wirtualnemedia.pl Zbigniew Benbenek, szef rady nadzorczej Grupy ZPR Media. Holding startował też w tym samym konkursie w ramach spółki TV Film stworzonej razem ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich i dystrybutorem Kino Świat. - Zgłoszony przez nią kanał byłby wyżej pozycjonowany niż TV#, bardziej konkurowałby ze Stopklatką TV. Stacja TV# ma jednak szanse na większy udział w rynku, bo jest bardziej dostosowana do widowni oglądającej programy na multipleksach - podkreśla Benbenek.

Również siedem podmiotów chciało uruchomić kanał lifestylowy, promujący aktywny rozwój człowieka. Tu wygrała spółka Green Content należąca do Grupy Agory i projekt jej stacji Kiwi TV. Ma ona nadawać m.in. programy o stylu życia, sporcie, pozycje rozrywkowe, informacyjne, publicystyczne czy kulturalne.

- Jestem przekonany, że oferta, stworzona dzięki synergii naszych marek od lat intensywnie rozwijających się w cyfrowym świecie, trafi w potrzeby współczesnych odbiorców - zapowiada Bartosz Hojka, prezes Agory. - Dla Grupy Agora to jednocześnie ważny krok w rozbudowywaniu obecności na rynku telewizyjnym i wzmacnianiu naszych kompetencji w zakresie tworzenia programów audiowizualnych - dodaje. Spółka od dawna mówi o inwestycjach w rynek telewizyjny - ma już jeden kanał na pierwszym multipleksie - to filmowa Stopklatka TV, której współwłaścicielem jest Kino Polska TV.

Pięciu nadawców zainteresowanych było koncesją dla stacji lokalno - samorządowej, którą dostała telewizja Zoom TV, należąca do spółki Cable Television Networks & Partners założonej przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej. Ma ona bazować na kontencie tworzonym m.in. przez lokalne telewizje kablowe i emitować programy informacyjne czy publicystyczne. 49 proc. udziałów w stacji przejąć ma spółka Kino Polska TV, która wesprze ją od strony technicznej i redakcyjnej, dostarczy jej kontent, a także udzieli pożyczki. - Otrzymaliśmy koncesję na kanał, w którym włożyliśmy największy wysiłek od strony organizacyjnej  i przygotowawczej. Widzimy w nim największy potencjał - mówi nam Bogusław Kisielewski, prezes Kino Polska TV.

W konkursie na nadawanie stacji interaktywnej (z audycjami o edukacji medialnej i treściami z nowych mediów), również było pięciu chętnych. Tutaj wygrała Wirtualna Polska Holding z projektem stacji WP1. Jej ramówkę wypełnią programy rozrywkowe, filmy, seriale, dokumenty, publicystyka, sport i programy typu reality. Widzowie zobaczą na jej antenie m.in. emitowany na żywo codzienny magazyn publicystyczny „Dzieje się w Polsce” czy magazyn reportażowo-interwencyjny „Interakcja”.

- Przyznanie koncesji otwiera nowy etap w Wirtualnej Polsce, oznacza szybką budowę kompetencji w już wcześniej strategicznie ważnym obszarze produkcji i dystrybucji treści telewizyjnych. Zrobiliśmy wiele przez ostatnie dwa lata w tej dziedzinie, a teraz przejdziemy jeszcze przyspieszony kurs zakupu i dystrybucji do 18 mln Polaków długich form wideo, których do tej pory brakowało w naszym portfolio - podkreśla Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.

Grupa ZPR Media w sumie złożyła pięć wniosków w czterech konkursach, Agora - cztery, a Kino Polska - łącznie trzy, ale wszyscy są zadowoleni z finalnego rozstrzygnięcia. - Nie spodziewaliśmy, że dostaniemy więcej niż jedną koncesję - przyznaje Bogusław Kisielewski - W tak konkurencyjnym procesie uzyskanie jednej z czterech koncesji uznajemy za sukces - wtóruje mu Agata Staniszewska, rzecznik prasowa Agory. Wirtualna Polska ubiegała się tylko o jeden kanał.

Wielkim przegranym jest natomiast firma Discovery Polska, który mimo trzech zgłoszeń, nie dostała ani jednej koncesji. Wczoraj nie udało nam się uzyskać jej komentarza do decyzji KRRiT.

Bezskutecznie o trzy koncesje starała się też Telewizja Polsat, a o jedną - należąca do właściciela Polsatu Superstacja.  - Bez komentarza - ucina Tomasz Matwiejczuk, rzecznik prasowy Polsatu. Dwa kanały na ósmym multipleksie chciała też uruchomić Telewizja Puls, a po jednym - Scripps Networks Polska, kontrolowana przez nowego właściciela TVN oraz spółka AETN Poland, nalężąca do koncernu A+E Networks.

Witold Graboś zwraca uwagę, że o wynikach konkursów zdecydowało m.in. to czy programy odpowiadały wymogom określonym w art. 1 ustawie o radiofonii i telewizji oraz czy zgłaszający potrafili udowodnić, że sfinansują zapowiadane inwestycje.

- Ważna była też ochrona polskiej produkcji audiowizualnej i w szerokim rozumieniu interes odbiorcy. Ofertę naziemnej telewizji cyfrowej trzeba było uzupełnić z rozwagą, by to była propozycja całościowa i względnie bogata - mówi Graboś.

Nowe kanały będą mogły się pojawić na MUX-8, jak tylko podpiszą umowę z jego operatorem. W lipcu br. został nim Emitel, który wygrał w konkursie zorganizowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Brały w nim udział też m.in. Polski Operator Telewizyjny i Time, które odwołały się od wyników postępowania. Nie zmieniło to jednak jego biegu zdarzeń zgodnie z procedurą - w październiku br. UKE udzielił Emitelowi rezerwacji częstotliwości na MUX-8. Możliwe, że kanały na tym multipleksie zaczną nadawać już w I kwartale 2016 roku.

Problemem jest jednak zasięg techniczny MUX-8, który będzie mniejszy od zasięgu pozostałych trzech multipleksów. Dodatkowo multipleks ruszy kilka lat po zakończeniu cyfryzacji. -  To jest inna sytuacja, gdy znikała telewizja analogowy i każdy musiał kupić dekoder i dostosować antenę. Teraz ludzie mają już 24 dobre kanały. Tylko atrakcyjna oferta programowa może spowodować, że włączą ósmy multipleks - podkreśla Zbigniew Benbenek.

- Bardzo dużą rolę będzie miała tutaj Telewizja Polska - dodaje. To ona dostał trzy sloty na ósmym multipleksie - będzie mogła tam nadawać trzy kanały SD albo jeden kanał SD i jeden HD. Zdaniem szefa ZPR Media, powinna umieścić tam swój kanał serialowy (TVP Seriale -przyp.). Spółka jednak na razie nie wypowiedziała jakie jej stacje trafią na MUX-8. W minioną środę prezes Janusz Daszczyński potwierdził jedynie, że na MUX-3 ruszy TVP Kultura w jakości HD, więc jeden kanał SD przeniesiony zostanie z tego multipleksu na MUX-8. Nie podał jednak o którą telewizję chodzi.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Discovery i Polsat największymi przegranymi walki o MUX-8. „Dobra propozycja”

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ex
Trudno nie odnieść wrażenia że głównym kryterium przyznania koncesji były względy i sympatie polityczne KRRiT. Bo przypominam że ZPR ma już 4 koncesje w DVB-T mimo że wcześniej nie była nadawcą analogowym. Trudno się nie uśmiać czytając fragment wypowiedzi pana Grabosia że decydowały względy finansowe i programowe. Gdyby tak faktycznie było to Discovery miałby dzisiaj 3 koncesje ponieważ jest światowym liderem telewizyjnym z kapitałem progtamowym i finansowym niż wszystkie 4 firmy razem wzięte które koncesje dostały. Szkoda że załatwia się swój interes kosztem widzów...
odpowiedź
User
privat
ech, kolejne antypolskie i agenturalne tuby propagandowe...
62 25
odpowiedź
User
xb1
Znowu Agora, znowu ZPR. Czas na zmiany: w KRRiT.
78 16
odpowiedź
User
laik
Nie obrażając panów z krritv, ale im się w głowach pop.....liło. Wszystkie badania pokazywały, że ludzie chcą oglądać kanał produkowany przez Discovery, a będziemy mieli sieczkę i programy dokumentalne sprzed kilku lat odkupione od Discovery i NGC, tak jak to można zobaczyć na Foksie. Zero chęci rozwoju konkurencji, bo takie nadzieje dawałby kanał Discovery, a tak będzie nuda i powtórki miedzy kanałami. Jak mawiał klasyk "dni i wodorosty". Czas odejść szanowny Panie Dworak, Graboś i spółka, którzy blokują rozwój TV, a zwłaszcza radia, nie ogłaszając konkursów na ciągle wolne częstotliwości radiowe i nie pozwalając stacjom na dublowanie częstotliwości gdzie to jest możliwe. Dobrze, że jest kablówka i satelita.
73 12
odpowiedź
User
Staszek
Szkoda, że Discovery nic nie dostało. Mogli by wtedy dawać sport z Eurosportu w otwartej telewizji. A tak to będą musieli odsprzedać sublicencje na Igrzyska Olimpijskie dla TVP
54 11
odpowiedź