SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Domy produkcyjne: podsumowanie 2019 roku, prognozy na rok 2020

O najważniejszych wydarzeniach, sukcesach i porażkach 2019 roku oraz prognozach na 2020 rok mówią serwisowi Wirtualnemedia.pl przedstawiciele branży domów produkcyjnych: Kacper Sawicki, Mariusz Pietkiewicz i Marcin Dworucha.

Article


Kacper Sawicki, CEO i executive producer w Papaya Films

WYDARZENIE ROKU

Sukces kampanii VMLY&R Poland "Ostatni Twój Weekend" i deszcz zasłużonych nagród w Cannes. Wśród pięciu statuetek znalazło się Grand Prix w kategorii Glass: The Lion for Change - ważne wyróżnienie przyznawane ideom podnoszącym standardy i zmieniającym postawy społeczne szczególnie w kontekście niesprawiedliwości, uprzedzeń i nierówności płci. Polska kampania wygrała z akcjami takich marek, jak Nike, Dove i Volvo czy też inicjatywą Copenhagen Pride "Q. The Genderless Voice". W produkcji reklamowej nie sposób pominąć czwartej z rzędu (a już piątej w ciągu ostatnich siedmiu lat) nagrody Domu Produkcyjnego Roku KTR dla Papaya Films.

SUKCES ROKU

Bardzo wyczekiwane w branży zmiany - dzięki działaniom Klubu Producentów Reklamowych - upowszechnianie rekomendacji praktyk zawartych w Białej Księdze doprowadziło do polepszenia standardów przetargowych. Dziś mamy większą transparentność, klienci deklarują budżety produkcyjne na etapie przekazania briefów, produkcyjnych a do przetargów coraz częściej zaprasza się "normalną" liczbę uczestników - trzy studia i trzech reżyserów. W listopadzie ruszył również zainicjowany przez Klub Producentów Reklamowych projekt Ad Goes Green, mający na celu zmianę negatywnego wpływu naszej branży na środowisko naturalne. Sytuacja normalizuje się, a na to czekaliśmy bardzo długo.

PORAŻKA/ROZCZAROWANIE ROKU

Funkcjonowanie impresariatów - agencji twórców przy domach produkcyjnych zamiast budowania przez studia roster' ów reżyserskich. Taki model nie pomaga w uporządkowaniu rynku przetargowego i budzi wątpliwości. Na świecie reżyserzy są nieodłączną częścią domów produkcyjnych. W Polsce - w dalszym ciągu - brakuje producentom odwagi.

CZŁOWIEK ROKU

Szef Klubu Producentów Reklamowych - Julian Dworak. Już drugi rok z rzędu niestrudzenie działa na rzecz normalizacji i uregulowania najtrudniejszych zagadnień w działaniu naszej branży. Inspiruje zmiany, umożliwia dialog, reprezentuje i łączy wszystkich zaangażowanych w procesy produkcji reklamowej. Wielkie podziękowania.

SERWIS/KAMPANIA/PROJEKT ROKU

Projekt roku to oczywiście "Ostatni Twój Weekend" od VMLY&R Poland. Akcja nie tylko genialna i skutecznie nagłośniona, ale przede wszystkim wartościowa.

Warto wspomnieć także o współpracach ambasadorskich - Reserved z Cindy Crawford, Kendall Jenner oraz Samsunga z Sokołem. Jednym z najciekawszych i najbardziej innowacyjnych projektów 2019 była nazywana"najbardziej społeczną kampanią roku" akcja agencji DDB dla McDonald's, w której w gronie przyjaciół, po zainstalowaniu aplikacji i umieszczeniu obok siebie smartfonów można było wspólnie obejrzeć specjalne wideo. Im więcej przyjaciół i telefonów, tym większy powstawał ekran i tym więcej obrazu oraz dźwięku można było zobaczyć i usłyszeć.



Marcin Dworucha, managing director, producer & partner w F25 Production House

WYDARZENIE ROKU

Myślę, nagrody w Cannes dla polskich agencji reklamowych. „Ostatni Twój Weekend" oraz „Niezniszczalna tęcza" podniosły poprzeczkę bardzo wysoko.

SUKCES ROKU

Janusz Chabior i kampania OLX "A co gdyby?". 
Bardzo jestem szczęśliwy, że byliśmy częścią tego projektu, że projekt  zdobył tyle nagród, że w czerwcu 2019 „zablokował" pięć  pierwszych miejsc na YouTube Ads Leaderboard. To naprawdę wielki  sukces, tysiące udostępnień i komentarzy.

PORAŻKA / ROZCZAROWANIE ROKU

W Polsce to ciągle niestety polityka, razem z wyborami parlamentarnymi oraz z tym co się dzieje w mediach publicznych. Drugie rozczarowanie  związane w sumie z pierwszym, kampania „Nie świruj, idź na  wybory", myślę, że można było to rozwiązać inaczej.
Na świecie to rozczarowujące zakończenie serialu „Gra o Tron”, ogólnie panująca ciemność w ostatnim odcinku.

CZŁOWIEK ROKU

W Polsce - Olga Tokarczuk za wielki sukces na koniec roku i Robert  Lewandowski za nieustające utrzymywanie się na fali wznoszącej.
Na świecie - Elon Musk, gdyż jego działalność definiuje nam naszą przyszłość.

SERWIS / KAMPANIA / PROJEKT ROKU

W Polsce - całościowa kampania i płyty MAŁOMIASTECZKOWY Dawida Podsiadły. To bardzo dobra, wyróżniająca się kampania idealnie pasująca do wizerunku artysty.
Na świecie - platforma Tik Tok – mam wrażenie, że niedługo wszyscy będziemy go mieć i robić filmy na Tik Toka, mamy w F25 już realizację dedykowane Tik Tokowi, spotkaliśmy polskich tiktokerów, którzy mają kilka milionów followersów.

PREMIERA/ NOWOŚĆ ROKU

Tesla Cybertruck oraz platformy streamingowe Disney+, AppleTV oraz HBO.

TREND ROKU

Myślę, że to widać coraz bardziej w Polsce, a na świecie to już na pewno. Ekologia przez wielkie E, która wkracza do produkcji filmowej tzw. green production, walka z plastikiem na planach zdjęciowych, recycling elementów scenograficznych, skupienie uwagi na nie marnowaniu jedzenia, energia z odnawialnych źródeł.

Drugi trend to formaty, coraz częściej i coraz więcej w kampaniach klienci myślą o dodatkowych formach, to bardzo dobrze, że myślą specyfiką danego medium i dopiero potem tworzą pod dane medium content.

Warto wspomnieć o „Wiedźminie” nowym serialu Netflixa. Na pewno to będzie duże wydarzenie w Polsce może i na świecie, ale czy klapa czy sukces, czy Wiedźmin będzie człowiekiem roku nie tylko w naszym kraju, okaże się za kilkanaście godzin.


Mariusz Pietkiewicz, CEO w M5 FILM

Generalnie uważam rok 2019 za rok udany. Pojawiło się wiele tendencji, które napawają optymizmem. Na pewno był to rok intensywny. Konieczność podążania za zmieniającą się rzeczywistością wymaga doskonałej kondycji. Nic nie wskazuje, aby w kolejnym roku miało być spokojniej.


WYDARZENIE ROKU

Jubileuszowa Gala Effie. 20 lat tej nagrody to studium zmian, lepszych i gorszych, jakie zachodziły i zachodzą w podejściu marketerów do komunikacji reklamowej. Z pewnością warto docenić, jakie ta nagroda zyskała sobie uznanie i dzięki temu wpływa na obecne trendy.

SUKCES ROKU
Film „Kler”. Absolutny rekord pod kątem widzów. Nawet jeśli miał kupę szczęścia - otworzył niedostępne dotychczas horyzonty dla polskich filmów fabularnych.

PORAŻKA/ROZCZAROWANIE ROKU
Kampania: "Ten pierwszy raz z Kontem dla Młodych" - kino | Reklama | PKO Bank Polski za zdanie wypowiedziane podczas seansu w kinie przez 40-latka do sympatycznej pary nastolatków : “Trzeba się było wykosztować na randkę…”.

CZŁOWIEK ROKU
Olga Tokarczuk. Może nie bezpośrednio związana z branżą, ale trudno nie docenić nagrody Nobla w dziedzinie sztuki.
To osiągnięcie jest ważne dla nas wszystkich.

SERWIS/KAMPANIA/PROJEKT ROKU:
Orange Zbliża - nowy format reklamowy i kampania wizerunkowa. Za odwagę sięgania po ważne treści. Za umiejętność wzniesienia się ponad banał.

TREND ROKU
Influencer marketing. To chyba szczytowy moment tej formy komunikacji. Ciekawe, czy jest jeszcze zapas do wzrostu, czy czekają nas korekty tej tendencji?


PROGNOZY NA 2020 ROK
Prognozuję większą polaryzację treści. Wciąż obok „klikalnych” treści, pojawiać się będzie coraz więcej materiałów wartościowych. Z pewnością interesująca będzie obserwacja TIK TOK. Czy znajdzie swoje miejsce i czy zagrozi Instagramowi i FB?
Wobec prognozy spowolnienia gospodarczego nastąpi „racjonalizacja” budżetów. Na pewno sporo będzie pragmatyzmu.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Domy produkcyjne: podsumowanie 2019 roku, prognozy na rok 2020

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl