SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Dziennikarz „Kronen Zeitung” o kulisach prowokacji, która doprowadziła do upadku rządu. „Niejasne, kto za tym stał”

Austriacki dziennik „Kronen Zeitung” opisuje kulisy obywatelskiej prowokacji, która skończyła się kryzysem rządowym. „Narkotyki, oszustwa, fałszerstwo dokumentów: Rejestr kryminalny jest długi” - zaczyna swój tekst dziennikarz tej gazety Christoph Budin.

Christoph Budin (z lewej) z prowadzącym rozmowę Gerhardem Kollerem, fot. Krone.at Article

Sprawa dotyczy nagrania, na którym - były już wicekanclerz Austrii Heinz-Christian Strache - spotyka się na Ibizie z podstawioną kobietą udającą inwestorkę i proponuje jej kontrakty państwowe w zamian za pomoc dla jego partii w kampanii wyborczej. Strache był wicekanclerzem Austrii nominowanym przez jedną z dwóch koalicyjnych partii. Po ujawnieniu nagrania przez prasę (na tydzień przed wyborami do europarlamentu) Strache podał się do dymisji, a koalicja rządząca rozpadła się. Na wniosek premiera Sebastiana Kurza wszyscy ministrowie z ramienia partii koalicyjnej zrezygnowali z zajmowanych stanowisk. Parlament przegłosował wotum nieufności dla rządu, który w konsekwencji został odwołany.

 

Nagranie na Ibizie wykonali - jak podaje dziennik „Kronen Zeitung” - dwaj eksperci ds. bezpieczeństwa, specjalizujący się w szpiegostwie przemysłowym, wraz z właścicielem agencji detektywistycznej w Monachium oraz specjalizującym się w nieruchomościach prawnikiem z Wiednia. To ten ostatni miał uzyskać „intymne i szczegółowe informacje na temat prywatnego życia Strachego od jednego z jego byłych ochroniarzy”, które zostały wykorzystane podczas podstawiania mu fałszywej inwestorki.

Po nagraniu polityka (kosztowało to ok. 400 tys. euro) kupno nagrania zaoferowano za ok. 2 mln euro kilku partiom politycznym i jednemu koncernowi budowlanemu podczas kampanii wyborczej w 2017 roku. Żaden z podmiotów jednak nie wyraził zainteresowania. Ostatecznie więc w 2019 roku niemiecka spółka z kontami w jednym z rajów podatkowych kupiła wideo za 600 tys. euro, płacąc w złotych monetach - Kruegerrandach. Firma przekazała nagranie dwóm niemieckim gazetom - dziennikowi „Sueddeutsche Zeitung” i tygodnikowi „Der Spiegel”, które 17 maja opublikowały wideo.

- W tym czasie, gdy wideo było oferowano austriackim politykom i koncernowi, austriackie służby musiały już dowiedzieć się o jego istnieniu, powstaje więc pytanie, co w tym czasie robiły służby i dlaczego nie interweniowały - pyta w tekście o kulisach sprawy „Kronen Zeitung”.

- „Pułapka na Ibizie” została nie do końca przemyślana: ci, którzy ją przygotowali zarobili stosunkowo niewiele. Nie chciałbym być teraz w ich skórze. Poza śledztwami policyjnymi i prokuratorskimi z pewnością mają wielu przeciwników - podsumował Christoph Budin w rozmowie, opublikowanej w czwartek, 30 maja na stronie internetowej Krone.at. Podaje również w wątpliwość, czy znane są wszystkie osoby zamieszane w „Ibiza-Gate” i ich motywy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Dziennikarz „Kronen Zeitung” o kulisach prowokacji, która doprowadziła do upadku rządu. „Niejasne, kto za tym stał”

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl