SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Dziennikarze o relacjach z mediami sektora bankowego

Dziennikarzom finansowym najlepiej współpracuje się z bankami mBank, BRE Bank i Multibank oraz ING BSK - wynika z badania 'Opinie dziennikarzy na temat banków' ARC Rynek i Opinia.

Dziennikarze we współpracy z biurami prasowymi banków największą uwagę zwracają na: terminowość załatwiania zgłaszanych próśb oraz gotowość do udzielenia kompetentnej odpowiedzi na niestandardowe zapytania.

Ważnym ogniwem w kontaktach z bankami jest rzecznik prasowy. Najlepiej zostali ocenieni rzecznicy banków: ING BSK, BRE Banku oraz BZ WBK. Profesjonalna polityka informacyjna to kryterium najbardziej istotne w wyrażaniu przez dziennikarzy opinii na temat danego banku. W porównaniu do wyników badania sprzed dwóch lat, aktualnie dziennikarze ogólnie częściej kontaktują się z bankami. Najczęściej, co najmniej dwa razy w miesiącu, dziennikarze kontaktują się z czołowymi i dużymi bankami, jak: PKO Bank Polski, Bank BPH, Pekao S.A. i Bank Zachodni WBK. Z pozostałymi bankami dziennikarze kontaktują się z różną częstotliwością. Stosunkowo rzadko z mniejszymi bankami, jak np. Lukas Bank czy Fortis Bank.

Średnia ocena ogólnego poziomu zadowolenia dziennikarzy z bezpośrednich kontaktów z biurami prasowymi banków praktycznie nie uległa zmianie w porównaniu do wyników poprzedniego badania - 3,55 w skali od 1 - bardzo niezadowolny(a) do 5 - bardzo zadowolony(a). Najlepsze oceny pod tym względem przypadły bankom: mBank, BRE Bank i Multibank oraz ING BSK i BPH.

W 2006 r. po raz pierwszy badano stopień przygotowania banków do komunikacji w sytuacji kryzysowej w oparciu o ocenę poziomu dotychczasowej współpracy dziennikarzy z bankami. Banki najlepiej ocenione w tej kategorii to: BRE Bank wraz z mBankiem i Multibankiem oraz ING BSK, a najgorzej Fortis Bank i Kredyt Bank.

Oczekiwania dziennikarzy wobec komunikacji w sytuacji kryzysowej to:
- błyskawiczna reakcja banku, szybkie przekazanie dziennikarzom komunikatu (konferencja, strona internetowa banku, e-mailing),
- udzielenie szczerej i rzetelnej informacji, uczciwe postawienie sprawy,
- umożliwienie dziennikarzom bezpośredniego dostępu do członków zarządu, osób specjalistów i ekspertów,
- pełna dostępność czasowa, „24 godziny na dobę”, rzecznika prasowego.

Skąd dziennikarze czerpią informacje?
Najważniejszym źródłem informacji dla dziennikarzy zajmujących się tematyką finansową jest bezpośredni kontakt z biurami prasowymi banków. Podstawową formą pozyskania informacji jest także Internet – strony banków i instytucji finansowych, portale ekonomiczno-finansowe. Z bardziej zaawansowanej formy pozyskiwania informacji w Internecie przez kanały RSS korzysta 35% dziennikarzy finansowych. Spontanicznie najczęściej wymieniane z nazwy konkretne źródła informacji dla dziennikarzy zajmujących się tematyką finansową to: portal internetowy bankier.pl oraz Rzeczpospolita i Puls Biznesu.

Dziennikarze spontanicznie wymienili także inne źródła informacji w swojej pracy zawodowej: infolinie banków, kontakty osobiste, rozmowy z managerami banków, kontakty nieformalne z pracownikami banków, spotkania, rozmowy telefoniczne z analitykami, agencje ratignowe, biura maklerskie, telewizja TVN24 (bilans tygodnia, serwis ekonomiczny), radio Tok FM (o godz.9.00), Radio PIN (newsy), Plus-Minus w TVP, Usenet - internetowe grupy dyskusyjne, powiadamiacie, komunikaty z systemu remitent, raporty firm, czytelnicy (w przypadku dziennikarzy prasowych) oraz Uniwersytety, Akademie Ekonomiczne, wykładowcy uczelni.

Informacje o badaniu
„Opinie dziennikarzy na temat banków” to kolejna fala badania realizowanego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia w ramach ogólnego projektu badawczego „Opinie dziennikarzy na temat instytucji finansowych i ubezpieczeniowych” (poprzednie badanie zrealizowano w 2004 r.). Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów standaryzowanych w kwietniu i maju 2006 r. na próbie N=70 respondentów. Dziennikarze reprezentowali tytuły znanych dzienników ogólnopolskich i regionalnych, czasopism opiniotwórczych i o tematyce ekonomicznej, jak również agencje informacyjne i portale internetowe o tematyce ekonomicznej oraz stacje telewizyjne i radiowe.

Proto.pl

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Dziennikarze o relacjach z mediami sektora bankowego

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl