Wpływy grupy Empik wzrosły o 18 proc. Prawie połowa z książek, e-commerce o 30 proc. w górę

W ub.r. grupa kapitałowa Empik osiągnęła wzrost wpływów sprzedażowych o 17,9 proc. do 1,79 mld zł i 58,66 mln zł zysku netto. Z jej głównych pionów najmocniej, o 30,1 proc., urósł sprzedażowo e-commerce. Natomiast w tych samych sklepach stacjonarnych nastąpił spadek, co firma tłumaczy zakazem handlu w niedziele.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Przychody sprzedażowe netto grupy Empik z działalności kontynuowanej zwiększyły się z 1,52 mld zł w 2017 roku do 1,79 mld zł w ub.r. Jednocześnie koszt sprzedanych materiałów i towarów poszedł w górę z 910,65 mln zł do 1,107 mld zł (czyli o 21,5 proc.), a koszty operacyjne - z 536,35 do 631,36 mln zł (o 17,7 proc.).

Przełożyło się to na spadek zysku EBITDA ze 123,5 do 120,6 mln zł, zysku operacyjnego z 72,34 do 57,66 mln zł i zysku brutto z 60,57 do 46,77 mln zł. Rentowność sprzedaży brutto zmalała z 40 do 38 proc.

- Spadek wynikał głównie z realizacji strategii Grupy polegającej na dynamicznym wzroście sprzedaży poprzez rozwój nowych kategorii i rozpoczęcia współpracy z partnerami, oferując im sprzedaż ich produktów poprzez stronę empik.com. Wdrożenie nowych kategorii i platformy marketpalce wymagały zwiększenia zatrudnienia, co przełożyło się na wyższe koszty. Wzrosły również koszty logistyczne i wydatki na marketing - wyliczono w sprawozdaniu finansowym grupy Empik

Natomiast zysk netto firmy zwiększył się z 32,24 do 58,66 mln zł, głównie dzięki osiągnięciu w ub.r. 11,89 mln zł wpływów z podatku dochodowego, wobec 28,33 mln zł wydatków rok wcześniej.

Do grupy kapitałowej oprócz Empiku należy szereg spółek zależnych, m.in. zajmujące się sprzedażą i dystrybucją książek i prasy Mole, Pol Perfect (Empik ma 94 proc. jej udziałów) i Platon (75 proc. jej udziałów Empik przejął dwa lata temu), się dystrybucją i sprzedażą internetową Virtualo, Livro i E-Muzyka (80 proc. udziałów tej ostatniej spółki Empik kupił pod koniec 2017 roku).

Empik jest też właścicielem Grupy Wydawniczej Foksal, powstałej na początku 2013 roku z połączenia wydawnictw W.A.B., Wilga i Buchmann.

Więcej sklepów, ale zakaz handlu w niedziele osłabia sprzedaż

Zdecydowanie najwięcej grupa Empik zarabia w segmencie sprzedaży detalicznej, który tworzą w firmie przede wszystkim salony Empik i księgarnie Mole Mole. W ub.r. przychody ze sprzedaży detalicznej wyniosły 1,13 mld zł, co wobec 1,08 mld zł rok wcześniej daje wzrost o 4,6 proc.

- W roku 2018 był kontynuowany proces transformacji, mający na celu optymalizację struktury asortymentowej, polityki cenowej i komunikacji marketingowej. W 2018 roku kontynuowany był również proces przekształcania salonów Empik w innowacyjny format sklepu, tzw. Future Store, który charakteryzuje się nowoczesnym wystrojem oraz zastosowaniem urządzeń multimedialnych ułatwiających klientom zakupy - opisano w sprawozdaniu z działalności grupy Empik.

Firma zaczęła też testować format Papiernik by Empik - małych sklepów z artykułami papierniczymi, szkolnymi, biurowymi i kreatywnymi, uruchamianych m.in. w mniejszych centrach handlowych. W ub.r. otworzony dziewięć takich punktów, m.in. w Warszawie, Legionowie, Gdańsku i Poznaniu.

Ponadto Empik mocniej wszedł w sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne - w sierpniu ub.r. przejął specjalizującą się w tym platformę internetową Going. Wydał na to 7,41 mln zł, z czego 3,88 mln zł to cena 100 proc. udziałów, 2,62 mln zł - kwota dokapitalizowania spółki, a 906,8 tys. zł - wartość wzajemnej opcji wykupu.

W ciągu roku liczba punktów sprzedaży grupy Empik zwiększyła się z 263 do 291 (a ich łączna powierzchnia z 97,45 do 101,98 metrów kwadratowych, czyli o 4,6 proc.). I to ona odpowiada głównie za wzrost wpływów ze sprzedaży detalicznej, bo - jak podała firma w raporcie - w porównywalnej grupie sklepów sprzedaż zmalała. - Co jest skutkiem wejścia w życie w 2018 roku przepisów zakazujących handlu w niedziele - zaznaczono.

Zmalała rentowność sprzedaży detalicznej firmy - zysk przed opodatkowaniem spadł z 79,43 do 67,52 mln zł. Wynika to przede wszystkim ze wzrostów wydatków na świadczenia pracownicze (ze 151,79 do 176,29 mln zł), na najem i utrzymanie pomieszczeń (ze 126,16 do 138,2 mln zł) oraz na amortyzację (z 23 do 39,04 mln zł).

E-commerce ze wzrostem wpływów i straty

Pion e-commerce grupy Empik osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 30,1 proc. Te od klientów zewnętrznych poszły w górę z 357,23 do 464,66 mln zł, a wewnątrzgrupowe - z 8,9 do 16,26 mln zł.

- Bardzo duże dynamiki odnotowały nowe kategorie rozwijane tylko w kanale sprzedaży internetowej: sport, elektronika, dom i ogród, dziecko, zdrowie i uroda. Grupa w ramach segmentu osiągnęła wzrost przychodów w obszarze muzyki cyfrowej. Szczególnie imponująca dynamika miała miejsce w przypadku dystrybucji klasycznych nośników CD oraz współpracy w ramach serwisu Plus Music - wyliczono w sprawozdaniu.

Jednocześnie mocno wzrosły koszty operacyjne segmentu: nakłady na świadczenia pracownicze z 20,9 do 31,21 mln zł, na marketing - z 18,56 do 27,25 mln zł, a koszty określone jako pozostałe - z 36,98 do 46,52 mln zł.

W konsekwencji zysk EBITDA spadł z 11,29 do 8,75 mln zł. Przy doliczeniu kosztów amortyzacji (19,14 mln zł w 2017 roku, 22,98 mln zł w ub.r.) strata pionu e-commerce pogłębiła się z 7,76 do 14,25 mln zł.

grafika

Hurt i wydawnictwa w górę po kupnie hurtowni Platon

Segment hurtowy i wydawniczy grupy Empik osiągnął wzrost przychodów aż o 57 proc. do 232 mln zł. Firma zaznacza, że z jednej strony to efekt przejęcie sieci hurtowni Platon, a z drugiej - dynamicznego rozwoju sprzedaży gier planszowych oraz produktów dla dzieci i młodzieży.

Duża część książek Grupy Wydawniczej Foksal i innych produktów własnych Empiku trafia do jego sklepów stacjonarnych i internetowych. W skali roku przychody pionu hurtowo-wydawniczego ze sprzedaży w ramach grupy kapitałowej wzrosły ze 126,5 do 129,62 mln zł.

Natomiast po kupnie hurtowni Platon wpływy od zewnętrznych klientów podskoczyły z 79,18 do 193,39 mln zł. W br. Empik przejął pozostałe 25 proc. udziałów spółki Platon, płacą za nie 1,58 mln zł.

grafika

Sprzedaż książek i prasy w górę

Prawie połowa przychodów grupy Empik pochodziła w ub.r. ze sprzedaży książek. Wpływy z tego źródła w punktach stacjonarnych wyniosły 489,32 mln zł, w internecie - 163,07 mln zł, a w kanale hurtowo-wydawniczym - 173,25 mln zł. W sumie było to 825,65 mln zł, 46 proc. łącznych wpływów firmy.

- Zmiany w asortymencie produktowym w spółce Empik następowały zgodnie ze strategią przyjęta przez zarząd: wzmocniona została silna pozycja w kategorii „książka”, która odnotowała sprzedaż wyższą o 1,6 proc. niż w roku 2017 - podkreślono w sprawozdaniu.

Zmalały natomiast wyniki sprzedażowe zmalały w pozostałych kategoriach produktów określanych jako wydawnicze - z wyjątkiem prasy. Przychody z produktów muzycznych wyniosły w ub.r. 147,79 mln zł, z prasy - 107,81 mln zł, a z filmów - 53,44 mln zł.

- W obrębie kategorii niewydawniczych nastąpił duży wzrost w rozwijanych kategoriach: lifestyle, rozrywka rodzinna oraz artykuły papiernicze - wyliczyła firma. W przypadku tej ostatniej sprzedaż stacjonarna najmocniej dominuje nad internetową (w ub.r. wpływy z tej pierwszej to 173,67 mln zł, a z drugiej - tylko 7,67 mln zł). W kategorii zabawek już ponad jedna trzecia wartości sprzedaży (44,68 mln zł w ub.r.) jest realizowana w sieci, a pozostała część (76,64 mln zł) w sklepach stacjonarnych.

E-commerce dominuje natomiast w przypadku sprzedaży biletów - w ub.r. w sieci zanotowano 15,38 mln zł przychodów, a w punktach stacjonarnych - 1,9 mln zł. Serwis Empik Foto, oferujący usługi i produkty związane ze zdjęciami, wygenerował w ub.r. 31,8 mln zł wpływów.

grafika

Więcej na marketing i pracowników, inwestycje głównie w sklepy stacjonarne

Koszty operacyjne grupy Empik procentowo wzrosły niewiele mniej od jej przychodów - o 17,7 proc., z 536,35 do 631,36 mln zł. - Wyższe koszty wynikają z rozwoju działalności Grupy, w szczególności nowych otwarć salonów sprzedaży detalicznej - skomentowała firma.

Ponad jedna trzecia jej wydatków idzie na pracowników. Koszty w tym zakresie zwiększyły się o 24,8 proc. do 230,38 mln zł. Jest to związane nie tylko z otwieraniem kolejnych punktów sprzedaży, lecz także przejęciem spółek Mole Mole, Platon i E-Muzyka.

Z kolei wydatki dotyczące budynków wzrosły o 9,8 proc. do 144,57 mln zł, na działalność operacyjną sklepów - o 26,8 proc. do 101,7 mln zł, na marketing - o 16 proc. do 66,75 mln zł, a na amortyzację - o 45,9 proc. do 62,95 mln zł.

Zmalały jedynie pozostałe koszty operacyjne (z 31,16 do 25,02 mln zł), ponadto firma w ub.r. nie utworzyła żadnych odpisów dotyczących utraty wartości sklepów (w 2017 roku wyniosły one 8,06 mln zł).

grafika

Wydatki inwestycyjne grupy Empik zwiększyły się w skali roku z 71,58 do 93,34 mln zł. Zdecydowana większość poszła na segment detaliczny (52,13 mln zł w 2017 roku, 76,06 mln zł w ub.r.), natomiast nakłady w tym zakresie na e-commerce zmalały z 18,66 do 16,05 mln zł.

- Wydatki zostały poniesione z tytułu rozbudowy magazynu centralnego a także otwarć nowych sklepów i renowacji istniejących oraz dalszego rozwoju platformy empik.com - podsumowano.

grafika

240 mln zł zadłużenia finansowego, spłacona pożyczka od właściciela

Na koniec ub.r. zobowiązania grupy Empik z pożyczek i kredytów wynosiły prawie 240 mln zł. W części długoterminowej zmalały w ciągu roku z 275,05 do 226,3 mln zł, a w krótkoterminowej - wzrosły z 1,86 do 13,12 mln zł.

Jedynym udziałowcem Empiku jest Bookzz Holdings Limited. Przejął firmę w połowie 2016 roku i zdjął z warszawskiego rynku giełdowego, a kilka miesięcy później dokapitalizował kwotą 215,53 mln zł.

Firma w sprawozdaniu oceniła, że spadek wskaźniku jej skonsolidowanego zadłużenia wynika z restrukturyzacji rozpoczętej w 2016 roku. - Empik stał się spółką matką dla całej działalności operacyjnej, a podmioty, które nie wkomponowały się w wizję rozwoju obraną przez zarząd i inwestorów, zostały sprzedane - przypomniano. W latach 2015-2016 Empik Media & Fashion, należący jeszcze do funduszy Eastbridge i Penta Investments, sprzedał lub zamknął kilka sieci sklepów odzieżowych (m.in. Aldo, Esprit i Smyk) oraz sieć szkół językowych Empik School.

W maju ub.r. Empik uzyskał 50 mln zł kredytu bankowego na ogólne cele korporacyjne, ma go spłacić w pięciu ratach od stycznia br. do stycznia 2023 roku. Wcześniej wziął 120 mln zł limitu kredytowego w innym banku. Natomiast w marcu br. spłacił 43,3 mln zł pożyczki wraz z odsetkami udzielonej przez Bookzz Holdings Limited.

Właściciel zdecydował, że zeszłoroczny zysk Empiku zostanie przeznaczony na pokrycie strat spółki z wcześniejszych lat.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style