SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Europa Środkowo - Wschodnia atrakcyjna dla przedsiębiorców

Według badań firmy doradczej Roland Berger Strategy Consultants coraz więcej niemieckich przedsiębiorstw skłania się do przenoszenia swojej działalności za granicę

W ciągu najbliższych 5 lat aż 90% badanych firm planuje transfer części swojej działalności do innych krajów - w szczególności do Europy Środkowo-Wschodniej i Azji. Ponad 70% niemieckich firm o rocznej wartości sprzedaży poniżej 100 milionów Euro (z tzw. sektora MSP*) zamierza zlokalizować swoją produkcję w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzisiaj jest to zaledwie 21%.
Już 44% przebadanych przez Roland Berger Strategy Consultants firm, głównie producentów systemów przemysłowych, części samochodowych i elektroniki, produkuje w Europie Środkowo - Wschodniej. 56%  jest już obecnych w Azji, a tylko 17% prowadzi działalność operacyjną wyłącznie na rynku niemieckim.

Choć nadal jednym z kluczowych czynników wyboru miejsca lokalizacji są niskie koszty pracy, to badane przedsiębiorstwa wskazują na coraz lepszą jakość produkcji poza granicami Niemiec. Ponad 60% niemieckich firm przyznaje, że jakość produkcji zagranicą jest taka sama lub nawet lepsza niż w Niemczech, a tylko 31% ma wątpliwości, co do jakości produkcji w krajach Europy Środkowo - Wschodniej i Azji. Dodatkowo 94% przedsiębiorstw ocenia, że koszty materiałów są niższe niż w ich kraju.

Takie postrzeganie jakości produkowanych dóbr i usług poza granicami Niemiec sprawia, że coraz bardziej złożone systemy i technologicznie skomplikowane komponenty produkowane są w innych krajach bez obawy o jakość finalnych produktów. To z kolei przekłada się na wzrost kreowanej poza granicami Niemiec wartości dodanej. O ile w przeszłości niemieckie firmy skupiały się głównie na produkcji i montażu, obecnie coraz więcej z nich przenosi swoje funkcje administracyjne oraz funkcje związane z R&D (tj. badaniami i rozwojem) czy planowaniem.

Niemieccy inwestorzy planując przeniesienie działalności poza granice swojego kraju rozpatrują różne formy inwestycji. Ponad 30% badanych przedsiębiorstw zainteresowanych jest inwestycjami typu greenfield, czyli od podstaw, a 21% przejęciem lokalnych firm. Przemawia za tym przede wszystkim własne know-how oraz łatwość koordynowania działań. Z kolei 26% badanych zamierza utworzyć spółki joint venture, co pozwala na skorzystanie z doświadczenia lokalnych przedsiębiorstw oraz ułatwi dostęp do miejscowych rynków zbytu.

Przeprowadzone przez Roland Berger Strategy Consultants badania potwierdzają, że Niemcy tracą na wartości jako miejsce lokalizacji działalności biznesowej. Na znaczeniu zyskują natomiast kraje Europy Środkowo-Wschodniej oraz Chiny. Europa Środkowo-Wschodnia łączy niskie koszty płac z tylko niewiele niższą produktywnością i poziomem jakości produkcji. Ponadto jest atrakcyjna ze względu na rosnącą siłą nabywczą ludności. Z kolei wschodnia Azja już w chwili obecnej oferuje niemieckim przedsiębiorstwom o wiele więcej niż tylko niskie koszty produkcji i dobrą jakość. W wielu przypadkach produkty związane z rynkiem chińskim są przygotowywane i produkowane zgodnie ze specyficznymi wymaganiami azjatyckich klientów, ponieważ po prostu trafiają na ich rynek.
*  MSP - małe i średnie przedsiębiorstwa o rocznej sprzedaży do 100 mln złotych.

Informacje o badaniu
Przedstawione dane są wynikiem badania przeprowadzonego przez firmę doradztwa strategicznego Roland Berger Strategy Consultants oraz Laboratorium Narzędzi Maszynowych i Studiów Operacyjnych (WZL) Politechniki Rheinland-Westfalen w Aachen (RWTH). Badania przeprowadzone zostały w I połowie 2004 roku wśród kadry zarządzającej 70 niemieckich przedsiębiorstw. Wśród badanych firm znajdowali się głównie producenci systemów przemysłowych, części samochodowych oraz elektroniki. Około połowę z ankietowanych przedsiębiorstw stanowiły przedsiębiorstwa średnich rozmiarów (o rocznej sprzedaży w granicach 100 mln EURO - 1 mld EURO). Małe firmy (do 100 mln EURO) stanowiły około jednej czwartej badanych, podobnie jak duże przedsiębiorstwa (powyżej 1 mld EURO).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Europa Środkowo - Wschodnia atrakcyjna dla przedsiębiorców

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl