Facebook ma się wziąć za walkę z oszustwami. „Nie odpuścimy tematu”

Zespół CERT Polska spotkał się z przedstawicielami firmy Meta Platforms, by rozmawiać o ochronie użytkowników m.in. Facebooka przed cyberoszustwami. Zespól zapowiedział w piątek, że będzie monitorował działania Mety w tej sprawie, a za trzy miesiące sprawdzi, jakie kroki podjęto, by przeciwdziałać oszustwom.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Facebook ma się wziąć za walkę z oszustwami. „Nie odpuścimy tematu”
fot. materialy prasowe

W ubiegłym tygodniu zespół CERT Polska informował, że domaga się wprowadzenia na platformach przedsiębiorstwa Meta rozwiązań, mających pomóc w zwiększeniu bezpieczeństwa użytkowników swoich platform. Chodzi o oszustwa reklamowe pojawiające się m.in. na Facebooku.

"Nawiązaliśmy kontakt roboczy z firmą Meta. Przedstawiliśmy jeszcze raz nasze postulaty, z naciskiem, że nie odpuścimy tematu. Za trzy miesiące sprawdzimy, czy Meta wdrożyła któryś z naszych postulatów. Wyniki podamy publicznie" - powiedział w rozmowie z PAP Marcin Dudek, kierownik CERT Polska.

Meta Platforms na niezwłocznie wdrożyć rozwiązania

"NASK stoi na straży bezpieczeństwa użytkowników polskiego internetu. Potrzebujemy do tego współpracy ze strony właścicieli platform internetowych takich jak Meta. Oczekujemy, że przedstawione przez nas rozwiązania, zostaną niezwłocznie wdrożone" - podkreślił w komunikacie Radosław Nielek, dyrektor NASK.

CERT zaproponował w ubiegłym tygodniu, by Meta podczas monitoringu oszustów korzystała nie tylko z własnych zasobów, ale też z danych od zaufanych partnerów. Jako przykład podano Listę Ostrzeżeń przygotowywaną przez CERT Polska. To aktualizowany na bieżąco zbiór domen internetowych, które celowo wprowadzają internautów w błąd.

"Meta przekazała nam, że przyjrzy się możliwości implementacji na portalu Facebook Listy Ostrzeżeń" - poinformował PAP Marcin Dudek.

W komunikacie opublikowanym w ubiegłym tygodniu CERT Polska domaga się także, by Meta przedstawiła plan wdrożenia skutecznego rozwiązania wykrywającego szkodliwe treści w języku polskim. Zaznaczył też, że zgłaszanie oszukańczych wpisów przez użytkowników Facebooka często kończy się brakiem reakcji ze strony platformy. W związku z tym problemem zespół CERT postuluje zatrudnienie przez Metę polskojęzycznych moderatów, których - według oceny jednostki - jest za mało.

Polscy specjaliści zwracają też uwagę, że mimo zgłoszeń użytkowników konta zamieszczające fałszywe reklamy lub posty nadal funkcjonują i publikują dokładnie te same treści. Rozwiązaniem według CERT Polska jest blokowanie przez Metę użytkowników, których reklamy i posty zostały kilkukrotnie oznaczone jako oszustwo.

Jako ostatnią wskazówkę specjaliści podają uporządkowanie biblioteki reklam - Ad Library. Według CERT-u oszuści wykorzystują jej funkcje, by obejść mechanizmy weryfikacji wprowadzone przez Metę. Platforma powinna więc poprawić transparentność i zaktualizować bibliotekę - radzą specjaliści.

Meta nie odpowiedziała na pytania PAP dotyczące tej sprawy.

CERT Polska to działający w instytucie NASK zespół reagowania na incydenty w sieci i przyjmujący zgłoszenia o podejrzanych i nietypowych zdarzeniach. Jednostka powstała w 1996 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

RMF Classic z pierwszym radiowym serialem na święta

RMF Classic z pierwszym radiowym serialem na święta

Cztery kraje poza Eurowizją 2026. Polska następna?

Cztery kraje poza Eurowizją 2026. Polska następna?

Kolor roku 2026 od Pantone: Cloud Dancer

Kolor roku 2026 od Pantone: Cloud Dancer

TikTok uruchamia Nearby Feed. Funkcja lokalnych treści dla milionów użytkowników

TikTok uruchamia Nearby Feed. Funkcja lokalnych treści dla milionów użytkowników

Tusk na X wyprzedził Orbana i Muska

Tusk na X wyprzedził Orbana i Muska

24 kanały za darmo w Netii. Świąteczna promocja

24 kanały za darmo w Netii. Świąteczna promocja