Facebook zapłaci 90 mln dolarów odszkodowania. Kara za śledzenie internautów

Facebook chce w ramach ugody zapłacić odszkodowanie w wysokości 90 mln dolarów w ramach pozwu zbiorowego w USA. Firma ma zostać ukarana za nieuprawnione śledzenie poczynań internautów w sieci i wyrównać im straty.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Sprawa sięga 2012 r., kiedy w USA został złożony pozew zbiorowy przeciwko Facebookowi, który obecnie znajduje się w strukturach koncernu Meta.

Firma została wówczas oskarżono o to, że w latach 2010-2011 bez zgody użytkowników śledziła ich zachowania na zewnętrznych stronach (za pomocą tzw web trackerów) m.in. z wykorzystaniem wtyczek „lubię to!”. System funkcjonował nawet wtedy, gdy użytkownik wylogował się z serwisu Facebooka, co stanowi obejście funkcjonujących w USA przepisów.

Dekada batalii, 90 mln kary

Sądowe spory trwały przez wiele lat. Facebook wygrywał sprawę trzykrotnie w sądach niższych instancji, konsekwentnie jednak wpływały kolejne apelacje.

Ostatecznie strony postępowania zawarły porozumienie, w ramach którego Facebook zobowiązał się do zapłacenia 90 mln dol. odszkodowania za swoje bezprawne działania. O zatwierdzeniu tej umowy ma zdecydować Sąd Okręgowy dla Północnego Dystryktu Kalifornii.

W ramach ugody Facebook ma zapłacić uczestnikom pozwu, czyli tym internautom, którzy poczuli się oszukani przez serwis i ponieśli przez to straty związane ze swoją prywatnością. Uzgodnione odszkodowanie będzie jednym z dziesięciu najwyższych w historii, związanych z naruszeniem prywatności w sieci.

- Osiągnięcie ugody w tej sprawie, która ma ponad dekadę, jest w najlepszym interesie naszej społeczności i naszych akcjonariuszy i cieszymy się, że możemy załatwić ten problem i zmierzać dalej – zaznaczył cytowany przez media rzecznik Facebooka..

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day