Fatalne dane o sprzedaży detalicznej. „Konsument umarł”

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2024 r. spadła o 3 proc. względem września zeszłego roku. W ujęciu miesięcznym sprzedaż była mniejsza aż o 5,7 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. To wyniki o wiele gorsze od prognoz ekonomistów.

PP
PP
Udostępnij artykuł:
Fatalne dane o sprzedaży detalicznej. „Konsument umarł”
Fot. G. Lyko x Newspix.pl

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących spadła w ubiegłym miesiącu o 2,2 proc. rok do roku.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w ujęciu rocznym o 2,2 proc. i spadek o 0,9 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca. W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 3,4 proc. rok do roku.

Najbardziej ucierpiała sprzedaż odzieży i obuwia

W ujęciu rocznym najbardziej spadła sprzedaż odzieży i obuwia, która zmalała o 12,5 proc. Drugi największy spadek (o 8 proc.) zanotowały artykuły RTV, AGD i meble. Wzrosty sprzedaży zanotowano tylko na rynku pojazdów mechanicznych (o 11,2 proc.) oraz w przypadku leków i kosmetyków (o 5,2 proc.). 

grafika

- To jest bez dwóch zdań jeden z najgorszych odczytów sprzedaży detalicznej, jakie kiedykolwiek widzieliśmy - napisali analitycy Banku Pekao na platformie X.

- Konsument umarł. Sprzedaż detaliczna we wrześniu fatalna i aż trudno uwierzyć w tak dużą pomyłkę konsensusu prognoz oraz sam wynik. Co tu się podziało? Słabość widać po całej linii. Gdyby nie sprzedaż samochodów, byłby dużo gorzej – skomentowali ekonomiści z mBanku.

Dane o sprzedaży detalicznej są jedną kluczowych miar, branych pod uwagę przy obliczaniu Produktu Krajowego Brutto. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"