SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Fiasko oferty giełdowej firmy Palikota i Wojewódzkiego, sprzedano tylko 68 proc. akcji

W ramach oferty publicznej Manufaktura Piwa Wódki i Wina, której akcjonariuszami są Janusz Palikot i Kuba Wojewódzki, znalazła nabywców na 139,3 tys. z 203,4 tys. akcji, z ich sprzedaży pozyska 7,52 mln zł brutto. W spółkę zainwestowali wyłącznie mali akcjonariusze.

Zapisy na kupno akcji Manufaktury Piwa Wódki i Wina z nowej serii K zaczęły się 26 kwietnia. Pierwotnie miały trwać do 10 maja, przedłużono je o trzy dni.

Spółka zaoferowała 203,4 tys. walorów po 54 zł za sztukę, ofertę podzielono na część dla małych i dużych inwestorów. Po rejestracji walory miały stanowić 3,61 proc. podwyższonego kapitału zakładowego i 3,07 proc. głosów w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu.

We wtorek Manufaktura Piwa Wódki i Wina poinformowała, że 1 343 małych inwestorów złożyło zapisy na 139 265 jej akcji o łącznej wartości 7,52 mln zł. Kupnem walorów nie był natomiast zainteresowany żaden duży inwestor.

Firma zrealizowała przydział akcji, na które zapisali się inwestorzy. Zapowiedziała, że środki pozyskane z emisji zamierza przeznaczyć w całości na kapitał obrotowy.

- Bardzo dziękujemy za zaufanie okazane nam przez inwestorów. Cieszymy się z liczby złożonych zapisów na oferowane przez naszą Spółkę akcje, co jest szczególnie cenne w tak trudnych warunkach rynkowych z jakimi mieliśmy i mamy obecnie do czynienia. Daje nam to silny impuls do dalszego działania i rozwoju działalności. Zrobimy wszystko, żeby wykazać, że inwestorzy podjęli właściwą decyzję i zachęcić nowych do zainteresowania się naszą Spółką - zapewnił Janusz Palikot, prezes MPWiW.

W komunikacie firmy tłumaczono też, dlaczego nie sprzedano wszystkich oferowano akcji. - Otoczenie rynkowe w ostatnich tygodniach było bardzo wymagające. Nie wszystkie spółki planujące debiut giełdowy sprostały wygórowanym oczekiwaniom inwestorów i kilka ofert publicznych nie doszło do skutku. Dlatego uplasowanie przez MPWiW przeważającej części oferty jest obiektywnie dużym sukcesem osiągniętym w niesprzyjających okolicznościach - ocenił Andrzej Knigawka, partner w firmie 3K Advisors.

Manufaktura Piwa Wódki i Wina chce wejść na giełdę i wypłacać dywidendę

W memorandum informacyjnym stwierdzono, że zarząd Manufaktury Piwa Wódki i Wina chce, "aby akcje oferowane oraz akcje istniejące wprowadzane zadebiutowały na NewConnect w II lub III kwartale 2022 roku”.

Manufaktura Piwa Wódki i Wina (MPWiW) tworzy holding alkoholowy, z markami piwa regionalnego, konsolidując jednocześnie inne projekty alkoholowe. W ostatnich miesiącach firma sfinalizowała przejęcie spółki Doctor Brew. Poza tym w skład grupy kapitałowej MPWiW wchodzą także (bezpośrednio): Tenczyńska Okovita, Tenczynek Dystrybucja, Tenczynek Świeże, a niebawem po zakończeniu procesu przejęcia również Przyjazne Państwo oraz pośrednio Tenczynek Bezalkoholowe i BUH Distillery.

W ramach planowanej rozbudowy zdolności produkcyjnych w 2023 roku przejęta ma zostać także spółka Browar w Niechanowie (obecnie partner biznesowy Emitenta, któremu zlecana jest część produkcji).

Manufaktura Piwa Wódki i Wina potrzebuje kapitału obrotowego

Ogłaszając ofertę swoich akcji, firma podkreśliła, że planuje istotne zwiększenie wolumenu sprzedaży swoich produktów w 2022 roku. - Realizacja tych zamierzeń wymaga odpowiedniego zwiększenia kapitału obrotowego, dlatego spółka zamierza przeznaczyć 100 proc. środków pozyskanych z oferty, pomniejszonych o koszty jej przeprowadzenia, na ten cel. Środki zostaną wykorzystane zarówno na zwiększenie wolumenu obrotu aktualnie oferowanych produktów, jak również tych, które emitent planuje wprowadzić do swojej oferty w kolejnych miesiącach bieżącego roku - napisano w memorandum.

- Zakładamy zwielokrotnienie wolumenu sprzedaży swoich produktów w 2022 roku, zarówno aktualnie oferowanych jak również tych, które Emitent planuje wprowadzić do swojej oferty w kolejnych miesiącach bieżącego roku. Realizacja tych zamierzeń wymaga odpowiedniego zwiększenia kapitału obrotowego, dlatego chcemy przeznaczyć 100 proc. środków z emisji na ten cel - komentuje Tomasz Nietubyć, wiceprezes Manufaktury Piwa Wódki i Wina.

Wojewódzki i Palikot nie dostaną dywidendy za 2020 i 2021 r.

Głównym akcjonariuszem Manufaktury Piwa Wódki i Wina jest Janusz Palikot, ma akcje stanowiące 33,24 proc. kapitału i 38,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. Natomiast do Kuby Wojewódzkiego należy 8,53 proc. kapitału i 7,22 proc. głosów na walnym.

Przy cenie 54 zł za akcję pakiet należący do Janusza Palikota jest wart 97,44 mln zł, a ten Kuby Wojewódzkiego - 25,02 mln zł.

Jak podano w memorandum, spółka nie zamierza wypłacać dywidendy za lata 2021 i 2022, natomiast zamierza przeznaczać całość wypracowanego zysku za te lata na finansowanie działań rozwojowych i realizację zakładanych celów biznesowych.

"Począwszy od zysku za rok 2023 zarząd będzie rekomendował walnemu zgromadzeniu spółki wypłatę dywidendy o wartości do 50 proc. jednostkowego zysku netto spółki za dany rok obrotowy" - dodano.

Ponad 20 proc. sprzedaży dało piwo BUH

W ub.r. grupa kapitałowa Manufaktura Piwa Wódki i Wina zanotowała 49,71 mln zł przychodów, 12,44 mln zł zysku EBITDA i 8,89 mln zł zysku netto.

Natomiast w ujęciu pro forma (zakładając, że przejęcie Doctor Brew i Przyjaznego Państwa nastąpiłoby z końcem grudnia 2020 roku) grupa MPWiW miałaby w ub.r. 55,4 mln zł wpływów, 12,67 mln zł zysku EBITDA i 9,37 mln zł zysku netto.

W zeszłorocznej sprzedaży 41 proc. stanowiło piwo, 36 proc. - wódki, 13 proc. - whisky, a 9 proc. - okovita.

W kategorii piwnej 58,18 proc. sprzedaży zapewniła marka BUH, a 23,26 proc. - marka Tenczynek

18 mln zł na inwestycje

Firma poinformowała, że chce podwyższyć zyskowność poprzez zwiększenie wolumenów sprzedaży swoich produktów, przy jednoczesnym zwiększeniu penetracji rynku, a tym samym szerszej dostępności produktów na rynku. Zapowiedziała dynamiczne docieranie do nowych punktów handlowych w ramach kanału tradycyjnego, rozwój dystrybucji internetowej oraz własnej sieci dystrybucyjnej. Planuje też systematycznie zwiększać moce produkcyjne i magazynowe.

W br. zakłada wydatki inwestycyjne (CAPEX) w wysokości 18,2 mln zł. - Istotnym elementem działania Grupy MPWiW jest innowacyjność produktowa, umożliwiająca kreację zupełnie nowych kategorii rynkowych czy linii produktowych, które na trwale wzbogacają rynek. Oznacza to m.in. systematyczne rozszerzanie oferty o nowe rodzaje napojów alkoholowych, rozwój segmentu kraftowych produktów wysokoalkoholowych. Jednocześnie z rozszerzaniem oferty, następuje przesunięcie akcentów w kierunku produktów bazujących na emocjach i mających wysoką siłę marketingową - wyliczył Tomasz Czechowski, wiceprezes Manufaktury Piwa Wódki i Wina.

Dołącz do dyskusji: Fiasko oferty giełdowej firmy Palikota i Wojewódzkiego, sprzedano tylko 68 proc. akcji

25 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mick
Uuuuu, jak mi wcale nie jest przykro.
odpowiedź
User
gg
po prostu panowie ciezko pracowali na twarze godne zaufania😁
odpowiedź
User
Sehn
Nikt poważny nie jest frajerem…
odpowiedź