SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nadawca Fokus TV i Nowa TV: wpływy zmalały o 8 proc., strata wzrosła do 19 mln zł

W ub.r. spółka TV Spektrum, nadawca Fokus TV i Nowa TV, przy spadku przychodów sprzedażowych o 8 proc. do 34,62 mln zł zanotowała 19,03 mln zł straty netto (wobec 12,15 mln zł straty rok wcześniej). Firma tłumaczy to niskim zasięgiem technicznym Nowa TV, przez ostatnie półtora roku dostała 21 mln zł pożyczek.

Gospodarze programu "24 godziny" w Nowa TV Article

Przychody sprzedażowe TV Spektrum zmalały z 37,61 mln zł w 2017 roku do 34,62 mln zł w ub.r. Wszystkie pochodziły ze sprzedaży krajowej.

5 proc. mniej z reklam w Fokus TV i Nowa TV

Ich zdecydowaną większość stanowią wpływy ze sprzedaży czasu reklamowego w Nowa TV i Fokus TV - w skali roku zmniejszyły się z 35,38 do 33,54 mln zł, czyli o 5,2 proc.

Z początkiem ub.r. brokerem reklamowym wszystkich stacji telewizyjnych Grupy ZPR Media został Polsat Media. Nastąpiło to miesiąc po tym, jak Telewizja Polsat za 103 mln zł przejęła od Grupy ZPR 100 proc. udziałów Eska TV (nadawcy Eska TV, Eska TV Extra i Eska Rock TV) i Lemon Records (nadawcy Polo TV i Vox Music TV) oraz 34 proc. udziałów TV Spektrum. Niedługo potem dokupiła 15,5 proc. udziałów TV Spektrum, pozostałe 50,5 proc. nadal należą do spółki Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe.

Przychody TV Spektrum ze sprzedaży licencji skurczyły się w skali roku z 1,21 mln zł do 127,2 tys. zł, a ze sprzedaży programów - spadły z 973,1 do 811,6 tys. zł. Wzrosły natomiast wpływy ze sprzedaży sklasyfikowanej jako pozostała - z 50,7 do 135,5 tys. zł.

Koszty 7 proc. w górę

Koszty operacyjne TV Spektrum są dużo wyższe od przychodów. Dodatkowo w skali roku zwiększyły się o 7,1 proc. - z 49,05 do 52,55 mln zł.

Nakłady na usługi obce wzrosły z 26,58 do 28,51 mln zł, na amortyzację - z 17,1 do 18,51 mln zł, a na podatki i opłaty - z 3,49 do 3,51 mln zł.

Za to koszty wynagrodzeń zmniejszyły się z 1,54 do 1,35 mln zł. Na koniec ub.r. w firmie było zatrudnionych 9 pracowników etatowych, o jeden więcej niż rok wcześniej. Z końcem listopada ub.r. Nowa TV zrezygnowała z codziennego programu informacyjnego „24 godziny”, przy którym pracowało ok. 100 dziennikarzy i realizatorów. Zdecydowana większość pożegnała się z nadawcą.

Przy spadku przychodów i wzroście wydatków pogłębiły się straty TV Spektrum. Strata sprzedażowa wzrosła z 11,44 do 17,93 mln zł, strata operacyjna - z 11,43 do 17,94 mln zł, a strata netto - z 12,15 do 19,03 mln zł.

Niski zasięg techniczny, wiara we wzrost reklamy tv

Zarząd TV Spektrum w sprawozdaniu z działalności zeszłoroczne wyniki finansowe tłumaczy przede wszystkim wciąż niskim zasięgiem technicznym Nowa TV. - Według zarządu spadek przychodów w roku 2018 miał charakter przejściowy. Osiągnięty ujemny wynik na działalności w dużej mierze wynikał z wciąż niskiego poziomu dystrybucji technicznej kanału Nowa TV, co przełożyło się bezpośrednio na niskie udziały oglądalności kanału na rynku - napisano.

Stacja razem z trzema innymi kanałami wystartowała pod koniec 2016 roku na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej (MUX-8), który od początku miał zasięg poniżej oczekiwań nadawców. Częścią odpowiedzialności obarczano Telewizję Polską, która dopiero pod koniec ub.r. zagospodarowała przyznane jej sloty na tym multipleksie (pojawiły się tam TVP Sport HD i TVP Rozrywka), a częścią Emitela odpowiadającego za obsługę techniczną MUX-8. ZPR i Wirtualna Polska skierowały pozwy sądowe wobec spółki, nie chcą płacić ustalonych wcześniej stawek za niższy zasięg.

- Użyteczny zasięg multipleksu MUX-8 niewiele przekracza 50 proc. odbiorców, którzy korzystają z telewizji naziemnej, a to przekłada się w praktyce na 17 proc. gospodarstw domowych. Pozostałe gospodarstwa domowe nie odbierają tego multipleksu, ze względu na jego wadliwe zaprojektowanie i brak dopasowania do istniejących systemów antenowych - tłumaczył portalowi Wirtualnemedia.pl jesienią ub.r. Zbigniew Benbenek, właściciel Grupy ZPR Media.

Według danych Nielsen Audience Measurement w ub.r. Nowa TV miała 0,331 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,213 proc. w 2017 roku. Wynik Fokus TV wzrósł w skali roku z 0,802 do 0,891 proc. Natomiast w pierwszej połowie br. udział Nowa TV zmalał z 0,315 do 0,312 proc., a Fokus TV - z 0,904 do 0,886 proc.

Zarząd TV Spektrum jest optymistycznie nastawiony co do rynku reklamy telewizyjnej, podkreśla, że ma on w Polsce nadal „potencjał wzrostu w perspektywie długoterminowej”. - Co więcej, oczekiwane w roku 2019 znaczne tempo wzrostu gospodarczego powinno mieć korzystny wpływ na poziom wydatków reklamowych w Polsce - zaznacza.

Finansowanie z pożyczek, weksel dla Polsatu

Przy tak dużej stracie płynność finansową TV Spektrum zapewniały pożyczki. W sprawozdaniu firma podała, że na koniec ub.r. miała do spłaty pożyczkę w wysokości 10 mln zł plus odsetki. Natomiast w pierwszej połowie br. dostała kolejne 11 mln zł pożyczki na - jak zaznaczono - dalsze finansowanie działalności.

Jako zabezpieczenie wystawiła w ub.r. Telewizji Polsat weksel o wartości 21 mln zł.

Pod koniec czerwca br. TV Spektrum dostała od obu udziałowców pismo z deklaracją, że będą dalej wspierać jej działalność.

Dotychczasowe straty netto spółki na koniec ub.r. wynosiły 34 mln zł, a wskutek zeszłorocznej jej kapitał własny spadł z 11,06 do -7,97 mln zł. Skumulowane straty przekraczają połowę kapitału zakładowego (4,85 mln zł) i zapasowego (21,17 mln zł), dlatego zgodnie z Kodeksem spółek handlowych udziałowcy zamierzają podjąć uchwałę o dalszym istnieniu firmy.

Inne stacje z MUX-8 ograniczają straty

Dwa inne kanały obecne na MUX-8 w ostatnich latach również notowały straty, ale z roku na rok mniejsze. Telewizja WP w ub.r. miała 16,5 mln zł wpływów sprzedażowych i 5,72 mln zł skorygowanej straty EBITDA, a rok wcześniej - 8,13 mln zł wpływów i 12,19 skorygowanej straty EBITDA.

Zoom TV (należący do Kino Polska TV) zwiększył przychody z 6,51 w 2017 roku do 12,23 mln zł w ub.r., ograniczając stratę z 11,82 do 8,73 mln zł.

Natomiast Metro, też nadawane na MUX-8, w połowie 2017 roku zostało przejęte od notowanej na warszawskiej giełdzie Agory przez Discovery, które nie ujawnia wyników finansowych stacji.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nadawca Fokus TV i Nowa TV: wpływy zmalały o 8 proc., strata wzrosła do 19 mln zł

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
joker
Fokus TV tworzy jedną z najciekawszych ofert programowych w swojej grupie kanałów, ale liczba reklam zniechęca do oglądania.
12 1
odpowiedź
User
Misiek
Tadla, Kulczycki i Czyż TWARZAMI KLĘSKI!!! Piekne! Dobrze, że już nie są w Superstacji bo byłoby to samo. Chociaż tam za klęskę odpowiada niejaki Stefanik i Bater...
3 8
odpowiedź
User
Taka prawda
Te śmieszne tv z oglądalnością na poziomie 0,000000000000000000000000001%
8 2
odpowiedź
User
Pikwadrat
O tym, jak nieistotne są te stacje, świadczy choćby zdjęcie otwierające. Nawet autor tego tekstu miał wywalone, żeby szukać innego :)
2 0
odpowiedź
User
feris
te stacje można spojojnie zamknąć. na fokusie nie ma absolutnie nic ciekawego a na nowej-znaki losu , jedynie.
0 0
odpowiedź