SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Fundacja Batorego: Mało opozycji w TVP

Z monitoringu wybranych programów informacyjnych TVP zrealizowanego jesienią 2006 roku przez Fundację Batorego wynika, że Telewizja Polska pokazuje o wiele więcej przedstawicieli władzy niż opozycji.

W głównym dzienniku telewizji publicznej partia rządząca występuje dwukrotnie częściej niż główna siła opozycyjna, a trzykrotnie częściej niż dowolna inna partia. Jej przedstawiciele mówią dwukrotnie dłużej niż opozycja i są znacznie częściej od niej zapowiadani. W programach ośrodków TVP przedstawicieli władzy lokalnej jest także najwięcej, ale tylko wtedy, gdy należy ona do PiS (Warszawa); w miastach, gdzie rządziły partie konkurencyjne (Gdańsk, Kraków) ich obecność w TVP była mniejsza niż PiS. – wynika z monitoringu Fundacji Batorego, którego wyniki ukazały się w formie raportu.

Autorzy publikacji stwierdzają jednak, że brak jest podstaw do stwierdzenia, że obecna TVP jest bliższa władzy niż za czasów poprzednich jej prezesów, ponieważ dawniej nie prowadzono podobnych, społecznych badań. TVP mogłaby udostępnić dane swojego Zespołu Monitoringu Programowego z lat ubiegłych, które pokazują, ile czasu mieli wówczas na antenie politycy różnych partii. Nie wiadomo też, na ile obecnie TVP różni się pod względem obecności przedstawicieli partii politycznych w swoim programie od innych telewizji, ponieważ równoległe badanie programów informacyjnych telewizji komercyjnych i TVP nie było prowadzone.

Obserwacja dała także przykłady opuszczania ważnych tematów dnia przez programy informacyjne TVP, manipulacji obrazem i językiem wypowiedzi dziennikarskiej. Obserwatorzy zauważyli brak pogłębionych materiałów o tym, czym jest samorząd i za co odpowiada. Także oceny jakościowe materiałów dziennikarskich wykazały sprzyjanie przez TVP partii rządzącej, choć w stopniu ograniczonym.

Zdaniem twórców raportu, wyniki monitoringu dają podstawę do zapytania KRRiT o prawidłowe wypełnianie przez TVP zadań medium publicznego w okresie kampanii wyborczej, szczególnie o zachowanie równowagi dostępu do anteny dla partii politycznych.

Przeprowadzenie monitoringu i przekazanie mediom pierwszych obserwacji spowodowało korektę programu lokalnego TVP w Warszawie w stronę bardziej zrównoważonego traktowania kandydatów z partii rządzącej i opozycji.

Projekt zrealizowany został jesienią 2006 roku przez Fundację Batorego i obejmował obserwację głównego wydania „Wiadomości” (TVP1, 19:30) i „Panoramy” (TVP2, 22:30) oraz lokalnych program informacyjnych TVP3 nadawanych o godz. 18:00 w pięciu miastach: Białymstoku, Gdańsku, Krakowie, Szczecinie i w Warszawie. Obserwacja trwała od 16 października do 12 listopada, a w Warszawie, Białymstoku, Szczecinie i Krakowie do drugiej tury wyborów 26 listopada.

Szczegółowy raport z monitorngu dostępny jest na stronie http://www.batory.org.pl/doc/raport-z-projektu-monitoringu.pdf.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Fundacja Batorego: Mało opozycji w TVP

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl