Gaz łupkowy nie doprowadzi do dużych obniżek cen gazu w Polsce

Komercyjne wydobycie gazu łupkowego w Polsce przez pierwsze 5-10 lat nie doprowadzi do znaczących obniżek cen gazu, uważa agencja ratingowa Fitch Ratings. Agencja zwraca jednocześnie uwagę, ze polskie firmy z sektora energetycznego mogą stać się dzięki gazowi niekonwencjonalnemu "dużymi graczami".

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

"Nie spodziewamy się, że sukces który w USA doprowadził do spadku cen gazu o ok. 50% w latach 2008-2011, łatwo będzie powtórzyć w Polsce. Produkcja komercyjna w pierwszych 5-10 latach najprawdopodobniej nie obniży znacząco cen gazu ze względu na wysokie koszty osiągnięcia opłacalności. Ponadto, Polska i USA różnią się co do formacji gazu łupkowego i struktury rynku gazowego" - głosi komunikat Fitcha.

Państwowy Instytut Geologiczny podał wczoraj, że najbardziej prawdopodobny przedział zasobów gazu ziemnego z łupków wynosi 345-768 mld m. sześc. W kwietniu ub.r. amerykańska agencja Energy Information Administration (EIA) szacowała, że wydobywalne zasoby gazu łupkowego w Polsce wynoszą 187 bilionów stóp sześciennych (tj. ok. 5,3 biliona m. sześc.).

Fitch podkreśla jednak, ze szacowane zasoby gazu łukowego w Polsce są "nadal znaczące" i wystarczą na pokrycie krajowego spożycia przez 25-55 lat, a spożycie przez kolejnych 10 lat mogą pokryć zasoby gazu konwencjonalnego.

"Znacząca produkcja gazu łupkowego mogłaby obniżyć zależność Polski od importu gazu (obecnie pokrywa on ok. 70% popytu na gaz), z którego większość pochodzi z Rosji. Ukształtowałaby także przyszłą strukturę wytwarzania energii w Polsce, gdy kraj zmierza do dywersyfikacji od dominacji węgla w wytwarzaniu energii poprzez inwestowanie w odnawialne źródła energii, energetykę jądrową i elektrownie gazowe" - czytamy dalej. 

"Podjęcie poszukiwań przez polskie spółki energetyczne już na wstępnym etapie daje im szanse, by stać się znaczącymi graczami, o ile potwierdzi się dostępność gazu dla produkcji komercyjnej w następnych latach" - podkreśla Fitch.

Agencja podkreśla jednocześnie, że jest za wcześnie na tworzenie wiążących założeń co do przyszłości gazu łupkowego w Polsce - dotychczas wykonano mniej niż 20 odwiertów, z których wiele przyniosło rozczarowujące rezultaty.

Koncesje na poszukiwanie gazu łupkowego posiada szereg zagranicznych koncernów, m.in. ExxonMobil, Chevron, ConocoPhillips (poprzez umowę z Lane Energy), Marathon Oil i Eni. Polskie firmy z licencjami to: Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG), PKN Orlen, Grupa Lotos i Petrolinvest.

Także Polska Grupa Energetyczna, Tauron Polska Energia i KGHM Polska Miedź są zainteresowane poszukiwaniem tego surowca - w styczniu br. podpisały one(odrębne) listy intencyjne z PGNiG dotyczące współpracy przy takich projektach.

masz / isb / pr
Autor artykułu:
masz / isb / pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu