SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

„Gazeta Polska” drugi raz poprawiła przeprosiny za zdjęcia na antyuchodźczej okładce

Na facebookowym i twitterowym profilu „Gazety Polskiej” (Niezależne Wydawnictwo Polskie) w prawidłowej formie zamieszczono zasądzone prawomocnym wyrokiem przeprosiny dla fotografów Rafała Wojczala i Wojciecha Wilczyńskiego, które w lipcu na pierwszej stronie tygodnika opublikowano z błędem.

Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie”, prezes Telewizji Republika Article

- Przepraszamy Pana Rafała Wojczala oraz Pana Wojciecha Wilczyńskiego za naruszenie ich autorskich praw osobistych poprzez bezprawne wykorzystanie fotografii wykonanych w irackim obozie dla uchodźców wewnętrznych w AL-Khazar oraz w Afganistanie podczas akcji pomocy humanitarnej - czytamy w komunikacie podpisanym przez Niezależne Wydawnictwo Polskie i Tomasza Sakiewicza, redaktora naczelnego „Gazety Polskiej”.

- Przepraszamy za to, że na okładce Gazety Polskiej nr 30 z 26 lipca 2017 r. zostały one wykorzystane do fotomontażu z podpisem „Uchodźcy przynieśli śmiertelne choroby" w sposób całkowicie zniekształcający wymowę fotografii. Wyrażamy ubolewanie, że wypaczyliśmy intencje autorów, którzy chcieli nagłośnić tematykę katastrof humanitarnych, a nie wywołać w czytelniku uczucia ksenofobiczne i rasistowskie - dodano.

Taki komunikat zgodnie z prawomocnym orzeczeniem sądowym opublikowano na pierwszej stronie „Gazety Polskiej” w połowie lipca. Przy czym pomylono imię Rafała Wojczala.

Według fotografia to nienależyte wykonanie wyroku. - Sąd przy wydawaniu wyroku zrobił oczywistą omyłkę pisarską i sformułował treść przeprosin z moim błędnym imieniem. Tego samego dnia zgłosiliśmy prośbę o poprawę treści wyroku, co sąd uczynił i skutecznie poinformował stronę pozwaną i zarazem przegraną - stwierdził Wojczal na Facebooku.

Według niego pracownicy „Gazety Polskiej” „wykonując wyrok sądu drugiej instancji nie wczytali się w treść publikowanych przeprosin i nie zorientowali się, że publikują przeprosiny dotyczące jakiegoś wirtualnego Janusza Wojczala”. - Pomylili imię Rafała, więc wyrok nie został wykonany. W konsekwencji będą musieli poświęcić jeszcze jedną okładkę na ponowne przeprosiny - napisał na Facebooku Tomasz Ejtminowicz, pełnomocnik fotoreportera.

Wcześniej „Gazeta Polska” zmieniła treści przeprosin

Rafał Wojczal i Wojciech Wilczyński w czerwcu br. prawomocnie wygrali proces w sprawie wykorzystania ich zdjęć. Fotografia Rafała Wojczala z obozu dla uchodźców wewnętrznych w Iraku oraz zdjęcie Wojciecha Wilczyńskiego z misji humanitarnej w trakcie wojny w Afganistanie zostały wykorzystane w kolażu, który ukazał się w 2017 roku na okładce „Gazety Polskiej” z tytułem „Uchodźcy przynieśli śmiertelne choroby”. Obie fotografie były dostępne w Agencji Forum.

Zdaniem autorów fotografie pojawiły się w kontekście nawoływania do nienawiści względem uchodźców, a nie to było celem ich wykonania. Z kolei dziennikarze komentujący okładkę na Twitterze oskarżali tytuł o rasizm, a redaktor naczelny „Gazety Polskiej” Tomasz Sakiewicz odpowiadał im, że zachowują się „jak ciemnota w średniowieczu”.

Kilka miesięcy później „Gazeta Polska” zamieściła przeprosiny dla fotoreporterów. - To nas nie satysfakcjonuje, treść przeprosin została zmieniona bez uzgodnienia. Będziemy domagali się prawidłowych przeprosin - tłumaczył wówczas mec. Tomasz Ejtminowicz, reprezentujący w tej sprawie obu fotoreporterów.

- Dwa miesiące po naszym pisemnym wezwaniu opublikowali przeprosiny, z których… nic nie wynika. Z kompletnie przeredagowanej treści czytelnik nie jest w stanie nic zrozumieć. Naruszyli prawa okładką, a przepraszają w rogu strony nr 10 papierowego wydania. Wrzucili tekst na main topic www, a przeprosiny wstawiają na samym dole HP ‘tam gdzie wzrok nie sięga’, a na fanpage na FB, jak wiadomo po 15 minutach wiadomość spada coraz niżej walla - dodał.

Orzeczenie pierwszej instancji zapadło jesienią ub.r.: Sąd Okręgowy w Gdańsku nakazał wydawcy „Gazety Polskiej” zamieszczenie przeprosin dla Rafała Wojczala i Wojciecha Wilczyńskiego oraz wpłatę 20 tys. zł na rzecz Polskiej Akcji Humanitarnej. W drugiej instancji sąd orzekł, że wydawca „GP” ma też pokryć 3,2 tys. zł kosztów postępowania poniesionych przez pozywających.

W ub.r. Niezależne Wydawnictwo Polskie zanotowało spadek przychodów o 8,4 proc. do 16,43 mln zł, a jego wynik netto poszedł w dół z 305,8 tys. zł zysku do 373 tys. zł straty.

Według danych PBC w maju ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Polskiej” wynosiła 20 765 egz., o 10,9 proc. mniej niż rok wcześniej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Polska” drugi raz poprawiła przeprosiny za zdjęcia na antyuchodźczej okładce

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pz
Sakiewkcz zjadł wszystkie rozumy to jak może przepraszać
11 2
odpowiedź
User
TOMEK
JAK JA NIE LUBIĘ TEGO SAKIEWICZA.ZAWSZE W TVP INFO PODLIZUJE SIĘ WŁADZY.NIE TYLKO ON.DZIWIĘ SIĘ ,ŻE POLSAT ZAPRASZA DO PROGRAMU CZTERY STRONY PRASY TAKICH LUDZI JAK KARNOWSCY I INNYCH LIZUSÓW WŁADZY.SZKODA ,ŻE POLSAT JAWNIE NIE SPRZECIWIA SIĘ LEX .TVN. ZAWIODŁEM SIĘ SZCZEGÓLNIE NA RYMANOWSKIM.
13 2
odpowiedź