SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

„Gazeta Wyborcza” nie musi publikować sprostowania ws. tekstu o Muzeum II Wojny Światowej. Zawiadamia prokuraturę

Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że „Gazeta Wyborcza” (Agora) nie musi sprostować informacji opublikowanych w tekście o Muzeum II Wojny Światowej, czego domagało się kierownictwo tej instytucji.

Biura redakcji „Gazety Wyborczej” w Warszawie Article

Proces wytoczony przez dyrekcję muzeum „Gazecie Wyborczej” dotyczył tekstu z października ub.r. autorstwa Estery Flieger „Inwigilacja w Muzeum II Wojny Światowej”. Dziennikarka opisała  w nim kulisy zwolnienia wieloletniej księgowej muzeum.

Dyrekcja po tej publikacji żądała sprostowania, twierdząc, że „tytuł tekstu stanowi niczym nieuzasadnioną insynuację, jakoby pracownicy muzeum poddani byli inwigilacji”.

Z kolei według redakcji sprostowanie było bezzasadne, „mogło być formą szykany wobec prasy” oraz nie spełniało wymogów formalnych, w efekcie odmówiono jego publikacji. Muzeum pozwało dziennik, ale przegrało proces. Sąd uznał, że „żądane sprostowanie ma charakter nierzeczowy i nie odnosi się do faktów”, a „powództwo Muzeum jest niezasadne i podlega oddaleniu w całości”.

Instytucja miała również nie chcieć dokonać korekty faktów, a przedstawić własną ocenę sytuacji, z kolei sprostowanie miało nie odnosić się do treści artykułu i miało braki formalne.

„W takiej formie wprowadzałoby czytelników w błąd i wskazywało, że oświadczenie pochodzi od wydawcy” – uznał sąd.

„GW” zawiadamia prokuraturę, podejrzenie tłumienia krytyki prasowej

Z kolei dziennik zawiadomił prokuraturę w sprawie tłumienia krytyki prasowej. Muzeum miało nie chcieć odpowiedzieć na pozostałe pytania dziennikarki, dotyczące innych tematów, jeśli redakcja nie opublikuje sprostowania.

Zespół „GW” zawiadomił więc prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa utrudniania czy tłumienia krytyki prasowej.

Piotr Stasiński, zastępca redaktora naczelnego "GW" uzasadnił: „Formą utrudniania czy tłumienia krytyki prasowej jest całkowicie bezpodstawna, dwukrotna odmowa udzielenia odpowiedzi na pytania dziennikarza, uzupełniona w dodatku bezprawnym szantażem. Tego typu dyskryminacja we wszystkich dostępnych komentarzach do Prawa prasowego jest uznawana za przejaw zachowań wyczerpujących znamiona przestępstwa”.

Wyrok w tej sprawie nie jest prawomocny.

Według danych ZKDP w listopadzie ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 100 261 egz., o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast portal Wyborcza.pl zanotował w listopadzie 7 mln realnych użytkowników i 63,29 mln odsłon.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” nie musi publikować sprostowania ws. tekstu o Muzeum II Wojny Światowej. Zawiadamia prokuraturę

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl