Te trzy państwowe spółki znów reklamują się w "Gazecie Wyborczej"

Trzy spółki z udziałem Skarbu Państwa po wielu latach przerwy wróciły z reklamami na łamy “Gazety Wyborczej” wydawanej przez Agorę - wynika z ustaleń Wirtualnemedia.pl.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Te trzy państwowe spółki znów reklamują się w "Gazecie Wyborczej"

W listopadzie ub.r. prezes Agory (wydawca “Gazety Wyborczej”) Bartosz Hojka w rozmowie z Wirtualnemedia.pl mówił: „Przez ostatnich osiem lat byliśmy pomijani w wydatkach spółek Skarbu Państwa, liczymy w tym zakresie na powrót do normalności”.

Z kolei w maju tego roku podczas konferencji prasowej prezes Hojka przyznał: „Widzimy, że skończyła się zmowa spółek Skarbu Państwa przeciwko niezależnym mediom, w tym Agorze. Nie jesteśmy już bojkotowani przez spółki Skarbu Państwa na rynku reklamowym. Coś drgnęło, ale poziom tych wydatków w pierwszym kwartale jest na tym etapie raczej rachityczny.”

Faktycznie, z danych Kantar Media (firmy monitorującej wpływy reklamowe mediów), do których dotarły Wirtualnemedia.pl wynika, że państwowe spółki reklamują się - na razie symbolicznie - w “Gazecie Wyborczej”. W okresie od stycznia do maja br. były to Orlen, bank PKO BP oraz Alior Bank.

Orlen wydał w “GW” 426,4 tys. zł, Alior Bank - 297 tys. zł i PKO BP - 9,6 tys. zł (dane cennikowe, bez rabatów). 

Wciąż swoich reklam nie publikują (w okresie od stycznia do maja) w tym dzienniku m.in. Totalizator Sportowy, Bank Pekao, Link4, PZU i PKP Intercity. 

Reklamowe wykluczenie niezależnych mediów

Przypomnijmy: zmiana władzy w 2015 roku oznaczała kłopoty dla takich podmiotów jak Agora czy TVN: przychodzące wówczas do władzy Prawo i Sprawiedliwość obcięło reklamy spółek Skarbu Państwa w mediach należących do tych grup. Nastąpiło to już w pierwszej połowie 2016 roku: kanał TVN odnotował wówczas spadek w tym obszarze o 43,1 proc., a TVN24 o 53,2 proc. Po objęciu rządów przez PiS, przebudowaniu uległa strategia rozdysponowywania budżetów reklamowych m.in. w prasie opiniotwórczej - zostały przeniesione one do tytułów określanych jako prawicowe, często o małym zasięgu. Straciły na tym inne tygodniki opinii. 

W 2021 roku prof. Tadeusz Kowalski (medioznawca, pracownik Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego; obecnie także członek KRRiT), przygotował analizę wydatków reklamowych SSP w latach 2015-20. Wynikało z niej, że spółki wydały w tym czasie na reklamy ponad 5,4 mld zł, jednak w swoich kampaniach omijały krytykujące rząd media - "Gazetę Wyborczą", Tok FM, Radio Zet, "Newsweek Polska". Niewielkie sumy wydawano w stacjach grupy TVN. Mnożyły się za to procesy, którymi uderzano m.in. w Agorę. W grudniu 2020 roku „Gazeta Wyborcza” podsumowała, że wówczas toczyło się 57 akcji prawnych względem redakcji i poszczególnych dziennikarzy ze strony osób i instytucji powiązanych z władzą polityczną.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych