Google wdraża sztuczną inteligencję do wyszukiwarki w kolejnych krajach

AI Overviews, czyli wyniki wyszukiwania w Google generowane przy pomocy sztucznej inteligencji, zostaną wprowadzone w kolejnych krajach.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Google wdraża sztuczną inteligencję do wyszukiwarki w kolejnych krajach
fot. Blog Google

AI Overviews to nowatorska funkcja wprowadzona przez wyszukiwarkę Google w maju tego, początkowo tylko w USA. Polega na dostarczaniu użytkownikowi gotowych odpowiedzi na zadawane pytania, zamiast listy stron www z wynikami. Listę odpowiedzi przygotowuje narzędzie generatywnej sztucznej inteligencji Gemini.

Rozwiązanie ma maksymalnie ułatwić uzyskiwanie informacji z wyszukiwarki. Jednak niektórzy eksperci rynku internetowego wskazują, że funkcja najmocniej uderzy w media informacyjne. Pomijanie w wyszukiwaniu stron wydawców może spowodować tąpnięcie w ruchu na ich stronach, a co za tym idzie, spadek przychodów z reklam i pogorszenie sytuacji finansowej.  

AI Overviews w kolejnych krajach

W tym tygodniu Google ogłosiło wprowadzenie AI Overviews w kolejnych kilku krajach.

Funkcja będzie dostępna w Brazylii, Indiach, Indonezji, Japonii, Meksyku i Wielkiej Brytanii, w lokalnych językach, takich jak portugalski i hindi.

Oprócz tego Google zapowiada dodawanie w wynikach generowanych w AI Overviews większej liczby odnośników do źródeł informacji. Mają wyświetlać się po prawej stronie listy odpowiedzi wygenerowanej przez sztuczną inteligencję.

Firma testuje także kolejną aktualizację funkcji, która dodawałaby linki bezpośrednio w tekście z listą wyników. Ma to służyć „nadawaniu priorytetu rozwiązaniom, które kierują ruch do odpowiednich witryn internetowych”, przekazano w poście na blogu Google.

Hema Budaraju, starszy dyrektor ds. produktu w Google cytowana na blogu firmy podkreśla, że nowa aktualizacja przyniesie „trójstronne korzyści” dla Google, użytkowników i wydawców.

Na początku sierpnia amerykański sąd federalny orzekł, że Google stosował praktyki monopolistyczne na rynku wyszukiwarek internetowych i w obszarze reklam wyświetlanych przy wynikach wyszukiwania. Koncern latami zawierał z największymi producentami sprzętu umowy faworyzujące wyszukiwarkę Google.

Według nieoficjalnych doniesień agencji Bloomberga, po tym wyroku władze USA rozważają wniosek o podział technologicznego giganta, co ma zredukować jego dominującą rynkową pozycję.

Prokuratorzy mogą domagać się zakazu zawierania umów na wyłączność, jakie Google miał m.in. z Apple, by zapewnić sobie, że jego wyszukiwarka będzie domyślną opcją dla użytkowników.

Na koniec drugiego kwartału br.  Alphabet, właściciel Google, uzyskał rekordowy zysk netto w wysokości 23,6 mld dolarów. Przychody koncernu wzrosły o 14 proc. do 84,74 mld dolarów. Wpływy z reklam wyniosły 64,62 mld dolarów, o 11,1 proc. więcej niż przed rokiem. To efekt wzrostu wpływów z reklam w wyszukiwarce Google i pokrewnych usługach (z 42,63 do 48,51 mld dolarów) oraz na YouTubie (z 7,66 do 8,66 mld). Przychody z sieci reklamowej Google spadły z 7,85 do 7,44 mld dolarów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Port Polska krytykowany już na starcie. Co poszło nie tak z rebrandingiem CPK?

Port Polska krytykowany już na starcie. Co poszło nie tak z rebrandingiem CPK?

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii

Republika zebrała 5,5 mln zł na wozy, ale wciąż ich nie ma. Wiemy, kiedy się pojawią

Republika zebrała 5,5 mln zł na wozy, ale wciąż ich nie ma. Wiemy, kiedy się pojawią

Ten prezent naprawdę działa. Badania pokazują, dlaczego doświadczenia wygrywają z rzeczami
Materiał reklamowy

Ten prezent naprawdę działa. Badania pokazują, dlaczego doświadczenia wygrywają z rzeczami

Bez reklam lub tylko jeden spot. TVN eksperymentuje z blokami

Bez reklam lub tylko jeden spot. TVN eksperymentuje z blokami