SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Google opóźnia blokadę plików cookie w Chrome do 2023 roku

Google aż o blisko dwa lata przesuwa w czasie moment wprowadzenia w przeglądarce internetowej Chrome blokady, która uniemożliwi zewnętrznym stronom śledzenie użytkowników za pomocą plików cookies.

fot. Shutterstock.comArticle

Przypomnijmy, że na początku 2020 r. Google zapowiedziało wprowadzenie w Chrome mechanizmu o nazwie Privacy Sandbox, który w założeniach ma uniemożliwiać stronom trzecim śledzenie internautów za pośrednictwem plików cookies.

Internetowy gigant argumentował wówczas, że użytkownicy jego przeglądarki coraz bardziej domagają się wprowadzenia rozwiązań mających na celu większą ochronę ich prywatności. Jednocześnie rozwiązanie zaanonsowane przez Google postrzegane jest jako cios w segment marketingu online czy wydawców, bowiem w znaczący sposób ograniczy możliwość skutecznego targetowania reklam.

Google odwleka zmiany

Mechanizm Privacy Sandbox miał zostać wprowadzony w Chrome w ciągu dwóch lat od ogłoszenia, a więc najpóźniej na początku 2022 r. Teraz jednak Google ogłosiło, że stanie się do końca 2023 r., czyli niemal dwa lata później niż według pierwotnie ogłoszonego planu.

Czytaj także: Grupa G7 chce 15 proc. podatku od międzynarodowych koncernów. Zapłacą Google, Facebook, Amazon i Apple

Firma podkreśla, że co prawda osiągnięto znaczący postęp w ramach Privacy Sandbox, ale potrzeba więcej czasu, aby cały ekosystem działał właściwie.

Google wyjaśnia, że inicjatywa Privacy Sandbox ma na celu stworzenie technologii internetowych, które zarówno chronią prywatność ludzi w sieci, jak i dają firmom i programistom narzędzia do budowania dobrze prosperujących cyfrowych biznesów, tak aby sieć nadal była otwarta i dostępna dla wszystkich.

Czytaj także: Francja nakłada grzywnę na Google. 220 mln euro za monopol w reklamach

"Uważamy, że aby tak się stało, społeczność internetowa musi zebrać się razem, aby opracować zestaw otwartych standardów zasadniczo zwiększających prywatność w sieci, zapewniając ludziom większą przejrzystość i większą kontrolę nad sposobem wykorzystywania ich danych. Aby to zrobić, musimy działać w odpowiedzialnym tempie. Zapewni to wystarczającą ilość czasu na publiczną dyskusję dotyczącą właściwych rozwiązań, dalsze zaangażowanie ze strony rynkowych regulatorów oraz na migrację usług przez wydawców i branżę reklamową. To ważne, anu nie narażać modeli biznesowych wielu internetowych wydawców, którzy bezpłatnie udostępniają treści." - czytamy we wpisie na oficjalnym blogu Google.

W pierwszym kwartale br. koncern Alphabet, właściciel m.in. grupy Google, osiągnął wzrost przychodów o 34,4 proc. do 55,31 mld dolarów i zysku netto z 6,84 do 17,93 mld dolarów. Przychody reklamowe YouTube’a zwiększyły się dużo mocniej niż sieci reklamowej Google.

Zaskakujący brak profesjonalizmu?

Według Tomasza Chłodeckiego, CEO Justtag Group w decyzji Google najbardziej zaskakuje brak profesjonalizmu i przewidywalności ze strony gracza, który praktycznie ustala reguły gry na rynku reklamy internetowej. - Czy Google ogłaszając chęć zmian w obszarze 3rd party cookies na początku 2020 nie wiedział, że zmiana w obszarze cookies wzbudzi wiele kontrowersji ze strony uczestników rynku i wywoła falę pytań od regulatorów rynku? Czy nie przewidział ilości pracy, aby dostawać swoje rozwiązania do nowej rzeczywistości? Ewidentnie w Google nie doceniono skali tej rewolucji - zastanawia się nasz rozmówca.

Zdaniem eksperta ten brak profesjonalizmu uderza ponownie w cały rynek. - Wydłużenie deadline’u da Google’owi więcej czasu na dopracowanie alternatyw do 3rd party cookie, ale po raz kolejny wywraca roadmapy rozwoju bardzo wielu podmiotów w branży, utrudniając funkcjonowanie na tym rynku. Ciężko planować partnerską współpracę, gdy partner zmienia zdanie w tak radykalny sposób w stosunkowo krótkim czasie - zaznacza Tomasz Chłodecki. - Wierzę jednak, że jako branża wykorzystamy ten dodatkowy czas ze strony Google, na lepsze i bardziej kompleksowe przygotowania do nowej rzeczywistości, która z opóźnieniem, ale w końcu nadejdzie - dodaje.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Google opóźnia blokadę plików cookie w Chrome do 2023 roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl