SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Google Merchant Center - czy zrewolucjonizuje e-commerce?

Od jakiegoś czasu mówi się o wejściu Google Merchant Center (GMC) na rynek polski. Co to za narzędzie i jak można z niego korzystać? Jak może ono wpłynąć na polskich sprzedawców internetowych? Pisze o tym Łukasz Kret z Grupy ClickAd.

Google Merchant Center został uruchomiony w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych, Niemeczech i Wielkiej Brytanii. Daje on właścicielom sklepów internetowych możliwość przesyłania informacji o oferowanych przez nich produktach. Dane te przesyłane są do bazy, skąd - w zależności od woli sprzedającego, - mogą zostać wyświetlone za pomocą np. Google AdWords. Daje to możliwość przedstawienia zdjęć tych towarów bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, co na pewno stanowi dużo silniejszy bodziec do zakupów niż sama reklama tekstowa.

>>> Polskie SEM/SEO: Jaki był 2012 rok? Co w 2013?

W celu wykorzystania Google Merchant Center w naszej kampanii musimy przejść trzy etapy: rozpoczynamy od utworzenia konta GMC wraz z konfiguracją kanałów produktów i ustawieniem informacji o kosztach przesyłki oraz czasie realizacji. Następnie wystarczy podłączyć założone konto z kampanią Google AdWords i dodać rozszerzenia produktów w naszej kampanii. Wspomniane rozszerzenia powodują pojawianie się obrazów, nazw oraz cen produktów, które najlepiej odpowiadają wyświetlanej reklamie AdWords. Rozszerzenia wykorzystują konto Google Merchant Center do bezpośredniego promowania produktów w reklamach w sieci wyszukiwania Google, a także - przy włączonej sieci wyszukiwania - w reklamach w wyszukiwarce grafiki oraz Google Zakupy. W smartfonach lub na tabletach mogą być one również wyświetlane w witrynie m.google.pl. Rozszerzenia produktów nie są natomiast pokazywane w innych witrynach sieci wyszukiwania oraz witrynach sieci reklamowej.

Towar, który chcemy umieścić w GMC, powinien zawierać następujące dane:
1. Nazwa - maksymalnie do 80 znaków
2. Krótki opis
3. Kategoria Google (wybrana z panelu)
4. Zdjęcie
5. Producent
6. Unikalny kod, pobierany domyślnie z pola „Kod wyświetlany na karcie produktu”, ewentualnie zaciągany ze wskazanego przez nas pola
7. Cena
8. Stan
9. Link.

Oczywiście im dokładniejsze dane zostaną przekazane, tym wyższa będzie pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania (tzw. SERP-ach - Search Engine Results Page). Baza produktów może być przygotowana w postaci pliku baz danych (np. w Excelu lub Openoffice Calc.) bądź pobierana z wykorzystaniem API bezpośrednio z bazy sklepu.

Do produktów w naszej kampanii można przygotować dwa formaty reklam. Pierwszy to wspomniane rozszerzenia produktów, które wyświetlane są z podstawowymi reklamami tekstowymi AdWords. Drugi  to reklamy produktów będące osobnymi formatami wyświetlanymi obok pozostałych reklam AdWords w wynikach wyszukiwania Google. Zwykle użytkownik rozpoczyna swoje poszukiwania określonego produktu w wyszukiwarce Google, wpisując jego nazwę, konkretny sklep i jedną z porównywarek cen. Dzięki GMC zostanie skrócona droga do konkretnego produktu i wyświetlone gotowe wyniki już na pierwszej stronie wyszukiwarki. Ponadto produkty dodane do GMC zostaną wyświetlone bezpośrednio w wyszukiwarce Google, w specjalnej zakładce Google Zakupy, która znajdzie się obok dotychczasowych zakładek: grafiki i map. Wyniki ze sklepu pojawiające się w wynikach wyszukiwania można będzie ukryć lub rozwinąć - czyli przejść do domyślnej strony zakupów. Jest to interesujące rozwiązanie, gdyż jest widoczne w organicznych wynikach wyszukiwania, a ponadto istnieje możliwość stworzenia własnej strony z zawartością poprzez API.

Kliknięcia wygenerowane za pomocą narzędzia GMC będą płatne. Podobnie jak w przypadku reklam w Google AdWords, podczas ustalania rankingu brane pod uwagę będą konkurencyjność ceny wraz ze stawką za kliknięcie, jaką jest w stanie zapłacić konkretny sklep.

Zalety GMC

Przekazanie pełnych informacji o ofercie sklepu internetowego daje możliwość zaprezentowania wyszukującym dobrze spersonalizowanych reklam wraz z kompletem istotnych danych, takich jak zdjęcie, cena, stan czy dostępność konkretnych produktów. Innymi słowy jest to możliwość udostępniania informacji, które trafią bezpośrednio do osoby, która właśnie szuka oferowanego w sklepie produktu. Przykładowo gdy użytkownik będzie szukał sklepu z odzieżą damską, na dole strony z wynikami pojawiają się tego typu produkty wraz z cenami oraz linkami do sklepów zarejestrowanych w GMC.

Reklamy mogą być skierowane nie tylko do użytkowników szukających konkretnego produktu. Stanowią również atrakcyjną sugestię, gdy wyszukiwanie dotyczy ogólnej grupy produktów, jak np. buty sportowe. Po wpisaniu odpowiedniej frazy zarówno w wyszukiwarce, jak i w katalogu Google Zakupy, może zostać wyświetlona reklama najbardziej odpowiadająca kryteriom wyszukiwania.

Rozwiązanie takie jest dość proste w użyciu, a może przynieść zdecydowany wzrost sprzedaży promowanych produktów, a tym samym doprowadzić do zwiększenia ROI (Return on Investment).

GMC w Polsce?

W naszym kraju narzędzie GMC prawdopodobnie przejmie funkcję porównywarki cenowej. Specjaliści zwracają uwagę na zastanawiającą zbieżność z ostatnimi działaniami Google, które doprowadziły do nałożenia filtrów na największe porównywarki cen. Doprowadziło to do ich spadku z pierwszych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania (więcej na ten temat). Obecnie oferty sklepów internetowych w Polsce nie są jeszcze wyświetlane, jednak ciągle trwają prace nad wdrożeniem funkcjonalności zakładki Google Zakupy w naszym kraju.

Podsumowując, GMC należy na razie traktować jako narzędzie ciągle rozwijane, proste w obsłudze oraz generujące naturalnie stargetowany ruch. Pozostają pytania, czy przyjmie się w Polsce, gdzie użytkownicy przyzwyczaili się już do obecnie istniejących porównywarek cenowych? Czy stanowi szansę na lepszą promocję sklepów internetowych? Jedno jest pewne - dotychczasowi najwięksi gracze: Skąpiec, Nokaut czy Ceneo, muszą przygotować się na pojawienie groźnego konkurenta w walce o internetowego konsumenta.


Łukasz Kret, direct traffic director w Grupie ClickAd

Dołącz do dyskusji: Google Merchant Center - czy zrewolucjonizuje e-commerce?

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Rob.
Świetny tekst!
odpowiedź