SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Google będzie płacił polskim mediom za treści. Debiutuje platforma Showcase

Google wprowadza dzisiaj w Polsce nowy produkt i program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych - Showcase w Wiadomościach Google. Do programu na starcie przystąpiło 27 wydawców, m.in. Wprost, DoRzeczy.pl, naTemat, 300Gospodarka i Niezalezna.pl.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Od kilku lat trwają spory pomiędzy największymi firmami technologicznymi a wydawcami. Media domagają się przede wszystkim od Google i Facebooka, aby płaciły one za korzystanie z autorskich treści, które zamieszczają na swoich platformach. Z kolei Big Techy argumentują, że zamieszczając treści i ich fragmenty od wydawców w swoich serwisach przynoszą mediom istotny wzrost odbiorców.

Czytaj także: Niemieccy wydawcy dostaną pieniądze od Google. Na liście Der Spiegel, Die Zeit i Handelsblatt

Google z polskimi wydawcami: jak działa Showcase

Teraz Google poinformowało, że wprowadza w Polsce program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych - Showcase w Wiadomościach Google. Do programu na starcie przystąpiło 27 wydawców, reprezentujących 47 różnorodnych redakcji, w tym media ogólnokrajowe, regionalne, specjalistyczne i lokalne.

Showcase w Wiadomościach Google to produkt, dzięki któremu użytkownicy i użytkowniczki mogą zobaczyć, jakie artykuły z informacjami redakcje uznały za najważniejsze, a także poznać dodatkowe informacje kontekstowe o wydarzeniach dzięki panelom przygotowywanym bezpośrednio przez te media. Panele z treściami pochodzącymi od uczestniczących w programie wydawców będą widoczne dla polskich internautów poszukujących informacji w Wiadomościach Google oraz w Google Discover.

- Cieszymy się, że uruchamiamy ten program we współpracy z tak różnorodną grupą partnerów - mediów, które już teraz udowadniają, że dzięki internetowi można zbudować i rozwijać nowoczesne media, wykorzystując wszystkie szanse na powiększanie swojego grona odbiorców i osiągnięcie cyfrowego sukcesu - zaznacza Magdalena Kotlarczyk, dyrektorka Google Polska. - To także szansa dla lokalnego dziennikarstwa - pandemia pokazała, jak bardzo jest ono potrzebne społecznościom. Showcase to kolejna nasza inwestycja w łatwiejszy dostęp do różnorodnych źródeł informacji dla wszystkich w Polsce.

Google zaznacza, że uczestniczący w programie wydawcy informacyjni mają dostęp do różnorodnych formatów paneli w Showcase, które mogą np. wskazywać powiązane artykuły i prezentować odbiorcom wydarzenia na osi czasu.

 

Panele - obecnie dostępne w usługach Wiadomości Google i Discover - dają mediom więcej kontroli nad tym, jak prezentowane są wiadomości pochodzące z ich redakcji oraz przekierowują czytelników i czytelniczki do pełnych artykułów na ich stronach. Oprócz przychodów, jakie wydawcy uzyskają dzięki powiększeniu grona swoich odbiorców, media uczestniczące w programie otrzymują również miesięczne opłaty licencyjne od Google. Zgodnie z zapowiedzią Google będzie kontynuować rozmowy z kolejnymi wydawcami, do których skierowany jest program Showcase.

Odzew mediów

- To kolejny projekt Google wspierający media i po raz kolejny robiący to z takim rozmachem. Cieszy fakt, że Google coraz bardziej dostrzega rolę rzetelnych oraz jakościowych wydawców i wspiera ich takimi działaniami. Jesteśmy dumni, że możemy być w tym gronie - podkreśla Michał Mańkowski, redaktor naczelny, dyrektor operacyjny i członek zarządu Grupy naTemat.

Od światowego ogłoszenia Showcase w Wiadomościach Google w październiku 2020 r., firma zawarła porozumienia z ponad 1,2 tys. publikacji informacyjnych z całego świata i uruchomiła produkt w kilkunastu krajach, w tym Australii, Kanadzie, Irlandii, Niemczech, Włoszech, Indiach czy Wielkiej Brytanii, z udziałem mediów takich jak np. brytyjskie Financial Times i The Telegraph oraz niemieckie FAZ i Der Spiegel. Ponad 90 proc. redakcji partycypujących w Showcase reprezentuje lokalne lub regionalne media.

Google przypomina, że od dawna prowadzi w Polsce projekty wspierające cyfrowy rozwój mediów. W ramach funduszu Digital News Initiative firma zainwestowała ponad 30 mln zł we wsparcie 33 innowacyjnych projektów medialnych, prowadzonych przez wiodących wydawców takich jak Agora, Fratria, Gremi Media, Polityka, Polska Press oraz ZPR Media.

Czytaj także: Google zaczął płacić kanadyjskim mediom za ich artykuły

Od 2015 r. w ramach Google News Lab przeszkolono ponad 11 tys. polskich dziennikarzy, pracowników mediów i studentów dziennikarstwa z wykorzystania zaawansowanych narzędzi cyfrowych w pracy mediów, weryfikacji faktów i wizualizacji danych. Jednocześnie Google utworzył także fundusz ratunkowy wsparcia dla lokalnych redakcji, który pomógł 163 mediom lokalnym i regionalnym w Polsce kontynuować codzienną pracę dziennikarską w trakcie pandemii.

- Z optymizmem patrzymy na współpracę z Google przy realizacji Google News Showcase - mówi Michał M. Lisiecki - założyciel PMPG Polskie Media SA, wydawca „Wprost” i „DoRzeczy”. - Projekty jak ten, wspierające prawdziwe dziennikarstwo, są niezwykle istotne w świecie przeładowanym szybką, krótką i często błahą informacją. W moim odczuciu, projekt ma szansę znaleźć uznanie nie tylko wśród redakcji i dziennikarzy, ale co najważniejsze - wśród czytelników, ceniących jakościowe treści, a oni właśnie są dla nas najważniejsi. Trzymam kciuki za sukces, bowiem czas najwyższy na merytoryczną i ekonomiczną współpracę między globalnymi liderami technologii a lokalnymi mediami.

Wydawcy informacyjni uczestniczący w Showcase w Wiadomościach Google (stan na 9 lutego 2022 r.):

  • Antyweb
  • Bezprawnik
  • Biała się dzieje
  • Bizblog
  • Defence 24
  • DoRzeczy.pl
  • Dzień Dobry Bełchatów
  • ECHOmedia.info
  • eLuban.pl
  • gostynska.pl
  • halogorlice.info
  • INNPoland
  • Ino.online
  • jarocinska.pl
  • KCI - www.kutno.net.pl
  • Kłodzko 24
  • korso.pl
  • korso24.pl
  • korsokolbuszowskie.pl
  • korsosanockie.pl
  • krotoszynska.pl
  • limanowa.in - portal informacyjny
  • Lublin24
  • Łuków24
  • Moja Ostrołęka
  • naTemat
  • Niezależna.pl
  • Nowe Świecie
  • Nowa Ruda 24
  • PortalPlock.pl
  • rawicz24.pl
  • Spider’s Web
  • TerazGostynin.pl
  • TKO.pl
  • Tuba Łęcznej
  • TuŁÓDŹ Sp. z o.o.
  • wBieszczady.pl
  • wpolityce.pl
  • Wprost.pl
  • Wspólnota Lubartowska
  • Wydawnictwo Sztafeta sp. z o.o.
  • Zabkowice.pl
  • zpleszewa.pl
  • zwielkopolski24.pl
  • Życie Kalisza
  • 300Gospodarka
  • 300POLITYKA

Rekordowe wyniki właściciela Google

Koncern Alphabet, właściciel Google, przedstawił dużo lepsze od oczekiwań wyniki za czwarty kwartał 2021 roku zarówno na poziomie zysków, jak i przychodów.

Zysk Alphabet na akcję wyniósł 30,69 USD wobec konsensusu na poziomie 27,34 USD. Przychody spółki w czwartym kwartale sięgnęły 75,33 mld USD (po wzroście o 32 proc. rok do roku), a rynek szacował je na 72,17 mld USD.

W całym ub.r. wpływy koncernu poszły w górę o 41 proc. do 257,64 mld USD, a zysk netto - z 40,27 do 76,03 mld USD.

Dołącz do dyskusji: Google będzie płacił polskim mediom za treści. Debiutuje platforma Showcase

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jest na to maść
Wziąć komunikat prasowy, wywalić wypowiedzi nielubianych wydawców, opublikować = oto wiarygodne, rzetelne i ponoć opiniotwórcze Wirtualne Media...
odpowiedź
User
AS
A czy moglibyśmy się dowiedzieć, ile i za co wydawcy dostaną pieniądze?
odpowiedź
User
paj
Wziąć komunikat prasowy, wywalić wypowiedzi nielubianych wydawców, opublikować = oto wiarygodne, rzetelne i ponoć opiniotwórcze Wirtualne Media...
przemek?
odpowiedź