Na swoim blogu firmowym Google opisuje nową funkcję, która otrzymała oficjalną nazwę Web Guide, jak „inteligentne organizowanie strony wyników wyszukiwania, aby ułatwić zdobywanie informacji oraz stron internetowych”. Web Guide korzysta z aktualnej wersji Gemini i działa na zasadzie zbliżonej do AI Overview.
Na blogu Google znajdziemy też konkretny przykład uporządkowanych wyników wyszukiwania dla frazy „Jak podróżować w pojedynkę do Japonii”. Web Guide w tym przypadku podzielił na takie grupy jak „Kompleksowe przewodniki samotnego podróżowania do Japonii” oraz „Osobiste doświadczenia i porady od samotnie podróżujących”.
Funkcja działa użytkownikom, którzy mają dostęp do Google Search Labs. Należy ją włączyć w ustawieniach przeglądarki. W początkowej fazie Web Guide będzie aktywne w zakładce wyników wyszukiwania „Web”, ale planowane jest wdrożenie jej w pozostałych, łącznie z główną, domyślną zakładką „All”.

Jak Web Guide wpłynie na ruch na strony WWW?
Niestety muszę odpowiedzieć w klasyczny sposób „to zależy”. Sama funkcja jest na razie w fazie testów i od pierwszych jej użytkowników będzie zależało to w jakim kierunku się rozwinie. Wydaje się być lepszą alternatywą niż AI Overview, zwłaszcza dla bardziej kompleksowych zapytań.

Przysłowiowym „złotym Graalem” będą nazwy poszczególnych grup wyników wyszukiwania. Zapewne wykorzystanie ich w tytułach i śródtytułach pomoże załapać się do tego, co pokazywać będzie Web Guide.
Pogrupowane strony i linki na pewno będą ułatwieniem dla użytkowników. Wcale nie musi też oznaczać, że nowa funkcja ograniczy liczbę kliknięć w linki, ponieważ użytkownicy mając lepiej przygotowane wyniki, zaoszczędzony czas na wyszukiwaniu mogą przeznaczyć na zapoznawanie się z treściami.
Rozszerzenie Web Guide na pozostałe zakładki wyszukiwania, w tym „Images”, „Videos” czy „Short video” będzie premiowało marki oraz media, które tworzą treści w zróżnicowanych formatach, zwłaszcza na YouTubie.
Na szczęście mamy sporo czasu, aby się przygotować zanim Web Guide stanie się codziennością, ponieważ Google nie podało żadnych konkretnych terminów i nie wiemy tak na dobrą sprawę, czy projekt nie zostanie wsadzony do szuflady po zakończeniu testów.

Te teksty o Google i AI Overview również Cię zainteresują:
Następny cios w wydawców. AI "przejmuje" kolejną usługę Google - Google rozszerza AI Overviews na kolejny swój produkt – wybór artykułów Discover, dostępny na urządzeniach mobilnych.
„AI-owy Armageddon” u wydawców w USA, a co w Polsce? „O krok do tyłu za głównymi trendami na świecie” - Amerykańcy wydawcy notują duże spadki ruchu przez rozwój asystentów AI i AI-owe zmiany w wyszukiwarce Google. Alarmujących doniesień zza oceanu niespecjalnie chcą komentować najwięksi wydawcy w Polsce
Czytaj więcej na: Jak obecność w Google AI Overviews wpływa na klikalność tekstów? - Singapurski serwis Ahrefs przeanalizował 300 tys. słów kluczowych pod kątem ich klikalności w wyszukiwarce Google. Wyniki dają do myślenia.











