Google z 41 mld dol. wpływów w I kw., YouTube miał z reklam 4 mld dol. Spowolnienie przez COVID-19

W pierwszym kwartale br. koncern Alphabet, do którego należy Google, zanotował wzrost przychodów o 13 proc. do 41,16 mld dolarów i zysku netto z 6,66 do 6,84 mld dolarów. Z kwartału na kwartał nastąpił spadek, co firma tłumaczy spowolnieniem wywołanym przez pandemię koronawirusa.

km
km
Udostępnij artykuł:

Zysk netto Alphabet wyniósł w I kwartale 2020 roku 6,84 miliarda dolarów, w porównaniu do 6,66 miliarda dolarów przed rokiem.

W tym samym czasie o 13 proc. zwiększył się przychód holdingu - z 36,34 do 41,16 mld dolarów.

Samo Google zanotowało przychód w wysokości 40,98 miliarda dolarów, co także oznacza wzrost rok do roku (z 36,03 mld USD), a zysk operacyjny zwiększył się z 9,19 miliarda dolarów do 9,27 miliarda dolarów.

Przychód Google z reklam wzrósł z 30,59 do 33,76 miliarda dolarów. W przypadku serwisu YouTube wpływy reklamowe zwiększyły się z 3,03 do 4,04 miliarda dolarów. Z kolei biznes chmurowy wygenerował przychód w wysokości 2,78 miliarda dolarów, wobec 1,83 miliarda dolarów rok wcześniej.

grafika

Lepiej niż przed rokiem, pierwsze oznaki spowolnienia przez COVID-19

Powyższe wyniki są co prawda lepsze niż przed rokiem, jednak gorzej jest gdy porównamy je z poprzednim kwartałem, kiedy to wpływy z reklam wyniosły 37,93 miliarda dolarów w przypadku Google i 4,72 miliarda dolarów w przypadku YouTube. To oczywiście efekt pandemii koronawirusa, co podkreślają też władze firmy.

- W pierwszych dwóch miesiącach kwartału wyniki były dobre, ale w marcu odnotowaliśmy znaczne spowolnienie jeśli chodzi o wpływy z reklam - przyznała Ruth Porat, chief financial officer w Alphabet i Google.

Pełen obraz wpływu pandemii na działalność internetowego giganta poznamy w wynikach za II kwartał.

Z najnowszego raportu finansowego Alphabet wynika także, że koszt pozyskania ruchu, czyli opłaty uiszczane innym podmiotom za utrzymywanie Google jako domyślnej wyszukiwarki, wzrosły w I kwartale 2020 roku do 7,45 miliarda dolarów (6,86 mld USD rok wcześniej).

Tymczasem pozostałe marki wchodzące w skład holdingu wygenerowały 135 milionów dolarów przychodu. To mniej niż rok wcześniej (170 mln USD), a zaksięgowana na nich operacyjna strata sięgnęła 1,12 miliarda dolarów (wobec 868 mln USD straty w I kw. 2019 r.).

grafika

Największy wzrost w Azji i USA, niekorzystne umocnienie się dolara

Przychody Alphabetu w USA w zeszłym kwartale wyniosły 18,87 mld dolarów, po wzroście o 14 proc. rok do roku i spadku o 13 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem ub.r.

W pozostałych regionach działalności koncernu nastąpiły podobne zmiany. W Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie (EMEA) wpływy poszły w górę o 10 proc. do 12,84 mld dolarów, w Azji i regionie Pacyfiku (APAC) - o 19 proc. do 7,24 mld dolarów, a w Ameryce Północnej (poza USA) i Południowej - o 13 proc. do 2,16 mld dolarów.

Koncern zaznaczył, że w każdym z tych regionów wzrost byłby wyższy przy zachowaniu stałych kursów walut (dolar w ostatnich miesiącach się umocnił, co obniżyło rozliczane w tej walucie wpływy Alphabetu z zagranicy). W takim ujęciu w regionie EMEA przychody zwiększyłyby się o 12 proc. do 13,08 mld dolarów, w APAC - o 20 proc. do 7,3 mld dolarów, a w Amerykach (poza USA) - o 18 proc. do 2,25 mld dolarów.

Z kwartału na kwartał nastąpiły spore spadki. Wpływy w USA zmalały o 13 proc., w regionie EMEA - o 9 proc., w APAC - o 3 proc., a w Amerykach (bez USA) - o 19 proc.

grafika

Zaprezentowane przez Alphabet wyniki były lepsze od spodziewanych przez analityków. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w notowaniach giełdowych. Kurs akcji holdingu na amerykańskiej giełdzie Nasdaq we wtorek po zamknięciu sesji wzrósł o 3,33 proc., podczas gdy jeszcze przed publikacją wyników finansowych za I kwartał zmalał o 3,01 proc.

grafika

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa