SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Grupa Abstra w 2018 roku miała 8,24 mln zł przychodu. Firma będzie rozwijać portfolio produkcji wideo

Grupa Abstra, zajmująca się produkcją wideo na YouTube'a, w 2018 roku odnotowała 8,24 mln zł przychodu. W tym roku chce w końcu zacząć zarabiać. Pomóc w tym ma dalsze rozszerzanie portfolio o kanały własne, a także partnerskie, tworzone na potrzeby klientów komercyjnych. Abstra mocniej zaangażuje się też w produkcję treści dla zewnętrznych wydawców.

Article

Firma Abstra została założona w maju 2016 roku przez Roberta Pasuta, Cezarego Jóźwika i Rafała Masnego, którzy od siedmiu lat tworzą humorystyczny kanał youtube’owy Abstrachuje.tv.

- Założenie kanału [Abstrachuje.tv] było ruchem świadomym. Wiedzieliśmy się dzieje w Stanach, że tam ludzie zarabiają z tego pieniądze. Nie przewidzieliśmy Abstra, tego że możemy osiągnąć taki sukces - opisywał na środowym spotkaniu z dziennikarzami Rafał Masny, współzałożyciel Abstrachuje.tv i członek zarządu Abstra.


Od lewej: Robert Pasut, Cezary Jóźwik i Rafał Masny

Na koniec 2018 roku przychody Abstra wyniosły 8,24 mln zł, wobec 2,9 mln zł w 2017 oraz 2,6 mln zł w 2016. W skali roku, wzrosła strata EBIT - z 1,8 mln zł w roku 2017 do 2,3 mln zł w roku 2018.

Kanał Abstrachuje.tv, największy z grupy, odpowiada za jedną trzecią wygenerowanych w Abstra przychodów (2,72 mln zł) oraz 41 proc. wyświetleń.

Największe procentowe wzrosty przychodów notuje kanał Dla Pieniędzy (+2333 proc. rdr.) oraz To Już Jutro (+110 proc. rdr.). Filmy z kanałów Abstra miały w ubiegłym roku 567 ml wyświetleń, grupa zrealizowała ponad 100 kampanii reklamowych dla ponad 35 marek.

- Strategia na 2018 roku zakładała dwa etapy rozwoju. Pierwszy - uporządkowanie organizacji i przygotowanie jej do wzrostu. Drugi, od sierpnia zacząć dużo więcej produkcji. Jesteśmy szczęśliwi, że to się udało - opisuje Olek Wandzel, VP sales marketing Abstra.

W 2017 roku Abstra znalazła inwestora. 4 mln zł za 40 proc. udziałów wyłożył fundusz Padrone Capital, kontrolowany przez Bogusława Leśnodorskiego i Macieja Wandzla, byłych współwłaścicieli Legii Warszawa.

- Udało nam się znaleźć inwestora, który uwierzył w naszą wizję. Wszystkie nasze zarobione pieniądze włożyliśmy w dalszy rozwój, co pozwoliło inwestorowi nam zaufać - ocenia z perspektywy czasu Rafał Masny.  

- W ciągu dwunastu miesięcy zbudowaliśmy profesjonalny, gotowy do działania zespół produkcyjny. To on sprawia, że jesteśmy w stanie otwierać nowe kanały i rozwijać firmę - podsumował z kolei Olek Wandzel.

Zapytany przez portal Wirtualnemedia.pl o rentowność kanałów, Wandzel odpowiedział, że na tym etapie nie wszystkie na siebie zarabiają. - Mamy jednak i sytuacje takie jak z kanałem "Do roboty", który osiągnął rentowność po pięciu miesiącach działania. Dbamy o to, by nasze kanały dochodziły do rentowności już po pierwszym, drugim kwartale funkcjonowania - mówił Olek Wandzel

Abstra w 2019: Rozbudowa portfolio, kanały partnerskie

- Nie jesteśmy agregatorem kanałów, tylko producentem treści wyspecjalizowanym w internetowym wideo na YouTube. Z tego wyrośliśmy, od początku rozumieliśmy, czym to się od innych mediów różni - opisuje Rafał Masny.  

Jednym z trzech najważniejszych kierunków rozwoju Abstra jest dalsza rozbudowa portfolio o nowe kanały własne. Obecnie do grupy należy 14 kanałów, z czego dwa otwarto tym roku (sportowy Foot Truck oraz publicystyczny Masny Kanał).

- Wszystkie nasze kanały otwieraliśmy w oparciu o analizę rynku. Wiedzieliśmy, czego na nim brakuje i co dołożyć, by powiększyć spectrum na polskim YouTube. Widzimy, że wciąż jest na nim dużo miejsca. Polska jest bardzo wyrobionym rynkiem komercyjnie, ale jeśli chodzi o treści, wciąż jest jeszcze dużo do zrobienia - opisywał Rafał Masny.

Kolejny cel to tworzenie kanałów partnerskich, na zlecenie i we współpracy z markami. Szczegółów przedstawiciele Abstra na razie nie zdradzają, wiadomo jedynie, że pierwszy taki kanał ruszy na początku lutego.

- Polska jest ewenementem, jeśli chodzi o adblocki. Ludzie nie chcą oglądać reklam. A my umiemy je zrobić w taki sposób, żeby były elementem treści. Tak, by oglądano je z wyboru. Tak samo jest z kanałami - nie chcemy wciskać ich odbiorcom na siłę, polecamy je tylko własnym, organicznym ruchem. Dlatego fani czują z nimi więź. Podobnie, mam nadzieję, będzie z kanałami tworzonymi przez nas dla marek. Reklama ma tam wychodzić do użytkownika, a nie go osaczać - mówił dziennikarzom Rafał Masny.

- Z perspektywy widza nie ma znaczenia, czy kanał jest brandowy czy nie. On chce obejrzeć dobrą treść, chce spędzić swój czas w określony, przyjemny sposób. Tak chcemy budować kanały partnerskie - dodaje Olek Wandzel.

Produkcje zewnętrzne Abstra

Abstra w 2019 roku planuje produkcję kolejnych formatów we współpracy z  partnerami zewnętrznymi. W 2018 zrealizowała dla Onetu sportowy cykl "Prosto w Szczenę” Wojciecha Szczęsnego i Łukasza Wiśniowskiego. Jak zapowiedzieli na konferencji przedstawiciele Abstra, trwają już rozmowy z kilkoma zewnętrznymi wydawcami o produkcji następnych programów.

- "Prosto w Szczenę" miało bardzo dobre wyniki, na pewno chcemy kontynuować współpracę przy tym projekcie. Wierzymy, że nasze pomysły sprawdzą się także w innych mediach - komentował Olek Wandzel.

Abstrachuje.tv ruszyło jesienią 2012 roku. Tworzą go Rafał Masny, Robert Pasut i Cezary Jóźwik. Zamieścili dotychczas 224 filmy, które oglądano 1,01 mld razy, co daje średnią 4,52 mln na jeden materiał. Kanał subskrybuje 3,29 mln użytkowników.

Abstrachuje.tv jako pierwszy polski kanał youtuberski (z oryginalnymi materiałami przygotowywanymi przez małą grupę twórców internetowych) przekroczył poziom miliarda wyświetleń zamieszczonych na nim filmów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Grupa Abstra w 2018 roku miała 8,24 mln zł przychodu. Firma będzie rozwijać portfolio produkcji wideo

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Arturro
Strata rośnie, więc z czego będzie rozwój?
4 4
odpowiedź
User
Sandzi
Strata rośnie A biznes się rozwija interesujące .... jak TO się dzieje ...
7 4
odpowiedź
User
pytanie
Kim są ci panowie?
58 4
odpowiedź
User
Pytanie
Inwestycje ponad 10mln?
4 4
odpowiedź