SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

E-commerce znów z ponad 11 proc. udziału w polskim handlu, obroty 35 proc. w górę

W listopadzie ub.r. udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce wyniósł 11,4 proc., tyle samo co przed rokiem, mimo że w zeszłym miesiącu otwarte były wszystkie sklepy stacjonarne. Obroty w handlu internetowym miesiąc do miesiąca wzrosły o 35,3 proc. - podał GUS. Cały handel detaliczny zwiększył się o 12,1 proc., a w kategorii odzieżowo-obuwniczej wzrost sięgnął 56 proc.

fot. Shutterstock.comArticle

E-commerce trzeci raz przekroczył poziom 11 proc. w wartości polskiego rynku handlowego. Przy czym poprzednio takie wyniki osiągał w miesiącach, gdy zdecydowana większość stacjonarnych sklepów niespożywczych była zamknięta w związku z epidemią. W kwietniu ub.r. udział e-commerce sięgnął 11,9 proc., a w listopadzie ub.r. - 11,4 proc.

W trakcie lockodwnu w poprzednim sezonie zimowym ten udział w styczniu wynosił 9,8 proc., w marcu 9,5 proc., a w kwietniu 10,8 proc., a w kolejnych miesiącach zmalał do ok. 8 proc.

W internecie kupujemy głównie odzież i książki

Kategoriami z największym udziałem sprzedaży internetowej pozostają Tekstylia, odzież i obuwie oraz Prasa, książki i pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach. W pierwszej udział e-commerce w listopadzie br. zmalał rok do roku z 35,4 do 28,6 proc., a w drugiej - z 38,1 do 26,6 proc.

W kategorii Meble, rtv, agd nastąpił spadek z 22,5 do 20,3 proc., w Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny - z 7,4 do 7,2 proc., natomiast w tej określonej jako Pozostałe - wzrost z 7,1 do 10,5 proc.

Z kolei miesiąc do miesiąca najwyższy wzrost udziału e-commerce wykazały kategorie „tekstylia, odzież, obuwie” z 21,9 proc. przed miesiącem do 28,6 proc., „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” z 21,1 proc. do 26,6 proc. oraz „meble, rtv, agd” z 17,0 proc. do 20,3 proc.

W listopadzie br. wartość sprzedaży internetowej w cenach bieżących zwiększyła się o 35,3 proc. w porównaniu z październikiem br. Przed rokiem dynamika była znacznie wyższa - wyniosła 47,9 proc.

Największy wzrost obrotów w e-commerce w zeszłym miesiącu zanotowała kategoria Żywność, napoje i wyroby tytoniowe - 48,4 proc. W kategorii Tekstylia, odzież, obuwie wzrost wyniósł 36,6 proc., w  Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny - 33,1 proc., a w Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach - 32,3 proc.

Cały handel urósł o 12 proc., paliwa mocno podrożały

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie br. wzrosła 12,1 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 1,0 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 21,2 proc. rdr.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w listopadzie rdr o 8,8 proc. i spadek mdm o 3,9 proc.

W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 15,8 proc. rdr.

Zdecydowanie największy wzrost sprzedaży rdr w cenach stałych osiągnął sektor Tekstylia, odzież, obuwie - 55,8 proc. Natomiast w kategorii motoryzacyjnej nastąpił spadek o 4,9 proc.

W kategorii paliwowej wzrost w cenach stałych wyniósł tylko 6,5 proc., natomiast w związku z dużymi podwyżkami dynamika w cenach bieżących sięgnęła 45,6 proc. W kategorii odzieżowo-obuwniczej sprzedaż w cenach bieżących poszła w górę o 59,1 proc.

ING: to potwierdzenie siły popytu konsumpcyjnego w Polsce

Dane o sprzedaży detalicznej okazały się lepsze od oczekiwań; na wysokim odczycie zaważył wzrost sprzedaży m.in. ubrań, mebli, RTV, AGD - ocenił Piotr Popławski z ING Bank Śląski, komentując dane GUS. Wysoka dynamika sprzedaży ogółem potwierdza siłę popytu konsumpcyjnego w Polsce - dodał.

"Po mocnym odczycie produkcji przemysłowej za listopad, również dane o sprzedaży detalicznej okazały się istotnie lepsze od oczekiwań. W ujęciu realnym sprzedaż w listopadzie wzrosła o 12,1 proc. r/r, wobec 6,9 proc. miesiąc wcześniej"- przekazał we wtorkowym komentarzu starszy ekonomista z ING Bank Śląski Piotr Popławski.

Jak wskazał, na wysokim odczycie zaważył silny wzrost sprzedaży ubrań (55,8 proc. r/r, 29,3 proc. miesiąc wcześniej), mebli, RTV, AGD (10,3 proc., po 0,2 proc. w październiku) oraz kategorii pozostałe (23,8 proc., po 13,2 proc. miesiąc wcześniej).

"Są to typowo kategorie związane z popytem konsumpcyjnym. Na wysoki odczyt wskazywały zarówno bardzo mocne dane z rynku pracy, a także struktura produkcji przemysłowej, gdzie silnie na plus zaskoczyło m.in. wytwarzanie odzieży" - tłumaczy Popławski.

W ocenie ekonomisty utrzymał się spadek sprzedaży pojazdów (-4,9 proc. r/r, po -5,2 proc. miesiąc wcześniej). Według niego najprawdopodobniej jest to wynikiem utrzymujących się problemów w dostępie do komponentów elektronicznych, z jakimi zmaga się przemysł motoryzacyjny. Z kolei dynamika sprzedaży paliw i żywności - jak zauważył - utrzymała się na poziomach zbliżonych do października.

ING szacuje tegoroczny wzrost PKB na 5,4 proc.

"Wysoka dynamika sprzedaży ogółem potwierdza siłę popytu konsumpcyjnego w Polsce. Mogła być też efektem przyspieszenia zakupów z uwagi na wzrost cen, a także narastającą falę pandemii w Polsce" - podkreślił Popławski. Jego zdaniem udział sprzedaży internetowej (11,4 proc.) był o 3 pp wyższy niż w październiku. Jak zauważył, czynniki te mogą wyhamować dynamikę zakupów na przełomie roku.

"Tym niemniej momentum gospodarki w IV kw. 2021 pozostaje mocne, wspierając nasz scenariusz całorocznego PKB na poziomie 5,4 proc. r/r" - przekazał Popławski.

W opinii ekonomisty w danych tych widać "przyśpieszającą dynamikę cen - deflator sprzedaży detalicznej podniósł się z 7,5 proc. do 9,1 proc. r/r."

"Dynamika cen przyspiesza w kategoriach typowo napędzanych popytem, jak odzież, żywność czy pozostałe. Rośnie też dynamika cen paliw i energii, co odzwierciedla sytuację na globalnych rynkach surowcowych. Obok mocnej produkcji przemysłowej i wysokich podwyżek taryf URE na gaz i energię elektryczną, także wyniki sprzedaży detalicznej wspierają scenariusz dalszych podwyżek stóp NBP" - wyjaśnił Popławski. Jak dodał, docelowa stopa (4-4,5 proc.) zostanie osiągnięta na przełomie 2022-2023 r.

Dołącz do dyskusji: E-commerce znów z ponad 11 proc. udziału w polskim handlu, obroty 35 proc. w górę

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl