E-commerce znów z ponad 11 proc. udziału w polskim handlu, obroty 35 proc. w górę

W listopadzie ub.r. udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w Polsce wyniósł 11,4 proc., tyle samo co przed rokiem, mimo że w zeszłym miesiącu otwarte były wszystkie sklepy stacjonarne. Obroty w handlu internetowym miesiąc do miesiąca wzrosły o 35,3 proc. - podał GUS. Cały handel detaliczny zwiększył się o 12,1 proc., a w kategorii odzieżowo-obuwniczej wzrost sięgnął 56 proc.

pap/tw
pap/tw
Udostępnij artykuł:

E-commerce trzeci raz przekroczył poziom 11 proc. w wartości polskiego rynku handlowego. Przy czym poprzednio takie wyniki osiągał w miesiącach, gdy zdecydowana większość stacjonarnych sklepów niespożywczych była zamknięta w związku z epidemią. W kwietniu ub.r. udział e-commerce sięgnął 11,9 proc., a w listopadzie ub.r. - 11,4 proc.

W trakcie lockodwnu w poprzednim sezonie zimowym ten udział w styczniu wynosił 9,8 proc., w marcu 9,5 proc., a w kwietniu 10,8 proc., a w kolejnych miesiącach zmalał do ok. 8 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/amazon-ma-juz-6-3-mln-polskich-uzytkownikow-e-sklepy-media-expert-rtv-euro-agd-i-sinsay-najbardziej-w-gore-top10,7170067654784641a ##

W internecie kupujemy głównie odzież i książki

Kategoriami z największym udziałem sprzedaży internetowej pozostają Tekstylia, odzież i obuwie oraz Prasa, książki i pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach. W pierwszej udział e-commerce w listopadzie br. zmalał rok do roku z 35,4 do 28,6 proc., a w drugiej - z 38,1 do 26,6 proc.

W kategorii Meble, rtv, agd nastąpił spadek z 22,5 do 20,3 proc., w Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny - z 7,4 do 7,2 proc., natomiast w tej określonej jako Pozostałe - wzrost z 7,1 do 10,5 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/zakupy-e-sklep-najczesciej-robia-mezczyzni-poza-polska,7170068437432449a ##

Z kolei miesiąc do miesiąca najwyższy wzrost udziału e-commerce wykazały kategorie „tekstylia, odzież, obuwie” z 21,9 proc. przed miesiącem do 28,6 proc., „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” z 21,1 proc. do 26,6 proc. oraz „meble, rtv, agd” z 17,0 proc. do 20,3 proc.

grafika

W listopadzie br. wartość sprzedaży internetowej w cenach bieżących zwiększyła się o 35,3 proc. w porównaniu z październikiem br. Przed rokiem dynamika była znacznie wyższa - wyniosła 47,9 proc.

Największy wzrost obrotów w e-commerce w zeszłym miesiącu zanotowała kategoria Żywność, napoje i wyroby tytoniowe - 48,4 proc. W kategorii Tekstylia, odzież, obuwie wzrost wyniósł 36,6 proc., w  Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny - 33,1 proc., a w Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach - 32,3 proc.

grafika

Cały handel urósł o 12 proc., paliwa mocno podrożały

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie br. wzrosła 12,1 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 1,0 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 21,2 proc. rdr.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w listopadzie rdr o 8,8 proc. i spadek mdm o 3,9 proc.

W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 15,8 proc. rdr.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ceny-w-listopadzie,7170068003600513a ##

Zdecydowanie największy wzrost sprzedaży rdr w cenach stałych osiągnął sektor Tekstylia, odzież, obuwie - 55,8 proc. Natomiast w kategorii motoryzacyjnej nastąpił spadek o 4,9 proc.

grafika

W kategorii paliwowej wzrost w cenach stałych wyniósł tylko 6,5 proc., natomiast w związku z dużymi podwyżkami dynamika w cenach bieżących sięgnęła 45,6 proc. W kategorii odzieżowo-obuwniczej sprzedaż w cenach bieżących poszła w górę o 59,1 proc.

grafika

ING: to potwierdzenie siły popytu konsumpcyjnego w Polsce

Dane o sprzedaży detalicznej okazały się lepsze od oczekiwań; na wysokim odczycie zaważył wzrost sprzedaży m.in. ubrań, mebli, RTV, AGD - ocenił Piotr Popławski z ING Bank Śląski, komentując dane GUS. Wysoka dynamika sprzedaży ogółem potwierdza siłę popytu konsumpcyjnego w Polsce - dodał.

"Po mocnym odczycie produkcji przemysłowej za listopad, również dane o sprzedaży detalicznej okazały się istotnie lepsze od oczekiwań. W ujęciu realnym sprzedaż w listopadzie wzrosła o 12,1 proc. r/r, wobec 6,9 proc. miesiąc wcześniej"- przekazał we wtorkowym komentarzu starszy ekonomista z ING Bank Śląski Piotr Popławski.

Jak wskazał, na wysokim odczycie zaważył silny wzrost sprzedaży ubrań (55,8 proc. r/r, 29,3 proc. miesiąc wcześniej), mebli, RTV, AGD (10,3 proc., po 0,2 proc. w październiku) oraz kategorii pozostałe (23,8 proc., po 13,2 proc. miesiąc wcześniej).

"Są to typowo kategorie związane z popytem konsumpcyjnym. Na wysoki odczyt wskazywały zarówno bardzo mocne dane z rynku pracy, a także struktura produkcji przemysłowej, gdzie silnie na plus zaskoczyło m.in. wytwarzanie odzieży" - tłumaczy Popławski.

W ocenie ekonomisty utrzymał się spadek sprzedaży pojazdów (-4,9 proc. r/r, po -5,2 proc. miesiąc wcześniej). Według niego najprawdopodobniej jest to wynikiem utrzymujących się problemów w dostępie do komponentów elektronicznych, z jakimi zmaga się przemysł motoryzacyjny. Z kolei dynamika sprzedaży paliw i żywności - jak zauważył - utrzymała się na poziomach zbliżonych do października.

ING szacuje tegoroczny wzrost PKB na 5,4 proc.

"Wysoka dynamika sprzedaży ogółem potwierdza siłę popytu konsumpcyjnego w Polsce. Mogła być też efektem przyspieszenia zakupów z uwagi na wzrost cen, a także narastającą falę pandemii w Polsce" - podkreślił Popławski. Jego zdaniem udział sprzedaży internetowej (11,4 proc.) był o 3 pp wyższy niż w październiku. Jak zauważył, czynniki te mogą wyhamować dynamikę zakupów na przełomie roku.

"Tym niemniej momentum gospodarki w IV kw. 2021 pozostaje mocne, wspierając nasz scenariusz całorocznego PKB na poziomie 5,4 proc. r/r" - przekazał Popławski.

W opinii ekonomisty w danych tych widać "przyśpieszającą dynamikę cen - deflator sprzedaży detalicznej podniósł się z 7,5 proc. do 9,1 proc. r/r."

"Dynamika cen przyspiesza w kategoriach typowo napędzanych popytem, jak odzież, żywność czy pozostałe. Rośnie też dynamika cen paliw i energii, co odzwierciedla sytuację na globalnych rynkach surowcowych. Obok mocnej produkcji przemysłowej i wysokich podwyżek taryf URE na gaz i energię elektryczną, także wyniki sprzedaży detalicznej wspierają scenariusz dalszych podwyżek stóp NBP" - wyjaśnił Popławski. Jak dodał, docelowa stopa (4-4,5 proc.) zostanie osiągnięta na przełomie 2022-2023 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa