SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Blinding Lights” The Weeknd radiowym hitem 2020 roku, najchętniej kupowaną płytą „Romantic Psycho”. "Wysoka pozycja Kultu to efekt afery w Trójce"

Najchętniej kupowaną płytą 2020 roku był album Quebonafide „Romantic Psycho”. Z kolei najchętniej granym utworem przez stacje radiowe był utwór The Weeknd „Blinding Lights”. W ubiegłym roku sprzedaż płyt z pierwszej setki rankingu spadła - w porównaniu do 2019 roku - prawie o 1/4.

fot. okładka płyty Quebonafide "Romantic Psycho"Article

Związek Producentów Audio-Video przygotował roczne podsumowanie Oficjalnej Listy Sprzedaży (OLiS) oraz zestawienie najczęściej odtwarzanych radiowych przebojów - Airplay.

Pierwsze 16 miejsc na OLiS za 2020 rok zajmują polscy wykonawcy. Listę otwiera Quebonafide z albumem „Romantic Psycho”. Drugą najchętniej kupowaną płytą był z kolei album Kultu - „Live Pol’And’Rock Festival 2019”. Na podium znalazł się też duet PRO8L3M z „Art Brut 2”. Zaraz za podium uplasował się najnowszy solowy album Kazika – „Zaraza”. Natomiast 5. miejsce należało do Sanah z „Królową Dram”.

Pierwszy w zestawieniu zagraniczny album zajął 17. pozycję na liście - to koreański BTS z „Map of the Soul: 7”. Na 18. uplasowała się płyta grupy AC/DC – „Power” Up. Łącznie do pierwszej setki zestawienia trafiły jedynie 22 zagraniczne wydawnictwa.

W 2020 r. całkowita liczba sprzedanych płyt z pierwszej setki zestawienia rocznego OLiS wyniosła 1,26 mln egzemplarzy. To spadek w porównaniu 2019 rokiem aż o 23,8 proc. We wszystkich 51 notowaniach, które zostały opublikowane w ubiegłym roku pojawiło się łącznie 421 nowości (o 50 więcej niż przed rokiem). Tylko jeden album był notowany na każdej liście – duetu Kwiat Jabłoni z płytą „Niemożliwe”.

Najczęściej w stacjach radiowych „Blinding Lights” The Weeknd

Inaczej wyglądała sytuacja na playlistach radiowych - prym wiedli tu artyści zagraniczni. Pierwsze miejsce zestawienia Airplay (najczęściej granych w stacjach radiowych utworów) zajął przebój „Blinding Lights” The Weeknd.

Na drugim miejscu uplasowała się Sanah z utworem „Szampan”, a na trzecim Felixa Jaehna, który połączył siły z Vize i Miss Li w utworze „Close Your Eyes”.

Cztery polskie utwory

W pierwszej dwudziestce rankingu najpopularniejszych utworów w stacjach radiowych pojawiły się w sumie cztery polskie utwory – dwa należą do Sanah: „Szampan” oraz singiel „Melodia”.

Na 15. pozycji uplasował się singiel „Bubbletea”, wykonywany przez Quebonafide i Darię Zawiałow, a na 16. miejscu „Ramię w ramię” - Viki Gabor i Kayah.

Łącznie w pierwszej setce zestawienia Airplay za 2020 rok polscy artyści zajęli 28 pozycji.

Natomiast ranking wykonawców sumujący słuchaczy wszystkich utworów danego artysty odtwarzanych w 2020 roku otwiera Ava Max, na drugim plasuje się Dua Lipa, a podium zamyka Sanah. Wśród dwudziestu najpopularniejszych wykonawców łącznie znalazło się 9 polskich wykonawców: Gromee (5. miejsce), Cleo - 7., Dawid Podsiadło - 8., Daria Zwiałow – 10., Viki Gabor – 12., Lanberry – 14., C-BooL – 17. i grupa Lady Pank (20. miejsce).

Wysoka pozycja Kultu i Kazika to efekt "afery w Trójce"

O komentarz do rankingu poprosiliśmy dziennikarza muzycznego, dyrektora programowego serwisu Popkiller.pl Hirka Wronę.

- Choć ranking pokazuje najlepiej sprzedające się płyty w 2020 roku, nie oznacza to, że są to najczęściej słuchani wykonawcy. Trzeba by było porównać liczby odtworzeń w serwisach streamingowych do poziomu sprzedaży płyt. Rynek rapowy jest specyficzny -  fani rapu z szacunku do swoich artystów kupują płyty. to determinuje pozycję rapowych artystów w rankingu. Warto zobaczyć, jakie ceny osiągają specjalne edycje albumów w serwisach aukcyjnych. Dodatkowo raperzy są po prostu wiarygodni, mają świetną muzykę i produkcję na światowym poziomie. Jednocześnie następuje ucieczka od mediów mainstreamowych - prasy, radia i telewizji - komentuje Hirek Wrona w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Dziennikarz zwraca uwagę, że kilkanaście miesięcy temu Polska była na drugim miejscu po Japonii pod względem sprzedaży nośników fonograficznych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców.

- Polacy szanują artystów, prowadzone przez lata działania antypirackie przyniosły pozytywny efekt. Pokolenie 30- i 40-latków, wychowanych na kulturze hip-hopowej i klubowej nauczyło się szacunku do artystów, co widzimy w wynikach sprzedaży. Nie można zapomnieć również, że w tym zakresie kawał dobrej roboty robi Biedronka, która w jakimś stopniu kreuje sprzedaż w Polsce. Orlen również sprzedaje bardzo dużo płyt, nie tylko Empik i Media Markt. Co więcej, ceny płyt spadły, zrobiła się konkurencja na rynku z powodu obecności serwisów streamingowych, ale odbiorcy nadal chcą mieć płytę na własność ponieważ jest pięknie wydana - stwierdza.

Według niego wysoka pozycja Kultu i Kazika w rankingu to efekt afery wokół "Listy Przebojów" w Trójce. - Kult dostał kilkadziesiąt milionów złotych "w promocji" po aferze w Trójce. Do tego doszedł komentarz pana Świerzyńskiego o tym, że „nikt Kultu nie zna”. Pokazuje to siłę social mediów, ale i efekt awantur, które nakręciły słuchalność. Z tego wynika popularność Kultu w 2020 roku, choć jest to oczywiście fenomen muzyczny, podobnie jak Kazik – wielka postać polskiej sceny - zaznacza Hirek Wrona.

OLiS to cykliczne zestawienie najlepiej sprzedających się płyt w Polsce w formacie fizycznym, opracowane na podstawie danych ze sprzedaży detalicznej z sieci największych sklepów muzycznych w Polsce.

Airplay to zestawienie najpopularniejszych utworów granych w polskich stacjach radiowych, przygotowywane przez firmę MicroBe na zlecenie Związku Producentów Audio-Video. Monitorowane są 74 stacje radiowe (lokalne i ogólnopolskie) oraz 11 telewizyjnych kanałów muzycznych.

Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90 proc. rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Blinding Lights” The Weeknd radiowym hitem 2020 roku, najchętniej kupowaną płytą „Romantic Psycho”. "Wysoka pozycja Kultu to efekt afery w Trójce"

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
LG
prawie sam hip-hop, załamka :(
odpowiedź
User
Nikt
Gdzie jest Zenek ja się pytam?
odpowiedź
User
Coronavirus
The Weeknd rządzi! Świetny kawałek!
odpowiedź