IKEA chce uruchomić platformę handlu używanymi meblami w całej Europie

Po udanych projektach pilotażowych IKEA Preowned w Oslo i Madrycie, firma zamierza wprowadzić swoją platformę handlu artykułami używanymi w całej Europie. Ma chcieć w ten sposób konkurować z takimi graczami, jak eBay i Depop.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
IKEA chce uruchomić platformę handlu używanymi meblami w całej Europie

Od kilku lat klienci IKEA mogą już zwracać stare meble do sklepu w zamian za bon o wartości do 50 proc. nowej ceny. Używane przedmioty są następnie odsprzedawane w tzw. „kącie drugiej szansy”. Jednak to, co sprzedawca wyposażenia wnętrz testuje od sierpnia w Oslo i Madrycie, jest nieco inne : na platformie „IKEA Preowned” klienci sprzedają sobie nawzajem używane produkty. Podobnie jak na przykład na Vinted, eBay lub Depop.

Tak więc jest to tzw. platforma peer-to-peer. „Postanowiliśmy rozszerzyć ją z Madrytu na całą Hiszpanię i z Oslo na całą Norwegię. Za kilka lat chcemy ją rozszerzyć na wszystkie rynki w Europie” — wyjaśnia Jesper Brodin, CEO Ingka, właściciela IKEA w wywiadzie dla “Financial Times”.

„Ruch w społeczeństwie”
Nie podając szczegółów finansowych, dyrektor naczelny zwrócił uwagę na wysokie zaangażowanie klientów: „Czasami trzeba iść za instynktem. To rynek i ruch w społeczeństwie, a gdybyśmy zostali na zewnątrz, nie moglibyśmy w nim uczestniczyć”. Według niego IKEA podjęła już kilka inicjatyw, aby uczynić swoją ofertę bardziej zrównoważoną, ale „tylko w Preowned znaleźliśmy wartość, aby konkurować z eBayem lub Depop”.

Platforma działa jak wiele innych podobnych z używanymi rzeczami: użytkownicy przesyłają własne zdjęcia swoich mebli lub dekoracji wnętrz i ustalają cenę sprzedaży. IKEA dodaje dodatkowe informacje, takie jak wymiary i pierwotną cenę za pośrednictwem AI. Platforma gwarantuje ochronę kupującego. Sprzedawcy mogą otrzymywać płatności przelewem bankowym lub voucherem: w takim przypadku IKEA dodaje kolejne 15 proc. do ceny sprzedaży.

Na razie nie ma planów uruchomienia platformy w Polsce. – W IKEA Retail w Polsce skupiamy się obecnie na rozwoju usługi “Oddaj i Zyskaj”, dzięki której można zwrócić niepotrzebne już meble IKEA i otrzymać kartę refundacyjną. Takie meble trafiają do Działu Okazje na Okrągło w naszych sklepach, gdzie otrzymują  szansę na nowy dom. Usługa dostępna jest we wszystkich sklepach IKEA w Polsce. O planach związanych z testowaniem i wprowadzaniem innych nowych rozwiązań opartych o modele cyrkularne będziemy informować na bieżąco – przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Małgorzata Jezierska, koordynatorka ds. komunikacji komercyjnej i PR produktu w IKEA Retail w Polsce. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska