Polacy dali zarobić sklepom IKEA. Nie tylko na meblach

Sklepy IKEA w Polsce wypracowują rocznie ponad 6 mld zł sprzedaży, do czego w niewielkim stopniu dokłada się także gastronomia. W zeszłym roku zmniejszyły zatrudnienie, a ich zysk netto zmalał o prawie jedną piątą.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Polacy dali zarobić sklepom IKEA. Nie tylko na meblach

Zarządzająca sklepami IKEA w Polsce spółka IKEA Retail w roku obrotowym od września 2023 do sierpnia 2024 roku zanotowała 6,11 mld zł przychodów, po wzroście o 1,2 proc. z 6,04 mld rok wcześniej.

To sprzedaż w sklepach stacjonarnych tej sieci w Jankach, Wrocławiu, Gdańsku, Krakowie, Poznaniu, Katowicach, na warszawskim Targówku, w Łodzi, Bydgoszczy, Lublinie i Szczecinie oraz w sklepie internetowym. Żeby ułatwić zakupy internetowe, IKEA oferuje m.in. zdalne planowanie umeblowania pomieszczeń oraz możliwość odbioru zakupach w zewnętrznych punktach oraz automatach paczkowych (także na terenie jej własnych sklepów).

Prawie 6 mld zł z mebli i akcesoriów od IKEA

Przychody ze sprzedaży mebli i akcesoriów zwiększyły się rok do roku z 5,83 do 5,88 mld zł. Procentowo większy wzrost osiągnęła sprzedaż oferty gastronomicznej w sklepach IKEA (na czele z hot dogami), która w zeszłym roku wyniosła 276,2 mln zł, wobec 255 mln rok wcześniej.

W wcześniejszych dwóch latach przychody IKEA w Polsce wzrosły dużo mocniej: od września 2020 do sierpnia 2021 r. wyniosła 5,01 mld zł, rok później – już 5,54 mld, zaś w roku od września 2022 do sierpnia 2023 r. – 6,04 mld.

Natomiast w zeszłym roku obrotowym dużo mocniej od przychodów wzrosły koszty operacyjne spółki – o 3,2 proc. do 5,85 mld zł, z czego wartość sprzedanych towarów i materiałów zwiększyła się z 4,19 do 4,2 mld. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 543,9 do 675,2 mln zł, a te określone jako pozostałe koszty rodzajowe – ze 160,5 do 196,5 mln.

Ubyło 150 pracowników

Firmie udało się natomiast ograniczyć koszty pracownicze. Wydatki na wynagrodzenia zmalały z 456,1 do 443,8 mln zł, przy niewielkim wzroście kosztów ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych (ze 103,6 do 104,9 mln).

To pokłosie zmniejszenie zatrudnienia w spółce z 5 433 osób średnio w roku od września 2022 do sierpnia 2023 r. do 5 281 rok później. Oznacza to spadek o 2,8 proc. O ile liczba pracowników fizycznych poszła w dół z 3 725 do 2 747, o tyle liczba tych sklasyfikowanych jako umysłowi wzrosła z 1 706 do 2 532.

Spółka mocno ograniczyła r/r inwestycje w aktywa trwałe (czyli głównie nieruchomości i sprzęt) – ze 159,4 do 85 mln zł.

Mniej dywidend i zysku

Na poziomie operacyjnym zysk IKEA Retail zmniejszył się z 347,5 do 266,5 mln zł. Pozostałe wyniki rentowności pociągnął w dół spadek wpływów finansowych ze 152,2 do 72,5 mln zł, z czego te z dywidend – ze 142,2 do 66,5 mln zł.

Do firmy należy kilka spółek zarządzających farmami wiatrowymi i centrami dystrybucyjnymi. W zeszłym rok obrotowym dostała przede wszystkim 24 mln zł dywidendy od Wind Field, 14,3 mln od Eviva Gizałki i 12 mln od Energia Wiatrowa

Z drugiej strony IKEA Retail ma do spłaty prawie 1 mld zł pożyczki w ramach koncernu IKEA (znanego też pod nazwą INGKA Group). W minionym roku zapłaciła 47,9 mln zł odsetek, wobec 50,9 mln rok wcześniej. Natomiast w zeszłym roku zaksięgowała 38,3 mln zł wpływów z odwróconego podatku dochodowego, podczas gdy przed rokiem oddała fiskusowi 46,1 mln zł.

W konsekwencji zysk netto zmalał 402,6 do 329,5 mln zł. I tak był znacznie wyższy niż w roku obrotowym 2021/22 (169,1 mln zł) i roku 2020/21 (290,4 mln zł). Cały zeszłoroczny zysk trafił jako dywidenda do holenderskiej spółki INGKA Holding Europa, która ma 100 proc. udziałów IKEA Retail.

Co IKEA planuje w Polsce w 2025 roku? – Głównym (pod względem generowanej wartości sprzedaży) kanałem pozostanie cash & carry, drugim w kolejności będzie sprzedaż internetowa. Niezmiennym celem spółki jest tworzenie jak najlepszego doświadczenia zakupowego dlatego, dbając cały czas o poprawę dostępności i zapewnienie jak najwyższej jakości usług – opisano w sprawozdaniu.

Zaznaczono, że firma rozważa też testowanie innych niestandardowych formatów, np. ze sprzedażą akcesoriów wyposażenia wnętrz.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od września 2023 do sierpnia 2024 roku, a poprzedni – od września 2022 do sierpnia 2023 r

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych