InPost nowym Ruchem? Kolejni wydawcy chcą do Paczkomatów

– Wielu wydawców zrzeszonych w Izbie Wydawców Prasy chciałoby pójść w ślady “Tygodnika Powszechnego” i podjąć współpracę z InPostem. Zresztą dotyczy to także wydawców, którzy nie są członkami Izby – mówi Wirtualnemedia.pl Marek Frąckowiak, prezes, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy. Jak ustaliliśmy, plany współpracy z InPostem ma wydawca “Polityki”, z firmą kierowana przez Rafała Brzoskę rozmawia też Wydawnictwo Bauer.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
InPost nowym Ruchem? Kolejni wydawcy chcą do Paczkomatów
Paczkomat, fot. Andrzej Banas/Polska Press/East News

Kurcząca się sieć sprzedaży prasy wymusza szukanie nowych sposobów jej dystrybucji. "Tygodnik Powszechny" jako pierwszy tytuł prasowy już od niemal dwóch tygodni można kupić z darmową dostawą do ponad 25 tysięcy paczkomatów. Pierwsze egzemplarze trafiły już do klientów. Choć wydawca nie dzieli się liczbami, to słyszymy, że jest zadowolony z początku współpracy z InPostem, a sprzedaż w tym kanale jest większa od oczekiwań. 

Już w najbliższym czasie do grona wydawców, dystrybuujących prasę za pośrednictwem paczkomatów dołączy wydawca tygodnika “Polityka”.  

Wydawca “Polityki” chce do Paczkomatów

– Dystrybucja prasy poprzez paczkomaty, którą wyznaczył “Tygodnik Powszechny”, to przyszłość oraz nowe otwarcie w relacji sprzedażowej pomiędzy wydawcą a konsumentem. InPost to ponad 25 tysięcy paczkomatów, czyli ponad 3 miliony skrytek, co stanowi bardzo interesującą sieć sprzedaży z punktu widzenia wydawców. My również w najbliższym czasie podejmiemy współpracę z InPostem – mówi Wirtualnemedia.pl Piotr Zmelonek, dyrektor pionu wydawniczego w wydawnictwie Polityka.

Zauważa on, że z dostępnością prasy bywa różnie, wszyscy dystrybutorzy patrzą na optymalizację kosztów, żeby ta sprzedaż była w miarę efektywna, zamykała się kosztowo.  

– Z tego powodu wielu dystrybutorów wycofywało się z tego rynku, w tym lider Ruch. Po drugie, rynek odczuwa problemy z realizacją prenumeraty – Poczta Polska słabo wywiązuje się ze swoich umów, a przecież terminowość jest kluczowa – stwierdza Zmelonek.  

Wydawnictwo planuje dystrybuować poprzez paczkomaty wszystkie tytuły ze swojego portfolio: “Polityka”, “Wiedza i Życie”, “Świat Nauki” czy "Pomocnik Historyczny”.  

Należący obecnie do Orlenu Ruch zdecydował się wycofać z dystrybucji i sprzedaży prasy, zamykając ostatni kiosk w grudniu zeszłego roku. 

Poczta Polska zareagowała na ruch InPostu

Z kolei Poczta Polska w reakcji na nową usługę InPostu wydała komunikat, chwaląc się ofertą gazet i magazynów. - Poczta Polska oferuje w sumie niemal 1000 tytułów prasowych, w tym dzienniki lokalne i ogólnopolskie oraz czasopisma (tygodniki, miesięczniki, kwartalniki, półroczniki i roczniki) – magazyny opinii, tytuły branżowe, hobbystyczne, telewizyjne, dla dzieci oraz pisma poradnikowe i rozrywkowe. W placówkach pocztowych można kupić także wydania specjalne oraz dodatki do różnych tytułów prasowych - podano w komunikacie. Firma przypomniała, że" oferuje swoim klientom usługę prenumeraty i bez dodatkowych opłat za doręczenie i obsługę dostarcza zamówione przez nich tytuły prasowe pod wskazany adres"

Prowadzenie rozmów z InPostem odnośnie dystrybucji prasy przez paczkomaty potwierdził także Maciej Brzozowski, dyrektor public relations z Wydawnictwa Bauer. To największy wydawca magazynów kolorowych w Polsce, w portfolio ma tytuły luksusowe, poradnikowe, yellow, telewizyjne czy krzyżówki. Dla tego wydawcy sprzedaż tradycyjnej prasy jest szczególnie ważna, bo nie rozwinął on oferty online. 

Jak przyznaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marek Frąckowiak, prezes, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, ze względu na charakter niektórych tytułów oraz pewne ograniczenia współpracy z InPostem, nie dla wszystkich wydawców jest to optymalne rozwiązanie.  

Jako Izba Wydawców Prasy nie uczestniczymy w bezpośrednich rozmowach pomiędzy wydawcami i InPostem, jednak zdajemy sobie sprawę, że nie bez znaczenia są takie aspekty jak częstotliwość dostarczania prasy, terminy, koszty dostawy.  Liczymy jednak, że wydawcom i InPostowi uda się wypracować formuły, które obejmą jak największe grono wydawców i liczbę tytułów. O szczegółach jeszcze za wcześnie mówić, ponieważ jest to dopiero program pilotażowy, jednak jest to bardzo obiecujące i wierzę, że wspólnie z InPostem tworzymy nowy kanał dystrybucji prasy, przyczyniając się do zwiększenia zasięgu prasy i wzrostu czytelnictwa – dodaje Frąckowiak.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj
Materiał reklamowy

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]