SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Internauci kupują urlop w sieci

Analiza zachowań klientów kupujących wycieczki w sieci, na podstawie dokonanych rezerwacji za pośrednictwem Travelplanet oraz Wirtualnej Polski

Ideą powstania niniejszego raportu jest analiza profilu klientów dokonujących zakupu wycieczek za pomocą internetu. Celem prowadzonej analizy jest ocena obecnej sytuacji oraz preferencji klientów na rynku usług turystycznych w internecie oraz wskazanie kierunków ewolucji elektronicznej sprzedaży z uwzględnieniem takich czynników jak kraje, do których polscy turyści wyjeżdżają najchętniej, sposoby płatności, dane demograficzne użytkowników.

Internetowe usługi związane z turystyka wyjazdową są bardzo silnie rozwijającym się rynkiem, co obrazuje stale rosnące zainteresowanie wśród polskich internautów. Jest to stale wzrastająca liczba użytkowników sieci, jak również stale powiększający się rynek usług dostępnych w interecie.

Podstawowym założeniem jest ukazanie informacji demograficznych, preferencji klienta, jak również odniesienie do podstawowych zachowań użytkowników internetowych biur podróży. Umożliwi to lepsze zrozumienie potrzeb klientów internetowych sklepów oferujących usługi turystyczne, jak również tradycyjnych biur podróży. Ma to szczególne znaczenie w obliczu zbliżającego się sezonu wakacyjnego.

Poniższy raport został stworzony na podstawie profilu klientów dokonujących zakupu wyjazdów urlopowo-wakacyjnych za pośrednictwem internetu. Cała analiza zachowań internautów dokonujących zakupu wycieczki bazuje na zgromadzonych informacjach dotyczących użytkowników, którzy zakupili wycieczkę za pośrednictwem serwisu Travelplanet.pl S.A. oraz Wirtualnej Polski. Serwis Travelplanet.pl od sezonu letniego 2002 obsługuje moduły turystycznego e-commerce Wirtualnej Polski (http://turystyka.wp.pl/wycieczki/).
Analizą objęto 1972 osoby, które za pośrednictwem powyższych serwisów zarezerwowały wycieczkę w okresie 01.06.2001-31.21.2002. Obydwa te serwisy odwiedza w sezonie ponad 200 tys unikalnych użytkowników miesięcznie.

Cały projekt stanowi pierwszy element kompleksowego badania polskich turystów dokonujących zakupu wyjazdów na wakacje za pośrednictwem internetu. Jako taki w głównej mierze został oparty na badaniach wtórnych oraz analizach ilościowych. Dają one możliwość wyznaczenia podstawowego profilu klientów polskich internetowych biur podróży oraz ukazanie jego preferencji. Planowane są kolejne etapy badania mające na celu analizę jakościową oraz badanie zachowań grupy podstawowej w czasie. Umożliwi to stworzenie kompleksowego profilu badanej grupy w czasie, a co się z tym wiąże wyznaczenie trendu, preferencji oraz mechanizmów zachowań. W tym celu planuje się wykorzystanie bardziej złożonych narzędzi, jak: badania ankietoweg, badania funkcjonalności stron sklepów internetowych, wywiadów eksperckich oraz desk research.

Prezentowane dane zostały uśrednione i nie uwzględniają sezonowości, która w branży turystycznej jest niezwykle istotnym czynnikiem. Pozwala to jednak na określenie jednolitego profilu klienta internetowych biur i serwisów turystycznych. Poza tym istotnym elementem jest szybki wzrost popytu na usługi tego typu firm i instytucji, co w znaczący sposób niweluje sezonowość. Obroty tych firm, nawet po zakończeniu sezonu urlopowo-wakacyjnego stale rosną za sprawa zwiększającego się zainteresowania ze strony klientów i powiększającego się rynku.

Najwięcej wycieczek zakupiły osoby pochodzące z Warszawy, było to blisko 1/3 wszystkich zakupionych wycieczek za pośrednictwem Travelplanet.pl oraz Wirtualnej Polski. Na drugim miejscu uplasował się Wrocław, co po części związane jest z miejscem prowadzenia działalności przez Travelplanet.pl. Sporą silę nabywczą reprezentuje Kraków, więcej niż razem wzięte Poznań i Łódź.

Jest to w dużej części pochodną rozwoju ekonomiczno-gospodarczego poszczególnych ośrodków miejskich, jak również wielkości popytu w określonych miastach. Istotnym jednak jest fakt, że ponad 40% dokonujących zakupu za pośrednictwem internetu pochodzi spoza największych ośrodków miejskich. Obrazuje to jedną z podstawowych zalet internetowych biur podróży - dostępność. Dostępności do najszerszej oferty na rynku, którą oferują Travelplanet.pl i Wirtualna Polska ma wymiar geograficzny, jak również czasowy. Opisywane witryny odnotowują wizyty oraz zapytania ze strony klientów24 godziny na dobę.

Travelplanet.pl dodatkowo przeprowadził analizę kobiet kupujących wyjazdy zagraniczne za pośrednictwem internetu. Kobiety pomimo tego, iż rzadziej dokonują rezerwacji mają większy wpływ na sam zakup oraz wybór konkretnego kierunku wyjazdu. Przeprowadzone badania wykazują stale zwiększający się odsetek kobiet kupujących oraz zainteresowanych zakupami w sieci.

Najchętniej odwiedzanymi przez internautów z Polski są kraje wschodniej części basenu Morza Śródziemnego. Od dłuższego już czasu największą popularnością cieszy się Grecja, a w szczególności wyspy Kreta i Rodos. Na drugim miejscu plasuje się Egipt, w którym ruch turystyczny kumuluje się w zasadzie w dwóch miejscowościach: Hurghada oraz Sharm el Sheikh, które razem stanowią ponad 1 wszystkich sprzedanych ofert na Travelplanet.pl oraz Wirtualnej Polsce. Z roku na rok rośnie także popularność Turcji, która kusi ciekawą kulturą i orientalnym klimatem. Większość urlopowiczów wybiera wakacje w Alanyi, która staje się coraz bardziej znaczącym ośrodkiem wypoczynkowym Regionu Śródziemnomorskiego. Uwagę zwraca spore zainteresowanie Cyprem, większe niż Włoch. Po części wiąże się to z tym, że we Włoszech i Chorwacji często Polacy jadą samochodem szukając dopiero pobytu na miejscu.

Bardzo istotny wpływ na kraj, w którym Polacy spędzają urlop ma cena wyjazdu. Kraje najczęściej odwiedzane oferowane są w stosunkowo niskich cenach. Pozwala to przeciętnemu turyście spędzić wakacje nawet w cenie wakacji nad polskim morzem.

Istotny wpływ na decyzję klientów dotyczących wyjazdów w roku 2003 ma sytuacja w Iraku. Konflikt zbrojny spowodował znaczący spadek zainteresowania wyjazdami do Turcji oraz Egiptu. Można jednak założyć ożywione zainteresowanie wyjazdami do tych krajów w okresie letnim( czerwiec-sierpień), w przypadku ustabilizowania sytuacji politycznej regionu.

Okres wypoczynku pokazuje na jak długi okres internauci wykupują wczasy. Większość z nich wybiera pobyt tygodniowy, co zgodne jest z ogólnym tendencjami w wybieraniu się na wakacje dwukrotnie w ciągu roku, ale na krótsze turnusy. Stosunkowo wzrasta znaczenie innych okresów wypoczynku, w szczególności 8, czy 9 dniowych, które za niewiele wyższą cenę pozwalają dłużej cieszyć się urokami miejsca urlopowego.

W znaczącej większości internauci kupujący wycieczki za pośrednictwem Travelplanet.pl oraz Wirtualnej Polski dokonują rezerwacji dla dwóch osób. Zaskoczeniem może być znaczny ich odsetek, przewyższający ponad cztery razy liczbę rezerwacji dla 3 osób. W sumie rezerwacja dla 3 i 4 osób, czyli w większości są to wyjazdy wraz z dziećmi stanowią mniej niż 1 rezerwacji. Sporym zaskoczeniem może być także liczba osób wyjeżdżających w pojedynkę na wakacje - blisko 6%.

Najczęściej wybieranym sposobem płatności jest przelew. Kartą kredytową płaciło blisko 20% osób dokonujących rezerwacji. Z pewnością liczba ta mogłaby być jeszcze większa, ale zbyt duże prowizje za tego typu transakcje, przy dużych wartościach rezerwowanych wycieczek, często powodują wybieranie jednak przelewu.

Na strukturę sposobów płatności ma również wpływ nieufność polskich internautów do płatności online. Jednakże stale powiększająca się liczba osób dokonujących zakupy prze internet ma bezpośredni wpływ na wzrost świadomości i zaufania do innych niż przelew form płatności.

Stosunkowo mała liczba tradycyjnych biur podróży oferuje swoim klientom możliwość zapłaty za pomocą karty. Wygoda, jaka oferują internetowe biura i serwisy wpływa na podwyższenie jakości usług i komfortu klienta.

Osiągnięta średnia wartość rezerwacji jest znacząco większa niż średnia wartość zakupu w innych sklepach online.

Opracowanie raportu: Dawid Sadulski (kierownik ds. programowych Travelplanet.pl), Jakub Mazur (dyrektor marketingu)
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Internauci kupują urlop w sieci

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl