SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Internet i marketing mobilny: jaki był 2019 rok, co wydarzy się w 2020 roku?

O najważniejszych wydarzeniach i trendach w minionym roku, a także prognozach na 2020 rok w segmencie internetu i marketingu mobilnego mówią dla portalu Wirtualnemedia.pl przedstawiciele czołowych agencji z tej branży.

Article


Tomasz Witt, prezes Norbsoftu

Wydarzenie roku
Premiera Cybertrucka przez Elona Muska, którego dzięki temu wydarzeniu uznałem za człowieka roku. Cybertruck zmieni rynek motoryzacyjny, tak samo jak wcześniej Tesla model S zmusiła do prac nad elektromobilnością wszystkich gigantów rynku (BMW seria i, VW e-Golf, Nissan Leaf, Porsche z Mission E/Tycan itd.) Dzisiaj wygląd kosmicznego pickupa może śmieszyć, ale to w końcu coś nowego na rynku motoryzacji, który jest zabetonowany formą i wyglądem od kilkudziesięciu lat.

Sam jestem wielkim fanem głośnych, benzynowych (najlepiej wolnossących) i sportowych samochodów, ale wiem, że przed elektrycznością nie uciekniemy, a tutaj to Elon i jego Tesla przeciera szlak. Zapytacie co Cybertruck ma wspólnego z internetem i mobile? Wszystko - auto żyje tam, zbiera preordery, tworzy grupy zwolenników i przeciwników i świetnie zarabia pieniądze ;) Oczywiście samochód będzie aktualizowany przez internet i zarządzany z telefonu - ale to już nic nowego u Elona.

Sukces roku
Podpisanie umowy BLIK-Mastercard, która sprawi, że amerykański gigant zostanie udziałowcem Polskiego Standardu Płatności i umożliwi płacenie BLIKiem praktycznie na całym świecie. Mastercard ma przejąć jedną siódmą udziałów w spółce PSP przy wycenie około 0,5 mld zł (dane za rp.pl) - świetny wynik! Brawa dla Dariusza Mazurkiewicza za świetnie poprowadzenie BLIKA do zdobywania świata! Jestem dumny z tego, że ten od początku do końca polski pomysł będzie ułatwiał płatności nie tylko nam.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Rozczarowaniem jest wykorzystanie możliwości (a w zasadzie ich brak) wynikających z dyrektywy PSD2 w Polsce - od kilku lat skrót ten był słowem kluczem na określenie przyszłości branży fintech. Przepisy weszły w życie, obowiązują i nic szczególnego się nie wydarzyło. Banki nie rzuciły się na wykorzystanie konkurencyjnych API, żeby integrować kilka rachunków klienta w swojej aplikacji. Fintech nie ukradł rynku bankom. Wszystko działa po staremu. Może jeszcze za wcześnie, ale wydaje mi się, że nikt nie chce zacząć tej wojny o użytkownika z wykorzystaniem PSD2 jako broni.

Człowiek roku
Elon Musk i jego genialny pickup Cybertruck - mistrzowskie zagranie z kosmicznie wyglądającą półciężarówką zapewniło mu ponad 200 tys. preorderów auta, ale także tysiące memów, wiadomości i artykułów - znowu wszyscy o nim mówią i już dawno nikt nie pamięta problemów Tesli czy samego Elona. Wszystko bez wydania dolara na reklamę. Mistrzostwo Świata i wielki szacun dla Elona!

Serwis / kampania / projekt roku
Jak co roku odpowiem tak samo - unikam typowych przekazów reklamowych jak mogę i w zasadzie nawet ich nie rejestruję w pamięci. Najlepsze kampanie dla mnie to te kontekstowe, które poszerzają moją wiedzę, czyli jak czytam coś interesującego, a reklama podpowiada mi, że ten czy inny serwis także powinienem odwiedzić/polubić. Tylko to w moim przypadku się sprawdza. Mam szczęście, że jako właściciel software house mogę się skupić na oprogramowaniu i produkcie, a nie jego reklamie :)

Premiera, nowość roku
Po ponad 10 latach od pierwszego iPhone’a w końcu pojawiło się coś nowego, innego, innowacyjnego i atrakcyjnego - Motorola RAZR 2019. To pierwszy smartfon od wielu lat, który wygląda inaczej i oferuje składaną obudowę ze zginanym wyświetlaczem. W końcu powiew świeżości! Jestem zdecydowanie na tak i czekam na wersję RAZR 2020 z mocniejszymi podzespołami. W końcu jest szansa na przełamanie starzejącej się formy wyglądu wszystkich smartfonów.

Trend roku
To już drugi rok z rzędu gdy trendem jest Tik Tok - 1,5 mld ściągnięć i trzecie miejsce na liście najpopularniejszych aplikacji (po komunikatorach Messenger i Whatsup) to wynik, obok którego już żaden reklamodawca nie przechodzi obojętnie, zwłaszcza jak jego grupa docelowa ma poniżej 24 lat (41 proc. użytkowników). Chcesz, żeby Twoją markę poznały dzieci i młodzież - musisz być na Tik Toku (ja jestem ze względu na Córkę :).

Prognoza na 2020 rok
W znacznym stopniu dzięki popularności TikToka uważam, że wideo wejdzie dużo bardziej w rynek e-commerce i zacznie sprzedawać nie tylko w social media, ale także w typowych sklepach cyfrowych. Powstaną także hybrydowe sklepy stacjonarne, łączące w sobie zalety towaru na miejscu i aplikacji mobilnych, np. w postaci zamówienia towaru bezpośrednio do wybranego, automatycznego i bezobsługowego sklepu celem przymiarki po pracy.

Czemu tylko sklepy spożywcze miałyby być bezobsługowe? Popatrzcie na Chiny, które już dyktują Europie i USA jak będą wyglądać nowe modele samochodów (23 mln sprzedanych aut - największy rynek świata) i mają najwięcej na świecie sklepów bezobsługowych: Auchan ma Auchan Minute, a wspólnie z Bingo Fresh także BingoBox, Alibaba ma Tao Cafe - to tylko przykładowe znane nam marki, a do tego dochodzą lokalne, chińskie jak Biu Stores, Buy-Fresh Go, Hema Xiansheng. To kraj środka będzie dyktował wkrótce globalną modę w każdej praktycznie branży - zobaczycie.

 


Michał Giera, head of mobile product w Mobiem

Wydarzenie roku
Zdecydowane najciekawszym wydarzeniem była prezentacja nowego smartfonu Huawei Mate 30. Po uruchomieniu sankcji handlowych na linii USA – Chiny dla producenta z Shenzhen zaczęła się era odchodzenia od usług Google’a. Godne podziwu jest podjęcie wyzwania budowy trzeciej siły systemowej na rynku słuchawek, a także zaangażowanie w to środków i technologii. Jeżeli ten proces się powiedzie, będziemy wkrótce świadkami przełamania długotrwałego rynkowego duopolu Android/iOS.

Warto też wskazać, że niebawem bardziej dalekosiężne konsekwencje będzie miało blokowanie 3dr party cookie w przeglądarkach Chrome, Firefox oraz Safari. Na chwilę obecną trudno ocenić skalę zmian oraz ich kierunek w aspektach pozytywnych lub negatywnych. Spodziewać się jednak można negatywnego wydźwięku w kierunku branży reklamy programatycznej. Na pewno będzie to miało zauważalny wpływ na rozwój obszaru w zakresie analizy danych.

Sukces roku
Zdecydowanie platforma edukacyjna Brainly. 150 milionów użytkowników na całym świecie i udział wśród amerykańskich uczniów na poziomie 20 proc. robi ogromne wrażenie. Chętnie będę dalej przyglądał się temu zjawisku. Zapowiedzi, że to dopiero przystanek w drodze do ponad miliarda odbiorców, są równie mocno ekscytujące, co zadziwiające.  

Porażka, rozczarowanie oraz kryzys roku

Porażka
Aktualny stan rozwoju rynku kryptowalut. Głośna zapowiedź, czyli możliwość bycia w kontrze do sterowanego obiegu monetarnego, okazała się pustą obietnicą. Problemem jest nie tylko wyjście z niszy, ale także zastosowanie tego produktu na masową skalę. Wtłoczenie kryptowalut w mechanizmy tradycyjnego handlu walutami miało na celu ograniczenie u inwestora lęku wejścia w zjawisko, które jest relatywnie trudne do wyjaśnienia. Niby na wykresach wygląda to normalnie, tj. są wzrosty i spadki, jednak to nie jest takie proste i oczywiste.

Okazało się również, że jedynym motorem rozwoju jest efekt FOMO. Trudno zbudować rzeczywistą wartość wirtualnego pieniądza, jeżeli za jej wykładnię przyjmuje się cenę, którą ktoś jest skłonny zapłacić. Znany amerykański ekonomista prof. Nouriel Roubini, który jako jeden z pierwszych ostrzegał przed kryzysem z 2008 roku, analizując 90% spadki wartości Ethreum, wówczas powiedział: „To jeszcze daleko od zera, co stanowi jego podstawową wartość. W rzeczywistości jest to wartość ujemna, biorąc pod uwagę wszystkie toksyczne efekty zewnętrzne dot. marnotrawstwa energii i zanieczyszczeń, które powoduje mining”. Oczywiście trudno się z tym nie zgodzić.

Rozczarowanie
W tych kategoriach można wskazać na dość wolny rozwój technologii VR i AR. Niby na pierwszy rzut oka potencjał technologii jest dostrzegalny, ale jednak nadal czegoś brakuje. Tym czymś zapewne jest szerokie zainteresowanie mas konsumentów. Ceny okularów oraz sprzętu obsługującego nadal są zbyt wysokie, tak samo zresztą jak koszt samej produkcji, np. gier. Z kolei odnosząc się do branży mediowo-reklamowej, w której się na co dzień poruszam, wyraźnie widać, że rynek jest w blokach startowych i wyczekuje na to, co się wydarzy.

I tutaj pojawiają się pozytywne akcenty, takie jak działania szwedzkiej firmy Adverty, które mogą się przyczynić do przełamania tego impasu. Na rynek wchodzą możliwości umieszczania niestandardowych i nieinwazyjnych reklam w grach mobilnych. Na całej sytuacji zyskają nie tylko reklamodawcy. Ale też developerzy gier, którzy będą mieli możliwość monetyzacji swoich powierzchni reklamowych. Otrzymają też dostęp do danych wg najnowszych wskaźników, m.in. poziomu skupienia widoczności użytkownika na danym przekazie. Z kolei unikalna technologia BrainImpression dodatkowo zoptymalizuje widoczność reklamy.
 
Kryzys roku
W moim odczuciu, największy kryzys to stan polityki oraz dziennikarstwa politycznego, które chyba dawno już zapomniało słowo „obiektywizm”. O polityce można by długo opowiadać, tylko po co. Przygnębiające jest to, że słynne hasło „czwarta władza” jest brane zbyt dosłownie. Razi też brak odpowiedzialności za słowo, przyczyniające się przecież w dużej mierze do polaryzacji społecznej, stosowanie skrajnych manipulacji, niezależnie od strony sporu. Tego niestety, jako czytelnicy i masowi odbiorcy doniesień medialnych, stale doświadczamy. W tym wszystkim dodatkowo porażający jest cynizm i bierna agresja.

Człowiek roku
Jak dla mnie jest to Michał Borkowski z Brainly, który mimo wielu przeciwności sukcesywnie buduje swoje imperium edukacyjne.

Serwis, kampania i projekt roku
Kampanie społeczne PZU „Prowadzisz? Odłóż telefon”, „Z życia też zrezygnujesz?”. Niby powszechna prawda i oczywistość, ale wypowiedziana mocno, a przede wszystkim w taki sposób, aby idealnie zapadała w pamięć. Warto, abyśmy jako szeroko pojęta branża podejmowali działania edukacyjne związane z korzystaniem z urządzeń mobilnych z większą rozwagą.

Premiera, nowość roku
Cybertruck od Tesli. Innowacja, sztuka oraz ciekawostka. I dalszy komentarz jest zbędny…

Trend roku
Z zaciekawieniem patrzę na rozwój technologii chatbot. Zdecydowanie, co wielokrotnie osobiście sprawdziłem, technologia staje się coraz bardziej „przebiegła”. Niewątpliwie w świecie reklamy digital prym nadal wiedzie wideo. A jeśli chodzi o nowe trendy, głośno się mówi o podcastach, które zdobywają coraz to nową rzeszę fanów.  

Prognoza na 2020 rok
Zdecydowanie najtrudniejszym do przyjęcia i niestety smutnym trendem będzie narastająca fala „zamordyzmu” szeroko pojętej poprawności. Ideologizacja każdego aspektu życia, czy to osobistego czy wspólnotowego, będzie wywierała wpływ na kształt mediów. Niestety przekaz reklamowy podpina się pod ten trend. Od dłuższego czasu mówi się o zjawisku postprawdy, które zdaje się sukcesywnie przybierać na sile. W moim odczuciu, to rodzaj pewnego eufemizmu, pod płaszczykiem którego kryje się po prostu kłamstwo.

Natomiast z pozytywnych zjawisk, które możemy szeroko obserwować, jest z pewnością rosnący trend ekoświadomości oraz ukierunkowywanie społeczeństw na  zdrowy styl życia. Bezapelacyjnie media odgrywają tu kluczową rolę kreującą pozytywne postawy.

Przyszły rok będzie też bardzo ciekawy ze względu na zmiany związane z 3rd party cookie. Ciekawe jest, jak z wyzwaniem poradzi sobie branża programatyczna, która wywiera coraz silniejszy nacisk na wydawców. Ograniczanie agregacji danych przełoży się w pewnym stopniu, także na cały ekosystem ich zbierania i przetwarzania. Będzie to zapewne rok weryfikacji dla wielu firm.
 
Nie można zapominać również o rozwoju technologii 5G. W 2020 roku sieć piątej generacji ma być dostępna w dwóch miastach Polski. Technologia ta zdecydowanie wpłynie na kwestie krossmediowości. Jednym z kluczy do sukcesu kampanii w kanale digital stanie się umiejętność identyfikacji pojedynczego użytkownika na wielu ekranach.

Z ciekawością będę również obserwował dalszy rozwój reklamy natywnej w mobile. Zakładam, że wydawcy będą poszukiwać nowych dróg dotarcia z przekazem reklamowym do użytkowników. Myślę, że będziemy mogli poznać kolejne ciekawe propozycje oraz innowacyjne podejście do tematu.

Z dużym zaciekawieniem będę też spoglądał na rynek w kwestii blokowania reklam przez mobilnych użytkowników. W ostatnich badaniach pojawiła się optymistyczna informacja, że blisko 70 proc. dorosłych Polaków nie blokuje reklam na swoich smartfonach. Patrząc na to z drugiej strony, wyżej wymienieni respondenci głównie narzekali na to, że czasem otrzymywane reklamy są słabo dopasowane do ich zainteresowań. Naprawienie tej sytuacji będzie głównym wyzwaniem dla szeroko pojętej branży. Ale tutaj znowu z pomocą przyjdą takie technologie, jak np. geofencing, który w dużej mierze może ten problem rozwiązać.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Open Mobi i Ideo

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Internet i marketing mobilny: jaki był 2019 rok, co wydarzy się w 2020 roku?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl