Internet negatywnie wpływa na popularność innych mediów

Ilość czasu spędzanego przez internautów w sieci odciska swoje piętno na intensywności korzystania z pozostałych mediów - wynika z globalnego badania Digital Life przygotowanego przez firmę TNS.

km
km
Udostępnij artykuł:

Wraz z rozszerzaniem się dostępu do internetu obserwowany jest spadek oglądalności telewizji. W Chinach i Brazylii o 20 pkt. procentowych więcej osób korzysta codziennie z internetu niż codziennie ogląda telewizję.

W Polsce z internetu codziennie korzysta w celach prywatnych niemal 89 proc. internautów, podczas gdy z telewizji nieco ponad 74 proc., co daje różnicę 15 pkt. proc. Jak więc widać, wśród internautów w Polsce telewizja to medium numer dwa. Jeszcze mniejszym zainteresowaniem cieszą się inne tradycyjne media: codziennie radia (tradycyjnego, nie internetowego) słucha 56 proc., a gazety czyta 27 proc. internautów.

grafika

Tymczasem w Egipcie, Tajlandii i na Filipinach sytuacja jest odwrotna - infrastruktura sieciowa dopiero zaczyna się rozwijać i to telewizja wciąż cieszy się silną pozycją. Tam internauci znacznie częściej spędzają czas przed telewizorem niż zaglądają do sieci.

W wielu krajach rozwijających się mobilny, szerokopasmowy dostęp do internetu spełnił rolę katalizatora umożliwiającego korzystanie z sieci pomimo braku odpowiedniej infrastruktury internetu stacjonarnego. Średnio 36 proc. respondentów na świecie łączy się z internetem za pośrednictwem urządzeń mobilnych przynajmniej raz w tygodniu, podczas gdy w Chinach, Singapurze i RPA podobnej odpowiedzi udzieliło odpowiednio 49, 53 i 68 proc. badanych. Rozwiązanie to jest szczególnie powszechne w Afryce, gdzie internauci z RPA, Nigerii i Kenii częściej łączą się z internetem za pomocą telefonu komórkowego, niż korzystając z komputera.

Powszechność internetu mobilnego w Polsce jest zbliżona do średniej światowej – co najmniej raz w ciągu miesiąca z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych korzysta 37 proc. polskich internautów.

Kraje rozwijające się  to także jedne z najlepszych obszarów do inwestycji w nowe technologie, w tym m.in. w bankowość internetową. Wśród internautów w Chile, którzy dotąd nie korzystali z bankowości internetowej, co piąty (20 proc.) jest zainteresowany dostępem do tego produktu, w Wietnamie – co czwarty (24 proc.), zaś w Nigerii wskaźnik ten sięga 62 proc. Dla porównania globalny wskaźnik wynosi 9 proc.

W Polsce jedynie 4 proc. internautów, którzy dotychczas nie korzystali z e-bankowości, chciałoby jej używać w przyszłości.

Wśród innych usług, które mają szansę odnieść sukces na rynkach rozwijających się, jest telewizja z technologią TimeShift. 27 proc. użytkowników internetu w Polsce chciałoby mieć możliwość oglądania w internecie programów telewizyjnych niezależnie od ramówki stacji, podczas gdy w skali globalnej zainteresowanie tym rozwiązaniem kształtuje się na poziome 22 proc.

W badaniu Digital Life przeprowadzonym przez TNS udział wzięło 72 tys. konsumentów z 60 krajów świata.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Finał sukcesji po polsku. Dzieci prawomocnie wygrywają z Zygmuntem Solorzem

Finał sukcesji po polsku. Dzieci prawomocnie wygrywają z Zygmuntem Solorzem

Holding budowlany chce kupić dziennik od Polska Press. W grze były naczelny

Holding budowlany chce kupić dziennik od Polska Press. W grze były naczelny

Jedna reklama, jedno pytanie i miliony wzruszeń. Wracamy do historii "Dziadka" z Allegro

Jedna reklama, jedno pytanie i miliony wzruszeń. Wracamy do historii "Dziadka" z Allegro

Były prezes TVN24 znów pracuje dla TVN. Doradza Kasi Kieli [NASZ NEWS]

Były prezes TVN24 znów pracuje dla TVN. Doradza Kasi Kieli [NASZ NEWS]

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy