SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Po sukcesie TVP 4K kolejne kanały w tej jakości? „Zapotrzebowanie będzie rosnąć”

Dobre wyniki oglądalności TVP 4K pokazują, że coraz więcej Polaków chce oglądać kanały w jakości 4K. Prawie 5 lat po debiucie pierwszego z nich, wciąż jest niewiele. - W streamingu jest to z pewnością łatwiejsze pod względem technologicznym - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl prezes Canal+ Polska Edyta Sadowska.

Kanał TVP 4K podczas mundialu cieszył się dużą popularnością Kanał TVP 4K podczas mundialu cieszył się dużą popularnością

Choć najważniejsze mecze mundialu w Katarze pokazywał TVP1, to wielu widzów zdecydowało się na obejrzenie transmisji w innej stacji.

Z danych Nielsena wynika, że średnia widownia finałowego meczu Argentyna-Francja w przypadku TVP 4K wyniosła 383 tys. osób, co przełożyło się na 2,53 proc. udziału w rynku. Przynajmniej przez minutę kanał w jakości 4K oglądało 1,05 mln osób.

Podczas meczu Polska-Arabia Saudyjska średnia widownia TVP 4K wyniosła 476 tys. widzów (3,80 proc. udziału w rynku), a przynajmniej przez minutę spotkanie na tej antenie uruchomiło 988 tys. osób. To bardzo dobre wyniki, biorąc pod uwagę ograniczony zasięg kanału. TVP 4K był dostępny w ofercie MUX-6 naziemnej telewizji cyfrowe, platformy satelitarnej Canal+, sieci kablowych Vectra, Multimedia Polska, Toya oraz operatorów IPTV Orange czy Magenta (T-Mobile).

Z danych Krajowego Instytutu Mediów wynika, że odsetek Polaków z telewizorami 4K rośnie. W maju ub.r. wynosił 18,4 proc., a po wakacjach już 21,4 proc.

Mimo tego w tej rozdzielczości można oglądać tylko uruchomiony 15 maja 2018 roku Canal+ 4K Ultra HD, Eleven Sports 1 4K, Museum 4K, InUltra, Love Nature 4K, wPolsce.pl, Jazz 4K, Ultra TV 4K, Filmax 4K, FunBox 4K. Jeszcze kilka lat temu w 4K nie chciał inwestować Cyfrowy Polsat. Dekoder pracujący w tej jakości obrazu zaoferował dopiero we wrześniu 2021 roku.

Ostatnio do Eleven Sports 1 4K oraz InUltra w ofercie Polsat Box, dołączyły: Love Nature 4K, MyZen TV 4K, Museum 4K i Travelxp 4K. Na pozycji orbitalnej Hot Bird 13E są też dostępne niekodowane emisje NASA UHD i Fashion TV 4K.

Canal+ od kilku lat produkuje w 4K wszystkie własne produkcje

Choć łącznie wszyscy operatorzy płatnej telewizji oferują już kilkanaście stacji Ultra HD, to większość z tych kanałów ma charakter niszowy. Nie mamy powtórki historii z końca lat 2000, kiedy ruszały kolejne kanały w jakości HD. Najpierw w wysokiej rozdzielczości pojawiły się stacje filmowe i sportowe, później dokumentalne, następnie uniwersalne, dziecięce i muzyczne.

Jeśli ktoś chce oglądać dzisiaj dużo treści 4K, to najwięcej znajdzie ich w serwisach streamingowych typu Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, Canal+ online, Player, Polsat Box Go czy TVP VOD.

Na małe zainteresowanie nadawców jakością 4K swego czasu narzekał operator satelitarny Eutelsat, który liczył na wynajęcie dodatkowych transponderów. Kanały Ultra HD zajmują znacznie więcej pasma niż stacje SD czy HD.

- Wyniesienie i utrzymywanie kanału 4K na satelicie do duże koszty, a do odbioru samego kanału 4K oprócz odpowiedniego telewizora wymagany jest również dedykowany dekoder. W streamingu jest to z pewnością łatwiejsze pod względem technologicznym, niemniej w 4K zobaczymy tam głównie treści VOD. Te na żywo, np. wydarzenia sportowe w 4K, są nadal transmitowane głównie linearnie, bo to w tym momencie najbardziej stabilna technologia dostarczania sygnału, na którą nie mają wpływu takie czynniki jak np. prędkość internetu – ocenia w rozmowie z Wirtualnemeda.pl Sadowska z Canal+.

Nadawca, który w przeszłości wycofał się z kanału w technologii 3D nie żałuje, że zainwestował w 4K.

- W Canal+ podjęliśmy kilka lat temu strategiczną decyzję i jako pierwsi na polskim rynku zaczęliśmy oferować na szeroką skalę dostęp do kanału 4K. W 4K produkujemy od kilku lat wszystkie nasze produkcje własne. Widzimy, że zainteresowanie treściami tego typu rośnie, dlatego rozwijamy naszą ofertę. Wprowadziliśmy również 4K do streamingu - w Canal+ online można zobaczyć np. treści na żywo z Canal+ 4K UIltra HD - zauważa prezes Canal+ Polska.

Wysokie koszty barierą

Nie bez znaczenia są aspekty techniczne. Nadawanie kanałów 4K drogą satelitarną czy kablową jest po prostu bardzo drogie.

- Rozwój oferty programów 4K, a właściwie UHD jest dość powolny. Barierami są wysokie koszty zarówno produkcji jak i dystrybucji. Aby przybliżyć różnice pomiędzy UHD a HD, warto przypomnieć, że kanał UHD transmitowany poprzez satelitę, ale także w sieci kablowej powinien mieć przepływność ok. 15-25 Mb/s. Tymczasem dobrej jakości przekaz HD może zamknąć się w 6-8 Mb/s. W systemie DVB-C, który obowiązuje w telewizji kablowej, na jednym kanale, zgodnie z obowiązującym w Polsce rastrem częstotliwości, o szerokości 8 MHz, przy modulacji sygnału QAM-256  można „zmieścić” do ok. 8 kanałów, a w jakości UHD zaledwie dwa. Warto zaznaczyć, że urządzenia do transmisji cyfrowego sygnału w jakości UHD są bardzo drogie. Powyższe powoduje, że koszty wprowadzenia i utrzymania kanałów wysokiej rozdzielczości są dla nadawców jak i operatorów bardzo wysokie. Klienci także muszą więcej płacić zarówno za odbiorniki telewizyjne jak i dekodery - wylicza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jacek Kobierzycki, dyrektor generalny sieci kablowej Toya.

Zobacz także: Polacy gotowi na 4K, a treści mało. „To będzie standard, ale wolniej niż w przypadku HD”

Zdaniem menadżera, wielu widzów wciąż nie zobaczy różnicy między treściami oglądanymi w Full HD i 4K. - W sieciach kablowych  satelitarnych dominują odbiorniki HD, a ilość UHD rośnie stosunkowo powoli. To z pewnością jest spowodowane skromną ofertą ze strony nadawców. Jednak dostępność  telewizorów w Polsce na poziomie 20% nie gwarantuje im dużej skali. Należy podkreślić, że programy Full HD  o rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli na telewizorach do przekątnych 65” prezentują się doskonale. W praktyce w zupełności zaspokajają wymogi odbiorców. Przeskok z jakości SD do HD był ogromny. Z HD do UHD nie jest aż tak spektakularny, pomimo stosowania dodatkowych technologii polepszających jakość odbioru takich jak HDR, WCG, czy HFR – przekonuje Kobierzycki. Kierowana przez niego Toya oferuje w Ultra HD: InUltra UHD, FunBox UHD, Ultra TV 4K, Canal+ 4K oraz Eleven Sports 1 4K.

Sport w pierwszej kolejności?

Czołowi nadawcy nie zdradzają czy i kiedy uruchomią nowe kanały w 4K. Emisja w tej jakości „Trudnych spraw” Polsatu czy „Ukrytej prawdy” TVN mogłaby po prostu nie mieć sensu. - Nasze doświadczenia wskazują, że kanały w rozdzielczości 4K są świetnym narzędziem wzbogacającym ofertę dla najbardziej wymagających widzów podczas transmisji dużych wydarzeń sportowych, jakimi są m.in. Igrzyska Olimpijskie. Jako grupa medialna standardowo oferujemy najwyższą jakość obrazu także widowni produkcji fabularnych. Szacujemy, że zapotrzebowanie na rozdzielczość 4K będzie rosnąć. Już teraz jesteśmy gotowi, by spełniać oczekiwania naszych widzów i partnerów dystrybucyjnych w zakresie wysokiej jakości standardów rozdzielczości – ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe TVN Warner Bros. Discovery.

Eurosport 4K już był dostępny w Polsce jako kanał okolicznościowy podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich Pekin 2022. Po imprezie zakończył nadawanie. W niektórych europejskich krajach stacja jest nadawana regularnie. Niewykluczone, że na fali sukcesu TVP 4K, w 2023 roku na wprowadzenie nowych kanałów Ultra HD zdecyduje się więcej operatorów.

- Cieszymy się że nasi widzowie mogli oglądać zmagania najlepszych piłkarskich drużyn świata podczas Mundialu w Katarze w najlepszej jakości 4K. Wyniki oglądalności jasno wskazują, że jest zapotrzebowanie na treści w jakości 4K. Zwłaszcza, jeśli chodzi o wydarzenia sportowe wysokiej rangi. W ofercie Vectra mamy obecnie sześć kanałów w jakości 4K: Canal+ 4K Ultra HD, Eleven Sports 1 4K, Filmax 4K, Inultra, Funbox UHD oraz Ultra TV 4K. Bierzemy pod uwagę rozszerzenie oferty w tym zakresie w przyszłym roku. Z pewnością jednak stacje w jakości 4K nie będą pojawiać się na rynku tak szybko jak to było w przypadku kanałów HD - prognozuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Małgorzata Wojtaszko, dyrektorka ds. współpracy z dostawcami contentu w Grupie Vectra.

TVP planowała, żeby reaktywowany z okazji mundialu w Katarze TVP 4K (wcześniej nadawał podczas Euro 2020 i mundialu 2018), nie zakończył emisji po imprezie. Miał pokazywać nie tylko transmisje sportowe, ale także filmy, seriale i programy rozrywkowe. Nadawca publiczny zmodyfikował jednak Kartę Powinności. W 2022 roku stacja ma kosztować 2,2 mln zł, w 2023 roku ani złotówki, a rok później 36 mln zł. Zapewne wtedy ruszy emisja regularna. TVP posiada prawa do Euro 2024. Telewizja Polska może też spróbować wykorzystać sukces TVP 4K w streamingu. Uruchomić stację w ramach HbbTV czy serwisach TVP GO, TVP VOD (już obecnie w tym drugim serwisie w Ultra HD można oglądać seriale „Erynie” czy „Krucjata”).

- O dalszych planach związanych z TVP 4K Telewizja Polska informować będzie w odpowiednim czasie - zapowiada Centrum Informacji TVP.

Dołącz do dyskusji: Po sukcesie TVP 4K kolejne kanały w tej jakości? „Zapotrzebowanie będzie rosnąć”

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Cyberpunkówa
TVP przeciera szlaki. Wierzę, że inne programy także pójdą tą drogą. Telewizory 4K są praktycznie w niemal każdy domu, więc teraz pora na programy w tej jakości obrazu.
odpowiedź
User
Iryk
Propaganda lepszej jakości...nie oglądamy TVP udaje
odpowiedź
User
Gruszek
Brawo TVP!
odpowiedź