SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o możliwości zgłoszenia utraty dowodu osobistego przez internet

Resort cyfryzacji we wrześniu 2017 r. uruchomił usługę zgłoszenia zaginięcia lub uszkodzenia dowodu osobistego przez internet. Od czasu jej startu z takiej możliwości skorzystało ponad 10 tys. osób, a od początku wakacji przyjęto zgłoszenia od 1676 osób.

PAP / Jacek Turczyk PAP / Jacek Turczyk

Ministerstwo cyfryzacji chce, aby z czasem każda usługa, która formalnie musiałaby wymagać wizyty w urzędzie mogła być załatwiona zdalnie przez internet. Dlatego wprowadza m.in. takie projekty, jak mObywatel czy możliwość rejestracji urodzin dziecka za pośrednictwem sieci.

Tak jest też w przypadku problemu utraty lub zniszczenia dowodu osobistego, który nie należy do najprzyjemniejszych. Resort daje jednak możliwość załatwienia sprawy niemal „od ręki” w kilku krokach. Najpierw należy wejść na stronę obywatel.gov.pl, odszukać opcję „wyślij zgłoszenie” oraz zalogować się za pośrednictwem swojego Profilu Zaufanego (konieczne jest jego posiadanie, aby udało się potwierdzić tożsamość przez internet). Należy wybrać opcję zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dokumentu (w przypadku zniszczenia trzeba wybrać sposób, w jaki dostarczy się dowód osobisty do urzędu). Na koniec obywatel decyduje o sposobie otrzymania zaświadczenia o zgłoszeniu. Następnie musi jedynie sprawdzić i podpisać elektronicznie swój wniosek.

Na koniec, po wysłaniu zgłoszenia wyświetli mu się komunikat urzędowego poświadczenia jego przedłożenia (UPP). W przypadku uszkodzenia dokumentu, trzeba jednak zanieść go do urzędu lub wysłać pocztą.

Usługa jest całkowicie darmowa. W przypadku dzieci do 18. roku życia i osób całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionych formularz w ich imieniu mogą złożyć: rodzic, opiekun prawny lub kurator.

Natomiast urzędnik, po otrzymaniu informacji od obywatela od razu unieważni dowód osobisty. Zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu można odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez internet.

Od uruchomienia usługi, tj. od 22 września 2017 roku, z takiej możliwości skorzystało 10 243 osób. Od początku wakacji, czyli 23 czerwca 2018 roku już 1676.

Dołącz do dyskusji: Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o możliwości zgłoszenia utraty dowodu osobistego przez internet

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl