SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jarek Burdek

z dyrektorem programowym MTV Polska rozmawia Marcin Szumichora

Marcin Szumichora: Od września wchodzi nowa ramówka MTV. Jakie są najważniejsze zmiany?

Jarek Burdek: Zmiany w ramówce MTV wprowadzamy stopniowo i ten proces właściwie się już rozpoczął. W naszej letniej ramówce znalazły się już tematyczne Greatest Hits, Nowości MTV (każdy dzień poświęcony jest innemu gatunkowi muzycznemu), Dance Express.
Najważniejszym jesiennym projektem jest akcja MTV Łowi. Poszukujemy nowych prezenterów naszej stacji, pierwszy casting odbędzie się już 3-ego września w klubie Akademia w Rzeszowie, później odwiedzimy jeszcze 9 innych klubów w całej Polsce. Z każdego castingu wybierzemy 10 kandydatów. Później będą kolejne etapy eliminacji, aż w finałowej grupie będzie najlepsza dwunastka. Całość pokażemy na antenie w konwencji post reality show, a zwycięzca (wybrany przez głosowanie widzów!) będzie miał zagwarantowany roczny kontrakt jako prezenter MTV. Niewykluczone, że także inni uczestnicy konkursu także dostaną od nas jakąś propozycję. Program MTV Łowi poprowadzi Paulina Jaskólska, która w podobnej roli występowała już w "Idolu".
Kolejnym projektem jest potrójne pasmo poświęcone muzyce hip-hop i stylowi życia fanów tej muzyki. Na naszą antenę powraca z wielkim hukiem kultowe "Yo! MTV Raps". Sensacyjnym prowadzącym będzie najlepszy polski freestylowiec O.S.T.R. . Program będzie miał bardzo nowatorską konwencję, nie będę na razie o niej nic mówił, zachęcam wszystkich do sprawdzenia na ekranie... Poza "Yo! MTV Raps" będą jeszcze "Yo! MTV Lista" (cotygodniowe zestawienie 10 najpopularniejszych klipów hip-hopowych wybranych przez widzów) oraz "Yo! MTV Freestyle" (magazyn poswięcony stylowi życia twórców i fanów hip-hopu, ale nie tylko tego rodzaju muzyki - ten program ma luźną koncepcję i może ewoluować w zależności od tego, ile ciekawych tematów będzie na horyzoncie i jakie tak naprawdę aktywności kręcą młodych ludzi). Nowościami, na które chciałbym zwrócić uwagę, są także produkcje innych oddziałów MTV, które premierowo pokażemy od września w naszej ramówce: "Dismissed" (randka-bitwa, gdzie o względy głównego bohatera danego odcinka rywalizuje dwóch przedstawicieli przeciwnej płci i tylko jeden z nich ma szansę na wygraną... To bardzo popularny program w USA, Wielkiej Brytanii i Niemczech); "MTV Wkręceni" czyli "MTV Punked" (ekipa MTV "wkręca" znaną gwiazdę muzyki, np. do Justina Timberlake'a przyjeżdża fałszywy Urząd Skarbowy i zaczyna konfiskować jego rzeczy na poczet niezapłaconych podatków - całość filmowana jest z ukrytej kamery i naprawdę nie reżyserowana!); "MTV Shakedown" (europejski konkurs MTV na najlepszych tancerzy).
We wrześniu pokażemy także galę z okazji MTV Video Music Awards (czyli nagrody amerykańskiego MTV), relację i koncert, jakie odbyły się na tegorocznej imprezie "Isle Of MTV" (to kontynuacja dawnego MTV Ibiza).
Super atrakcyjnie przedstawia się także transmisja "na żywo" z koncertu grupy Limp Bizkit w Londynie (6 września) oraz, także tylko w MTV - Metallica Live (premiera 10 września).

Który z tych programów ma być motorem jesiennej ramówki?

Myślę, że wśród powyższych propozycji wszyscy fani dobrej muzyki oraz nowoczesnej telewizyjnej rozrywki znajdą coś dla siebie. Osobiście szczególnie liczę na powodzenie akcji "MTV Łowi", dzięki której nie tylko będziemy mieć interesujący program, ale także poznamy lepiej naszych widzów oraz wyłonimy ciekawe osobowości, które zostaną na naszej antenie na dłużej i zdobędą popularność.

Dlaczego MTV idzie śladem VIVY i wprowadza kolejny nowy program z muzyką hip-hop. Czy widzowie MTV niczego innego nie chcą słuchać?

Widzowie MTV mają bardzo szeroki wybór - na naszej antenie jest wszystko od popu poprzez dance, rock, hip-hop aż do muzyki alternatywnej. Postanowiliśmy nieco zwiększyć ilość programów z muzyką hip-hopową, ponieważ aktualnie jest to najpopularniejszy rodzaj muzyki wśród nastolatków i po prostu tego od nas oczekiwali. Nie podążamy niczyim śladem. Czasem oglądam programy konkurencji i obiektywnie muszę stwierdzić, że nie można tam znaleźć jakiejkolwiek inspiracji.

Jakie są najpopularniejsze programy MTV?

Weekendy tematyczne, MTV Select, Rodzina Osbourne'ów, Daria i niektóre pasma stricte muzyczne jak Greatest Hits czy Non-Stop Hits.

W USA dużą polarnością cieszy się reality show "Rodzina Osboure'ów". A jak to jest u nas?

To także u nas jeden z najpopularniejszych programów, choć jego sukces nie jest tak spektakularny jak w USA.

Czy MTV planuje uruchomić podobny program, ale z polskim wykonawcą?

Ten pomysł wykorzystał już na swój sposób TVN, w dodatku bohaterem była najbardziej do tego nadająca się postać z naszej sceny muzycznej:. A tak poważnie, to być może niedługo zrobimy własny reality show, choć za wcześnie mówić o jego formule. MTV jako pierwsza telewizja na świecie wymyśliła i zrealizowała reality show "real World'. Teraz MTV nadal jest liderem jeśli chodzi o nowatorskie podejście do "TV na żywo' - Osbourni są tutaj najlepszym przykładem programu, który próbują naśladować stacje TV na całym świecie.

Coraz więcej na antenie MTV różnych konkursów czy zabaw sms-owych. Czy widzowie nie narzekają, że za wszystko musza płacić? Czy serwisy te są popularne?

Serwisy SMS-owe cieszą się wśród naszych widzów ogromnym powodzeniem. Na listę przebojów SMS Top 10 oraz SMS-owe pozdrowienia dostajemy kilkadziesiąt tysięcy głosów miesięcznie. To bardzo dobry wynik, a jednym z powodów tego sukcesu jest właśnie symboliczny koszt - tylko 1,22 PLN. Właśnie tyle musi to kosztować, żeby zwróciły się nakłady finansowe ponoszone ze względu na uruchomienie i obsługę tych serwisów, zatem jest to opłata absolutnie minimalna. Planujemy jeszcze bardziej zwiększyć interaktywność naszej stacji i atrakcyjność serwisów SMS, szczegóły już niebawem!

Z MTV znika Beata Sadowska. Kto ją zastąpi?

W tej chwili mamy na antenie sześciu prezenterów i nie są oni sztywno przypisani do określonych programów, choć na pewno z niektórymi bardziej kojarzeni. Beata Sadowska najczęściej pojawiała się w MTV Select, teraz z kolei fani Karoli mogą liczyć, że ich faworytka będzie częściej prowadziła ten program.

Czy jeszcze jakiś innych zmian personalnych można się w spodziewać?

W tej chwili trwa proces rekrutacji na stanowisko Dyrektora Generalnego MTV Polska i MTV Classic. Potrwa jeszcze kilka tygodni, więc na informacje w tej sprawie trzeba jeszcze poczekać. Poza tym myślę, że nasz zespół tworzą jedni z najlepszych specjalistów od muzyki i mediów w Polsce, są to ludzie młodzi i myślący perspektywicznie, dlatego na pewno wielkich zmian w najbliższym czasie nie będzie.

Od września spore zmiany czekają MTV Classic, kanału, który nie przyciąga widzów ani reklamodawców. Co się zmieni?

Zasadniczą zmianą jest nowa strategia dotycząca tzw. pozycjonowania tej stacji. Chcemy obniżyć grupę docelową i skonstruować jak najlepszy program odpowiadający fanom dobrej muzyki w wieku 25-39 lat. Nazwa MTV Classic ma być rozumiana nie jako telewizja prezentująca klasyczne klipy, ale jako telewizja muzyczna z klasą, która oferuje ciekawą rozrywkę dla wymagających widzów. To pociąga za sobą kilka istotnych zmian, takich jak: zmiana polityki muzycznej (teraz będzie można obejrzeć w MTV Classic najlepsze przeboje i teledyski z lat 80-tych, 90-tych i współczesnych), wprowadzenie nowej "twarzy stacji", czyli Beaty Sadowskiej (jest to moim zdaniem świetny przykład muzycznej dziennikarki z klasą, która zawsze potrafi połączyć świetny warsztat z poczuciem humoru); wprowadzenie do oferty programowej MTV Classic kultowych produkcji znanych wcześniej z głównego kanału MTV, takich jak Beavis & Butt-head, Daria, Real World...

Jakie nowe programy się pojawią?

Mamy dość oryginalny pomysł na nową ramówkę MTV Classic. Otóż każdy dzień programu tej stacji będzie miał swój przewodni temat. Będą to tematy bardzo różne - od muzycznych po związane ze stylem życia czy jakimiś szczególnymi wydarzeniami pop kulturalnymi. Przez cały dzień na ekranie będzie pojawiać się Beata Sadowska i to w kilku różnych rolach: jako prezenterka, reporterka, spikerka... Będzie wiele wywiadów, relacji z ciekawych imprez, sondy uliczne, a nawet... horoskopy!

Czym nowe MTV Classic ma się charakteryzować?

Klasa, styl, rozrywka, kultowość, autorytety... Te 5 określeń w pełni oddaje nasze zamierzenia.

Od jakiegoś czasu MTV notuje niższą oglądalność od VIVA Polska. Dlaczego?

Jest to głównie związane z dystrybucją obu stacji. My jesteśmy stacją kodowaną dostępną w ok. 1,8 mln tzw. gospodarstw domowych. Nasza konkurencja ma dwa razy większy zasięg techniczny i gdyby porównać oglądalność w miejscach, gdzie obie stacje są dostępne, wyniki byłyby zupełnie inne. Trzeba też pamiętać, że po uruchomieniu MTV Classic, część widzów MTV przeszła właśnie do tej stacji. Duplikacja widowni obu stacji jest na poziomie 40%!

Jakie mają Państwo pomysły, aby to zmienić?

Konsekwentnie robić swoje. Mamy dokładnie przeanalizowane nasze wyniki i nową strategię. Będziemy dbać o utrzymanie korzystnych wskaźników, np. nasi widzowie są lepiej wykształceni, bardziej wymagający, pochodzą z większych miast, są także zdecydowanie wierniejsi niż widzowie konkurencji - oglądają nasz program dłużej, a jeśli już decydują się wybrać inną telewizję, to są to z reguły kanały ogólnotematyczne. Widzowie Vivy oglądają tą stację krócej i często sprawdzają, co dzieje się u nas. Spróbujemy zainteresować ich naszą ofertą. Obniżamy wiek grup docelowych zarówno dla MTV, jak i dla MTV Classic, ponieważ w odpowiednich przedziałach wiekowych możemy właśnie zwiększyć nasz udział w rynku.

Na koniec pytanie z innej beczki. Jak wygląda Pana dzień pracy w MTV oraz z ilu osób składa się zespół, który odpowiada sprawy programowe?

Prawie każdy dzień rozpoczyna się od sprawdzenia maili. Potem spotkania, "burze mózgów", przeglądanie klipów i wszelkich innych materiałów... Właściwie każdy dzień jest inny i to jest w mojej pracy najcenniejsze. Bardzo lubię także różnego rodzaju konferencje organizowane przez sieć MTV. To absolutnie wyjątkowa okazja spotkania najlepszych ludzi z każdego rynku telewizyjnego na świecie, porównania doświadczeń, wymiany pomysłów. Taki "know how" dostępny jest tylko w MTV...
Jako szef programowy MTV i MTV Classic kieruję pracą trzech działów: programowego, muzycznego i produkcji. Razem to około trzydziestu osób: programiści, prezenterzy, producenci, menedżerowie...

2003-08-26

Dołącz do dyskusji:

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl