SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Już trzy czwarte Polaków zaciska pasa w obliczu kryzysu

Trzech na czterech Polaków przyznaje, że ograniczyło w ostatnim czasie wydatki na zakupy poza spożywcze. Aż 81 proc. z nas rezygnuje z wyjść do restauracji. Główną przyczyną jest obawa o dochody - pokazuje raport ARC Rynek i Opinia.

Fot. PixabayArticle

Z powodu trwającej epidemii koronawirusa, pociągającej za sobą obawy o przyszłość, Polacy ograniczają w ostatnich miesiącach wydatki

Co trzeci Polak (32 proc.) twierdzi, że bardzo ograniczył wydatki poza jedzeniem, np. na ubrania, wyposażenie wnętrz. Większy odsetek (43 proc.) budżet ograniczył w niewielkim stopniu. Głowna przyczyna zaciskania pasa to obawa o dochody, na co wskazuje co drugi pytany.

Jednocześnie aż co trzeci badany (30 proc.) uznał, że w trakcie pandemii uświadomił sobie, jak dużo rzeczy posiada i uznał, że nie są mu potrzebne kolejne. Co piąta osoba przyznaje, że ogranicza wyjścia do galerii handlowych i dużych sklepów ze względu na ryzyko zakażenia.

- Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy są obecnie mniej skłonni wydawać pieniądze na produkty inne niż spożywcze. Pierwszy zasadniczy powód to obawa związana z niepewnością związaną z dochodami. Do tego dochodzi czynnik, który nie jest tak oczywisty, a mianowicie czas spędzony w domu spowodował przewartościowanie podejścia do kupowania i wiele osób zaobserwowało, jak dużo rzeczy posiada i jak mało z nich w pełni wykorzystuje. Pojawiła się refleksja, że być może nie mają potrzeby gromadzenia większej ilości rzeczy - komentuje Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Polacy zaciskają pasa

W pierwszej kolejności rezygnujemy w ostatnim czasie z wyjść do restauracji (81 proc.), do galerii handlowych i dużych sklepów (79 proc.), z długich pobytów w galeriach (76 proc.) oraz z przypadkowych zakupów (72 proc.).

Z kolei jedna trzecia badanych częściej niż przed pandemią zamawia jedzenie z dowozem (34 proc.), co pokazuje, że nie chcemy rezygnować z potraw przygotowywanych przez restauracje, ale wybieramy bardziej bezpieczną opcję.

E-commerce rośnie w siłę

Aż  47 proc. Polaków przyznaje, że częściej niż przed pandemią decyduje się na zakupy online. Najwyższy odsetek tych odpowiedzi odnotowano wśród osób młodych (56 proc.), jednak warto zauważyć spory wzrost w najstarszej badanej grupie wiekowej (45-65 lat) – 43 proc. przedstawicieli tej grupy deklaruje częstsze dokonywanie zakupów online.
- Wyraźnie widać tendencję dokonywania zakupów online. Z pewnością wygoda i bezpieczeństwo tutaj wygrały i osoby, które dotychczas okazjonalnie dokonywały takich zakupów lub w ogóle nie dokonywały, częściej się na nie decydowały, co nie oznacza, że w ogóle kupowały więcej niż dotychczas, zmieniły jedynie miejsce dokonywania zakupów - komentuje Adam Czarnecki.


Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na panelu ePanel.pl w dniach 3-10 czerwca 2020 roku, próba N=1066, reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, region zamieszkania i wielkość miejscowości.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Już trzy czwarte Polaków zaciska pasa w obliczu kryzysu

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Max
Wydadzą wszystko na wczasach nad Bałtykiem
odpowiedź