SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W 2024 roku TVP na realizację misji wyda 2,9 mld zł

Szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zgodził się na zmiany dotyczące Karty Powinności Mediów Telewizji Polskiej. Łącznie koszty realizacji misji nadawca szacuje na 2,87 mld zł w 2021 roku - w 2024 roku mają wynieść 2,9 mld zł.

fot. akpaArticle

Karta Powinności Mediów to dokument, który określa projekty, jakie będą realizowane w ramach misji publicznej, oraz plan ich finansowania (zarówno ze środków publicznych, jak i wpływów z działalności komercyjnej) na kolejne 5 lat. 19 podmiotów publicznej radiofonii i telewizji (TVP, Polskie Radio i 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia) muszą ustalać z przewodniczącym KRRiT kartę powinności, a na jej podstawie Krajowa Rada przekazuje nadawcom środki z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Środki te nie mogą być wyższe niż koszt netto misji publicznej (czyli nakłady poniesione na projekty realizowane w ramach tej misji pomniejszone o wpływy z tych projektów, np. przychody reklamowe).

Telewizja Polska zgłaszała poprawki do przedstawionej przez siebie Karty Powinności na lata 2020-2024. Ostatecznie przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski zaakceptował zmieniony dokument.

Jakie zmiany wprowadził nadawca? Nowy kanał TVP Dokument, który działa od końca ubiegłego roku ma mieć charakter powinności (a nie fakultatywności), dodano także kwestie dotyczące nowego kanału TVP Kobieta (rusza 8 marca), który ma być rozpowszechniany w telewizji naziemnej (zastąpi TVP Rozrywka która będzie nadawana satelitarnie), dobowego nadawania programów TVP3 (od 5 do 8 godzin na dobę), rozpowszechniania TVP Wilno (nie mniej niż 18 godzin, a nie 24 godziny) i TVP HD (nie mniej niż 12 godzin na dobę, a nie 3 godziny).

Jakie koszty na poszczególne kanały?

W Karcie Powinności nadawca musi także wskazać szacunkowe koszty realizacji misji. Na kanał TVP1 w 2021 roku chce przeznaczyć 1,012 mld zł; w 2022 roku - 956,7 mln, w 2023 roku - 898,1 mln zł, a w 2024 roku - 938,2 mln zł.

Z kolei na TVP2 ma zamiar wydać 653 mln zł w 2021 roku; w 2022 roku - 635,3 mln zł; w 2023 roku - 621,8 mln zł; w 2024 roku - 648 mln zł.

Na TVP3 nadawca ma przekazać odpowiednio 68,9 mln zł w 2021 roku; w 2022 roku - 70,6 mln zł; w 2023 roku - 71,7 mln zł; w 2024 roku – 71,3 mln zł.

Realizacja misji w TVP Polonia - w 2021 roku - 43,8 mln zł; w 2022 roku - 44,2 mln zł; w 2023 roku - 44,3 mln zł (podobnie jak w 2024 roku).

Natomiast szacunkowe koszty misji w TVP Wilno to odpowiednio 16,4 mln zł rocznie (do 2024 roku); Belsat TV - rocznie 38,3 mln zł; Poland IN - 13,1 mln zł; TVP Info między 181 a 182 mln zł rocznie (najwięcej w 2024 roku); TVP Kultura - 72,9 mln zł w 2021 roku, 74,4 mln zł w 2022 roku; 77,6 mln zł w 2023 roku; w 2024 roku - 77,8 mln zł.

Z kolei szacunkowe koszty nadawania TVP Historia to 47,39 mln zł w 2021 roku; 47,4 mln zł w 2022 roku; w 2023 roku - 48,2 mln zł (podobnie jak w 2024 roku). Nadawanie TVP ABC to od 47,2 mln zł rocznie do 50,2 mln zł (co roku ta kwota rośnie, najwięcej ma wynieść w 2024 roku).

Koszt tworzenia programu TVP Rozrywka to od 8,2 mln zł do 8,6 mln zł; TVP Seriale - od 7,2 mln zł w 2021 roku do 8 mln zł w 2024 roku; TVP Sport to ok. 153 mln zł rocznych kosztów nadawania programu (najmniej w 2023 roku - ok. 148,6 mln zł).

TVP HD ma rocznie pochłaniać budżet rzędu ok. 10-11 mln zł; TVP 4K – 30,5 mln zł w 2021 roku do 36 mln zł w 2024 roku; TVP Dokument - w 2021 roku - od 16,4 mln zł do 25,1 mln zł w 2024 roku; kanał TVP Kobieta rocznie będzie pochłaniał ok. 17,6 mln zł; TVP Muzyka - rocznie - 20 mln zł, a TVP Nauka od 2022 roku - rocznie 40 mln zł.

Łącznie koszty realizacji misji w 2021 roku miałyby wynieść 2,87 mld zł i rosnąć - do 2,9 mld zł w 2024 roku.

TVP z kolejną rekompensatą abonamentową

W 2019 r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.

W drugiej połowie kwietnia ub.r. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.

Głównie dzięki tej rekompensacie w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

Pod koniec stycznia prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę budżetową na 2021 rok. Zapisano w niej, że Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymają z budżetu państwa do 1,95 mld zł rekompensaty za utracone wpływy z abonamentu rtv.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W 2024 roku TVP na realizację misji wyda 2,9 mld zł

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kosmos
Misja Zenek
odpowiedź
User
Antypis
Na szczęście, za 3 lata to Kurski może już być w więzieniu ;)
odpowiedź
User
YKK
Za trzy lata to Kurski i kompani będą mogli co najwyżej obstawiać radiowęzeł w ZK.
odpowiedź