Kolejny pozew zbiorowy przeciwko Google

Setki brytyjskich firm zrzeszonych w organizacji OR Brook wniosło przeciwko koncernowi Google pozew zbiorowy, w którym domagają się równowartości 6,6 mld dolarów za wykorzystywanie pozycji monopolisty na rynku wyszukiwania online do podnoszenia cen reklam.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Kolejny pozew zbiorowy przeciwko Google
fot. Shutterstock

Amerykańskiemu koncernowi zarzucono też ograniczanie funkcjonowania konkurencyjnych wyszukiwarek i tym samym działanie na rzecz monopolizacji rynku reklam w wyszukiwarkach online. Pozew wniosła Or Brook w imieniu - jak podał portal CNBC - setek tysięcy organizacji z siedzibą w Wielkiej Brytanii.

"Obecnie brytyjskie firmy i organizacje, bez względu na ich wielkość nie mają prawie żadnego wyboru i są zmuszone korzystać z usług Google'a w celu reklamowania swoich produktów i usług” - powiedziała Brook i podkreśliła, że koncern wykorzystuje swoją dominację na rynku, by zawyżać ceny reklamodawcom.

Autorzy złożonego we wtorek pozwu twierdzą też, że Google podjął szereg działań w celu ograniczenia konkurencji w zakresie wyszukiwania, w tym zawarł umowy z producentami smartfonów w celu preinstalowania wyszukiwarki Google Search i Chrome na urządzeniach z Androidem oraz zapłacił koncernowi Apple za gwarancję przyznania Google'owi statusu domyślnej wyszukiwarki w przeglądarce Safari.

CNBC podkreśla, że nie udało mu się uzyskać komentarza od firmy Google. Portal przywołał wynik badania brytyjskiego Urzędu ds. Konkurencji i Rynków z 2020 r., które wykazało, że 90 proc. wszystkich przychodów na rynku reklamy w wyszukiwarkach internetowych trafiło do Google'a.

Pozwy przeciwko Google

Na początku  kwietnia w USA zakończył się 14-letni przeciwko Google, w którym także chodziło o wykorzystywanie pozycji monopolisty. Gigant zgodził się zapłacić 100 milionów dolarów w gotówce w ramach ugody. Został oskarżony przez reklamodawców o zawyżanie opłat za korzystanie z programu Google AdWords, obecnie znanym jako Google Ads.

Pozywający zarzucali gigantowi brak obiecywanych rabatów - miał manipulować formułą Smart Pricing w celu sztucznego obniżenia bonusów.

W styczniu koalicja stanów pod przewodnictwem Teksasu wniosła pozew przeciwko koncernowi Alphabet, właścicielowi Google. Tu również codzi o nadużywanie pozycji monopolisty na rynku reklamowym. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Szybka zmiana w Grupie Polsat Plus. Piotr Żak nowym prezesem Cyfrowego Polsatu

Szybka zmiana w Grupie Polsat Plus. Piotr Żak nowym prezesem Cyfrowego Polsatu

Polsat i Bogdan Rymanowski zabrali głos ws. przyszłości. "Pojawiają się nowe pomysły"

Polsat i Bogdan Rymanowski zabrali głos ws. przyszłości. "Pojawiają się nowe pomysły"

Dyrektor zarządzajacy obszaru online odchodzi z Eurozetu

Dyrektor zarządzajacy obszaru online odchodzi z Eurozetu

Mamy oświadczenie rodziny Solorza. "Kluczowa pozostaje walka o odzyskanie kontaktu z Tatą"

Mamy oświadczenie rodziny Solorza. "Kluczowa pozostaje walka o odzyskanie kontaktu z Tatą"

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

O co chodzi w sukcesji w Polsacie: kto wygrał, kto rządzi imperium? [FAQ]

O co chodzi w sukcesji w Polsacie: kto wygrał, kto rządzi imperium? [FAQ]