SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Orlen zrywa umowę z JustDrive, strony obarczają się winą za koniec współpracy. „Mamy rozwiązania alternatywne”

PKN Orlen zerwał umowę z Itmagination, właścicielem aplikacji JustDrive. Firma zarzuca Orlenowi zakończenie współpracy bez okresu wypowiedzenia i brak wyjaśnień co do przyczyny takiej decyzji. Paliwowy koncern twierdzi z kolei, że model funkcjonowania JustDrive okazał się inny od uzgodnionego. - Mamy rozwiązania alternatywne. Nie myśleliśmy jeszcze o odszkodowaniu, teraz najważniejsze jest przywrócenie kierowcom tego, czego potrzebują - wyjaśnia serwisowi Wirtualnemedia.pl właściciel JustDrive.

Article

Usługa JustDrive wystartowała 1 lutego br. Prezentując aplikację jej producent, firma Itmagination zapowiedziała, że początkowo będzie ona dostępna wyłącznie dla przedsiębiorców, jednak w ciągu kolejnych dwóch, trzech miesięcy miała trafić także do prywatnych użytkowników.

JustDrive jest rozwiązaniem, które pozwala na szybkie rozliczenie się na stacji benzynowej za zatankowane paliwo. Po napełnieniu baku wystarczy, że użytkownik za pomocą mobilnej aplikacji zeskanuje kod QR na dystrybutorze, zaakceptuje kwotę i może jechać dalej bez konieczności płacenia za benzynę w kasie na stacji.

Pierwszym partnerem JustDrive stał się koncern PKN Orlen, dzięki czemu nowa usługa miała działać na stacjach tej sieci oraz na stacjach pod marką Bliska.

Falstart po debiucie

Od momentu ogłoszenia dostępności JustDrive zebrała wśród użytkowników przychylne recenzje, czemu dali oni wyraz m.in. w mediach społecznościowych chwaląc nowe rozwiązanie za pomysł i wygodę które oferuje kierowcom. Według danych Itmagination w ciągu pierwszych 24 godzin funkcjonowania JustDrive z aplikacji skorzystało 2 tys. użytkowników biznesowych.

Niestety już 2 lutego br. po południu pojawiły się informacje o tym, że JustDrive nie działa poprawnie. Okazało się, że użytkownicy aplikacji nie mogli za jej pomocą dokonać zautomatyzowanych płatności.

Itmagination wyjaśniło, że doszło do usterki technicznej w systemach informatycznych Orlenu i zapowiedziało, że w szybkim czasie JustDrive zacznie znów normalnie funkcjonować.

Kolejne dni nie przyniosły jednak zmian w sytuacji JustDrive. Aplikacja nadal nie funkcjonowała, co spowodowało rosnącą irytację użytkowników. Tym bardziej, że choć system informatyczny Orlenu wrócił po awarii do normy, to nowatorska aplikacja wciąż była zablokowana.

Później pojawiły się syndromy świadczące o tym, że kłopoty JustDrive mogą być o wiele poważniejsze niż te, które może spowodować nawet najbardziej skomplikowana usterka techniczna. Aplikacja niespodziewanie została wycofana ze sklepów Google Play i App Store, a na internetowej stronie Itmagination pojawił się komunikat o tym że w przygotowaniu znajduje się nowa odsłona usługi JustDrive.

Orlen wyciąga wtyczkę

Wyjaśnienie braku funkcjonowania JustDrive pojawiło się w czwartek, gdy firma Itmagination opublikowała komunikat w tej sprawie. Okazało się, że PKN Orlen wypowiedział właścicielowi nowej aplikacji dotychczasową umowę. W komunikacie Itmagination nie kryje rozczarowania i zdziwienia tą decyzją, przy okazji przypominając historię negocjacji z Orlenem.

- Od początku prac nad projektem przyświecał nam jeden cel – JustDrive ma być aplikacją dla każdego, szybką, intuicyjną, wygodną, prostą w obsłudze – czytamy w komunikacie. - Ale produkt musi mieć też odpowiednią skalę. Dlatego do współpracy przy pierwszej fazie projektu zaprosiliśmy PKN ORLEN, Spółkę Skarbu Państwa, która posiada największą sieć stacji benzynowych w Polsce – ponad 1 700. Wierzyliśmy, że polska korporacja jest w stanie w sposób efektywny wesprzeć naszą innowację i sprawić, że wspólnie osiągniemy założone cele. Rozmowy o współpracy z PKN ORLEN rozpoczęliśmy w drugiej połowie 2017 roku. Finalnie główną umowę, zakładającą wspólne działania przez okres 3 lat, podpisaliśmy 31 sierpnia 2017, a stosowne aneksy, które umożliwiały nam funkcjonowanie na infrastrukturze mFLOTY ORLEN, przy wykorzystaniu naszej aplikacji mobilnej - w grudniu 2017.

W dalszej części swojego oświadczenia właściciel JustDrive przyznaje wprost, że trwający do tej pory brak funkcjonowania aplikacji nie był efektem wspomnianej wcześniej awarii systemu informatycznego, ale świadomą decyzją podjętą przez kierownictwo Orlenu. Przy okazji pojawiają się szczegóły dotyczące dalszego okresu, w którym obie strony prowadziły trudne, i jak się okazało bezowocne negocjacje.

- Niestety, równolegle z pozytywnym szumem związanym z aplikacją oraz planami jej dalszego rozwoju, u naszego partnera pojawiły się wątpliwości, głównie dotyczące obopólnych korzyści z funkcjonowania JustDrive – wyjaśnia Itmagination. - PKN ORLEN, naruszając warunki umowne, bez podania sprecyzowanej przyczyny, 2 lutego o godzinie 17:15 odłączył dostęp do swojej infrastruktury, uprzedzając o tym w krótkim e-mailu zaledwie kwadrans przed. Przez dwa tygodnie rozmów nie otrzymaliśmy od PKN ORLEN odpowiedzi, które parametry naszej obecnej umowy są niezgodne z interesem partnera. Na dotychczasowych spotkaniach mediacyjnych nie dostaliśmy ani precyzyjnych odpowiedzi, ani żadnej propozycji rozwiązania sytuacji, która pozwoliłaby nam przywrócić usługi dla kierowców. Tym samym umowy, które mieliśmy zawarte na okres 3 lat zostały nam wypowiedziane w trybie natychmiastowym bez zachowania okresu wypowiedzenia.

W komunikacie Itmagination zapewniło, że wszystkie dane powierzone firmie przez klientów, którzy na początku lutego br. dokonali transakcji za pomocą działającej jeszcze wówczas usługi JustDrive są bezpieczne.

- Wszystkie dane firm i kart płatniczych, które umieścili Państwo w aplikacji, są odpowiednio zabezpieczone. Aplikacja spełnia wszelkie standardy bezpieczeństwa, które oprócz nas i PKN ORLEN potwierdziły również firmy zewnętrzne zaangażowane w testy JustDrive. Jeśli chodzi o same karty płatnicze – dane są przechowywane i chronione u naszego partnera – firmy Dotpay.pl – głosi komunikat Itmagination.

Z kolei w korespondencji nadesłanej do redakcji serwisu Wirtualnemedia.pl Itmagination potwierdza brak chęci współpracy ze strony Orlenu, choć przedstawiciele koncernu jeszcze w trakcie konferencji prasowej informującej o udostępnieniu JustDrive w swoich wystąpieniach udzielali pełnego wsparcia projektowi nie wyrażając co do niego żadnych wątpliwości.

- Orlen zerwał współpracę bez żadnego uprzedzenia, a w trakcie późniejszych spotkań dostaliśmy same ogólniki bez wskazania konkretów co do przyczyn wypowiedzenia umowy - wyjaśnia nam Itmagination.

Na pytanie o dalszą przyszłość aplikacji na rynku producent JustDrive przyznaje, że posiada alternatywne rozwiązania, nie chce ich jednak zdradzać na obecnym etapie. Nie wiadomo też na razie czy Itmagination wystąpi z roszczeniami finansowymi pod adresem Orlenu.

- Odszkodowanie - nie myśleliśmy o tym jeszcze, całą naszą atencję kierujemy na to, żeby jak najszybciej przywrócić polskim kierowcom to, czego potrzebują - zapewnia nas Itmagination.

Już po opublikowaniu przez Itmagination komunikatu głos w sprawie zerwanej umowy zabrał PKN Orlen w oświadczeniu przesłanym do redakcji Wirtualnemedia.pl. Paliwowy koncern zrzuca w nim winę za zakończoną współpracę na byłego partnera.

- W związku z niewywiązaniem się przez firmę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. (Just Drive), z postanowień umownych, PKN ORLEN  podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy o współpracy – poinformowano w oświadczeniu. - Głównym powodem zakończenia współpracy była sytuacja, w której udostępniony klientom przez spółkę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. model funkcjonowania produktu był inny od uzgodnionego pomiędzy stronami. Pragniemy przy tym podkreślić, że PKN ORLEN, w każdym momencie współpracy z ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o., działał i nadal działa zgodnie z postanowieniami umownymi i obowiązującymi przepisami prawa, a także dobrymi praktykami rynkowymi. Informujemy również, że już od dnia udostępnienia aplikacji klientom, tj. 01.02.2018 r. PKN ORLEN podjął rozmowy z firmą ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. aby wypracować takie warunki współpracy, które pozwoliłyby na funkcjonowanie aplikacji Just Drive zgodnie z deklarowanym przez tą firmę i uzgodnionym z PKN ORLEN scenariuszem biznesowym. Wszystkie podjęte próby znalezienia porozumienia okazały się nieskuteczne. W związku z powyższym PKN ORLEN podjął decyzję o wstrzymaniu dalszych rozmów.

Poszło o rabat?

Obie strony zerwanej współpracy unikają odpowiedzi na pytanie jaka była konkretna przyczyna zerwania umowy. Prawdopodobnym powodem mogą być ewentualne straty ponoszone przez Orlen w związku z korzystaniem przez kierowców z aplikacji JustDrive. Już w trakcie wspomnianej konferencji prasowej inaugurującej działanie usługi pojawiły się pytania i wątpliwości dotyczące tego, że użytkownicy JustDrive tankując i płacąc za paliwo w aplikacji nie pojawią się fizycznie przy kasie na stacji Orlenu, a tym samym wielu z nich nie dokona przy okazji dodatkowych zakupów z oferty sklepu prowadzonego przez koncern.

Na ten wątek zwróciliśmy uwagę rozmawiając podczas konferencji z Danielem Arakiem, założycielem aplikacji JustDrive i prezesem Itmagination. Nasz rozmówca starał się wówczas zbagatelizować ten problem obiecując w przyszłości dodatkowe profity dla Orlenu.

- W przyszłości za pomocą skanowania kodów QR w aplikacji na stacjach można będzie kupować także oferowane tam inne produkty oprócz paliwa – zapowiedział Daniel Arak. Jest jednak możliwe, że jego obietnice ostatecznie nie przekonały menedżerów Orlenu, choć w czasie konferencji oficjalnie uważali oni problem „kanibalizacji” za załatwiony.

Innym, pokrewnym wątkiem zerwania umowy może być kwestia rabatów zaoferowanych przez JustDrive. Z modelu funkcjonowania aplikacji wynikało że niektórzy użytkownicy mogliby liczyć na upusty sięgające nawet 50 groszy na litrze paliwa.

Według nieoficjalnych informacji zdobytych przez serwis Cashless Orlen miał być zaskoczony tak wysokim rabatem. To zaś w połączeniu ze wspomnianymi stratami z powodu braku zakupów ze strony kierowców miało ostatecznie skłonić koncern do zerwania współpracy z Itmagination.

Jednak w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przedstawiciele Itmagination zdecydowanie odrzucają wątek rabatów jako ewentualną przyczynę zerwania przez Orlen współpracy. Zaznaczają, że wysokość rabatów jest precyzyjnie określona w umowach i w związku z tym nie mogła być dla Orlenu zaskoczeniem. Dlatego decyzja koncernu pozostaje tym bardziej zaskakująca i niezrozumiała.

Warto też przypomnieć, że od 5 lutego PKN Orlen ma nowego prezesa. Wojciecha Jasińskiego zastąpił Daniel Obajtek.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Orlen zrywa umowę z JustDrive, strony obarczają się winą za koniec współpracy. „Mamy rozwiązania alternatywne”

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
zzxx
No tak, powstała aplikacja, gdzie stacja w zasadzie tylko traci, to czemu są zdziwieni? Gdzie korzyść dla partnera biznesowego jakim jest Orlen? Niby dziecinnie proste ale poświęcili lata na taki dziwny projekt.
10 7
odpowiedź
User
Mat
Przyszedł nowy prezes Orlenu i pozamiatał temat.
7 3
odpowiedź
User
Gość
Ktoś się w Orlenie zorientował, że dzięki aplikacji to nie stacja zyskuje, a kierowcy.
17 0
odpowiedź
User
099max
Ewa Bugała wszystko wam wyjaśni i opowie :-) co i jak!
12 3
odpowiedź
User
KIX
JUŻ NIEDŁUGO POWSTANIE APLIKACJA MOBILNA , DZIĘKI KTÓREJ KIEROWCA PODCZAS JAZDY SAMOCHODEM BĘDZIE MÓGŁ SWOBODNIE PUŚCIĆ BĄKA (NIE MYLIĆ Z JÓZEFEM) A CAŁĄ WOŃ OD RAZU POCHŁONIE OWA APLIKACJA . WYPUSZCZENIE 10 BĄKÓW PODCZAS CAŁEJ TRASY ZAGWARANTUJE UPUST PALIWA NA NAJBLIŻSZEJ STACJI BENZYNOWEJ O OK. 20 GROSZY NA LITRZE. DOBRA, ŻARTY NA BOK .DOKĄD TO ZMIERZA? SIEDZĄ TAKIE "MÓZGI" INFORMATYCZNE W SWOICH CIASNYCH BASTIONACH INFORMATYCZNYCH I KOMBINUJĄ JAK TU ZBAWIĆ LUDZKOŚĆ PRZY POMOCY APLIKACJI MOBILNEJ.
8 8
odpowiedź
User
rvb
No dobra, ale chyba ktoś tę umowę ze strony Orlenu podpisał?
11 1
odpowiedź
User
Głupki z Orlenu
Tak to jest, jak umowy z ramienia Orlenu podpisuje jakiś dyrektor z partyjnego nadania, który wcześniej przenosił towary na zapleczu apteki, bo skończył Wyższą Szkołę Menedżerską w Radomiu.

Za korzystanie z tej aplikacji nie powinno być ŻADNYCH rabatów, paliwo powinno być w niej DROŻSZE, skoro kierowcy tak bardzo cenią sobie czas. Tylko na to zgodziłby się biznesowo doświadczony, myślący dyrektor z Orlenu, który wie, że obecnie celowo wydłuża się czas kierowców na stacjach, żeby wzięli jeszcze batonik albo skusili się na parówkę w bułce...

Ale czy Orlen ma takich dyrektorów?
8 1
odpowiedź
User
Analityk
Firmy zlecają kolesiom. Wpisz wymaluj Teoretyczny Kraj.
4 1
odpowiedź
User
Pator
No dobra, ale chyba ktoś tę umowę ze strony Orlenu podpisał?
Poprzedni zarząd, więc jest pretekst do wypowiedzenia umowy.
2 2
odpowiedź
User
mm
No tak, powstała aplikacja, gdzie stacja w zasadzie tylko traci, to czemu są zdziwieni? Gdzie korzyść dla partnera biznesowego jakim jest Orlen? Niby dziecinnie proste ale poświęcili lata na taki dziwny projekt.

Nie zgodzę się z tobą. Jesteś kierowcą i masz do wyboru 2 stacje, bliższą BP na której zatankowanie i zapłacenie zajmie ci 15 min, lub dalszą Orlenu na której cała operacja trwa 5 min. Którą wybierzesz? Ktoś z Orlenu wykazał się kompletnym brakiem wyobraźni.
3 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing