SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

ZKDP znika, jego rolę przejmują Polskie Badania Czytelnictwa

Związek Kontroli Dystrybucji Prasy podjął w czwartek uchwałę o samorozwiązaniu. Od początku 2020 roku dostarczaniem informacji o nakładach i rozpowszechnianiu prasy zajmuje się spółka zależna Związku - Polskie Badania Czytelnictwa. Wniosek o rozwiązanie złożyła Izba Wydawców Prasy, która będzie teraz nadzorowała PBC.

Article

ZKDP działał od 1994 roku. Wniosek o jego rozwiązanie zgłosiła Izba Wydawców Prasy, uzasadniając go potrzebą uporządkowania kwestii reprezentacji interesów wydawców prasy w obrocie gospodarczym.

- Zaproponowaliśmy członkom przeniesienie dotychczasowych funkcji formalnych, jakie pełnił dotychczas związek, bezpośrednio do spółki PBC. Uchwalone zostały nowe zasady współpracy wydawców w radach ds. audytu, czytelnictwa i reklamy. W przyjętej formule wydawcy będą mogli sprawniej podejmować decyzje, co jest niezbędne w tak szybko zmieniającej się rzeczywistości, w jakiej działamy - komentuje Renata Krzewska, prezes ZKDP.

Likwidacja może potrwać kilka miesięcy

Za rozwiązaniem ZKDP oddano 95 proc. głosów, sama likwidacja może potrwać nawet kilka miesięcy.

Od 2021 roku do zadań PBC należeć będą działania operacyjnie poza badaniami czytelnictwa, także badania o nakładach i rozpowszechnianiu tytułów prasowych i treści cyfrowych. Organizacja będzie promowała też wszystkie dane na temat rynku prasowego (w tym te o nakładach i rozpowszechnianiu).

Zadania wypełniane w ubiegłych latach przez ZKDP są już w całości realizowane przez spółkę Polskie Badania Czytelnictwa, po tym jak w styczniu 2020 przeniesiono do niej kontrolowanie i udostępnianie informacji o nakładach i rozpowszechnianiu tytułów prasowych i treści cyfrowych.  Po stronie ZKDP pozostawała wyłącznie działalność statutowa (opiniowanie założeń i projektów ustaw oraz aktów wykonawczych).

- Formalnie mieliśmy organizacje pracodawców w branży prasowej: Związek Kontroli Dystrybucji Prasy oraz Izbę Wydawców Prasy. Skupienie prac wydawców w jednej organizacji wzmocni branżę. Izba gospodarcza ma szerszy zakres działalności i większe uprawnienia, a przez to możliwości działania w interesie wydawców. Celem jest budowanie spójnej strategii wydawców prasy wobec zmieniającego się rynku, funkcjonującego w dwóch rzeczywistościach: papierowej i cyfrowej, a także dalsze przekształcenie PBC w nowoczesny ośrodek badań i analiz rynku prasowego oraz komunikacji z rynkiem reklamy - mówi Marek Frąckowiak, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.

Spółka Polskie Badania Czytelnictwa zamknęła 2019 rok przychodami w kwocie 3,29 mln zł, niższymi niż w 2018 roku o 4,4 proc. Blisko 3 mln zł spółka zarobiła na sprzedaży usług badań czytelnictwa. Liczba wydawców obsługiwanych przez PBC wzrosła z 26 w ub.r. do 69 w roku bieżącym.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: ZKDP znika, jego rolę przejmują Polskie Badania Czytelnictwa

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
AS
Szkoda tylko, że PBC nie udostępnia bieżących danych na temat sprzedaży dzienników regionalnych
15 1
odpowiedź
User
stomak
symboliczne
6 1
odpowiedź
User
uno
Czyżby Orlen wykupił i rozwiązał :-) Po przejęciu PP będą teraz wzrosty sprzedaży prasy regionalnej. :-) Będzie sukces.
5 0
odpowiedź