PBC z 136 tys. zł straty w 2019 roku. Obsługuje 69 wydawców

Spółka Polskie Badania Czytelnictwa zamknęła 2019 rok przychodami w kwocie 3,29 mln zł, niższymi niż w 2018 roku o 4,4 proc. Blisko 3 mln zł spółka zarobiła na sprzedaży usług badań czytelnictwa. Liczba wydawców obsługiwanych przez PBC wzrosła z 26 w ub.r. do 69 w roku bieżącym.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Wpływy sprzedażowe PBC spadły rok do roku o 4,4 proc., z 3,44 mln zł w 2018 roku do 3,29 mln zł w 2019 roku. Spółka generowała wpływy tylko na rynku polskim.

2,99 mln zł pochodziło z usług badań czytelnictwa. 140 tys. zł PBC zarobiła na sprzedaży praw do korzystania z wyników badań, 99 tys. zł – na PBC Planner, 49,1 tys. zł – na PBC/TGI, 11,5 tys. zł – na badaniach stron www oraz 2,3 tys. zł – na raportach/ media planach.

grafika

 

Koszty działalności operacyjnej zmalały w skali roku o 1,9 proc., do 3,45 mln zł. Najwięcej spółka wydała na usługi obce – 2,6 mln zł (wobec 2,69 mln zł rok wcześniej) i na wynagrodzenia – 472,8 tys. zł (wobec 502,9 tys. zł rok wcześniej). Wzrosły jednak pozostałe koszty rodzajowe – z 36,1 tys. zl w 2018 roku do 92,6 tys. zł w 2019 roku.

PBC w sprawozdaniu finansowym wyjaśnia, że koszty były wyższe od planowanych głównie z powodu przeprowadzenia w 2019 roku badania CAWI oraz wprowadzenia pasywnego badania reklamy prasowej przy użyciu narzędzia eyetracker i stworzenia własnych programów do realizacji tego badania. Drugim ważnym powodem wzrostu kosztów badań, była konieczność indeksacji kosztu badania CAPI.

grafika

Strata ze sprzedaży wzrosła w omawianym okresie z 67,2 tys. zł do 152 tys. zł, a strata z działalności operacyjnej – z 27 tys. zł do 146,4 tys. zł. Zwiększyła się strata netto – z 14,6 tys. zł do 136,4 tys. zł.

Nowe badanie i nowe zadania PBC

W 2019 r roku PBC wprowadziło na rynek domów mediowych i wydawców nowe badanie zasięgu i intensywności kontaktów z reklamą w prasie, łącznie z badaniem czytelnictwa, o nazwie „Zaangażowanie w reklamę”. Spółka podaje, że to pierwsze w Polsce stałe badanie, gdzie medium podaje faktyczny zasięg reklamy, a nie zasięg nośnika, w którym umieszczona jest reklama. W związku z tym zmieniły się zadania PBC. 

W spółce odbywa się całokształt pracy związanej z uzyskaniem połączonych wyników, poprzez  fuzjonowanie a następnie modelowanie danych pochodzących z dwóch pomiarów czytelnictwa, z badania reklamy i danych o rozpowszechnianiu tytułów.  Ponadto, praca biura związana jest z comiesięczną obsługą i kontrolą jakości realizacji badań przez wykonawców i dostarczaniem w programie PBC Planner wyników na rynek domów mediowych i wydawców oraz obsługą badania wśród tych drugich.

W ub.r. realizowanych było średnio 1 670 wywiadów miesięcznie netto metodą CAPI, dobieranych z próby GUS. Terenową realizację badania czytelnictwa PBC kontynuowała firma Kantar. Dodatkowo realizowano miesięcznie 1000 wywiadów netto metodą CAWI (ankieta internetowa) we współpracy z Ogólnopolskim Panelem Badawczym („Ariadna”). Zrealizowano też kilkaset pasywnych pomiarów zauważalności i percepcji reklam z czytelnikami prasy, przy użyciu eyetrackera, urządzenia które śledzi ruchy gałki ocznej. Oznacza to, że próba badania PBC została zwiększona z 20 tys. do 32 tys. wywiadów rocznie.

Realizacja audytu nakładów i rozpowszechniania, liczba wydawców wzrosła z 26 do 69

Pod koniec  2019 roku PBC zaczęła przejmować od Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, działalność operacyjną związaną z prowadzeniem audytu nakładów i rozpowszechniania prasy. W 2019 roku PBC zakupiło od ZKDP służące temu składniki majątku oraz prowadziło przygotowania logistyczne i organizacyjne do rozpoczęcia takiej działalności od początku 2020 roku.

W ub.r. spółka PBC skupiała łącznie 26 wydawców, wydających tytuły ogólnopolskie lub regionalne. Na zlecenie tych podmiotów przebadano 141 tytułów, w tym: 30 dzienników, 21 tygodników, 16 dwutygodników, 59 miesięczników, 8 dwumiesięczników, 1 kwartalnik, 6 dodatków. Z nowych tytułów do badania PBC zostały włączone: Poradnik 50+, Sól i Pieprz i Vouge.

Poprzez przejęcie od Związku Kontroli Dystrybucji Prasy działalności operacyjnej związanej z prowadzeniem audytu nakładów i rozpowszechniania prasy, liczba klientów PBC wzrosła do 69 w 2020 roku.

W sprawozdaniu finansowym spółka podkreśla, że PBC zmienia się w stronę nowych technologii, przejmuje nowe obszary badań i tworzy nowe kompetencje analityczne, co wpłynęło w 2019 roku na pogorszenie wyniku bieżącej działalności. Ale z drugiej strony, znacząco wzrosły wartości niematerialne i prawne spółki (do blisko 1 mln zł.).

PBC stawia na nowe technologie

W tym roku spółka planuje zintensyfikować i pogłębić działania związane z wykorzystaniem nowych technologii, w tym także poprzez inwestycje, finansowane kapitałem własnym. Najważniejszym obszarem nowych technologii jest obszar tzw. sztucznej inteligencji. To wiąże się m.in. z inwestycjami w algorytmy obliczeniowe Machine Learning i sieci Deep Learning wykorzystywane do realizacji, łączenia i przetwarzania danych pochodzących z badań czytelnictwa i badań reklamy, realizowanych zupełnie różnymi metodami oraz algorytmy do pasywnego pomiaru reklamy prasowej, w tym eyetrackera i facereadera.

PBC zaplanowała na ten rok stworzenie we współpracy z wydawcami i domami mediowymi nowego regulaminu kontroli, który wyznaczy zupełnie nowe reguły zbierania informacji o nakładach i rozpowszechnianiu tytułów prasowych oraz treści cyfrowych. Regulamin wzorowany będzie na regulaminach pochodzących z najbardziej zaawansowanych rynków reklamowych na świecie. W 2020 roku PBC planuje też rozpocząć prace nad nowym Teleskopem, dostosowując go do współczesnych wymagań użytkowników, zarówno w domach mediowych jak i wśród reklamodawców.

Ponadto prowadzone będą prace metodologiczne i programistyczne nad budową oprogramowania do pomiaru emocji związanych z czytaniem treści i oglądaniem reklam w prasie. Obecnie powstaje oprogramowanie nazywane facereaderem, które uzupełni istniejące badanie z użyciem eyetrackera. Elementem rozwoju będzie zakup przez PBC urządzeń, które pozwolą realizować tego typu badania dla podmiotów zewnętrznych (reklamodawców), co może w przyszłości stanowić dodatkowe źródło dochodów dla PBC. Zdaniem zarządu PBC konieczne jest prowadzenie prac nad jakościowymi parametrami opisującymi prasę, a przede wszystkim opisujące działanie reklamy prasowej.

Z kolei działania w zakresie badania PBC będą dotyczyły zastosowania nowych technologii w celu zmniejszania obciążenia realizacji obecnych badań, tak aby było możliwe rozszerzenie badań o nowe obszary. Prace będą dotyczyły m.in. kwestionariusza adaptacyjnego, skracającego długość wywiadu z respondentem, zastosowania algorytmów PBC, w celu poprawy jakości badania CAPI oraz stworzenia modułu konsumenckiego, który zastąpi fuzję wyników PBC/TGI, co da oszczędności zarówno PBC, jak i wydawcom.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"