Więcej za wpis do rejestrów nowych kanałów. KRRiT podniesie opłaty

Wpisanie do rejestrów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji kanału FAST lub nowej stacji w ofercie operatora płatnej telewizji nieznacznie zdrożeje. W tym roku opłata wynosi 158 zł, a od 2026 roku będzie to 164 zł. Znacznie więcej trzeba płacić za koncesje dla tradycyjnych stacji telewizyjnych.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Więcej za wpis do rejestrów nowych kanałów. KRRiT podniesie opłaty
Siedziba KRRiT

Przewodniczący KRRiT Maciej Świrski poinformował o nowej wysokości opłat za wpis programu do rejestru programów telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym i programów rozprowadzanych w Monitorze Polskim. Chodzi o opłatę nadawców za uruchomienie kanału FAST lub opłatę, którą sieci kablowe i inni operatorzy ponoszą za dopisanie do rejestru nowej stacji. Analogiczne ogłoszenia pojawiają się co roku w kontekście opłat za koncesje.

Coroczne zmiany stawek opłat koncesyjnych i za wpis do rejestru wynikają bezpośrednio z ustawy o radiofonii i telewizji. Zmiany opłat są ustawowym obowiązkiem przewodniczącego KRRiT. Decyzje są podejmowane na podstawie komunikatów Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie średnio rocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem.

Ile kosztują poszczególne koncesje?

Kanały FAST, czyli bezpłatne stacje oferowane w streamingu z reklamami, nie podlegają obowiązkowi koncesyjnemu. Wystarczy wpis do wspomnianego wcześniej rejestru. Z tej możliwości skorzystał na przykład TVN, który nadaje 22 stacje FAST. Do rejestru wpisał także te wciąż nieuruchomione, takie jak TVN Kids. W trakcie dokonywania formalności w KRRiT jest też Telewizja Polsat, która w tym roku planuje uruchomić 20 kanałów FAST.

W przeciwieństwie do kanałów FAST, koncesje tradycyjnych stacji są droższe. W 2024 roku ogólnopolskie koncesje naziemne kosztowały 17,8 mln zł (płatne w dziesięciu corocznych ratach). Ostatnie wydane przez KRRiT koncesje satelitarne kosztowały ponad 15,3 tys. zł, a kablowe 3077 zł (płatne jednorazowo).

W związku z waloryzacją cen, co roku opłaty koncesyjne rosną. Trwa konkurs dotyczący dwóch zwalnianych w tym roku miejsc na MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej. W 2025 roku zgoda na nadawanie w ogólnopolskim multipleksie może być droższa niż 39,7 mln zł.  To oczywiście górna granica, ale zwycięzcy konkursu z pewnością będą musieli zapłacić więcej niż 17,8 mln zł. 

Komentarze (0)
byłemwbranży
8 lat temu

Blabla blablabla bla bla :D

aZaliż
8 lat temu

Really? Agencja reklamowa, w pełni zależna od tego czego oczekują klienci, wychodzi do świata ze strategią i opowiada dyrdymały o tym co planuje?

Yurij
8 lat temu

Czytaj: jeszcze więcej dla preziów, jeszcze mniej dla szaraczka z oupenspejsu

Komentujesz jako

Każda opinia jest cenna. Wyraź swoje zdanie, dbając o wzajemny szacunek.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Netflix stawia na kolejne polskie produkcje. Seriale o zapominanych wydarzeniach z PRL, ekranizacja prozy Sobczak

Netflix stawia na kolejne polskie produkcje. Seriale o zapominanych wydarzeniach z PRL, ekranizacja prozy Sobczak

Onet pokazuje "prawdziwą cenę alkoholu"

Onet pokazuje "prawdziwą cenę alkoholu"

"Cyfrowi Bezpieczni" nowym cyklem na dobreprogramy.pl

"Cyfrowi Bezpieczni" nowym cyklem na dobreprogramy.pl

TVN idzie za ciosem. Szykuje nowy sezon "The Floor"

TVN idzie za ciosem. Szykuje nowy sezon "The Floor"

Gdzie są nasze mistrzynie? Dlaczego sukcesy kobiet nie przebijają się do masowej świadomości?
Materiał reklamowy

Gdzie są nasze mistrzynie? Dlaczego sukcesy kobiet nie przebijają się do masowej świadomości?

Julia Szpakowska dyrektorką w Lettly

Julia Szpakowska dyrektorką w Lettly