SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KRRiT chce rozszerzenia zasady must carry, must offer na wszystkie kanały telewizji naziemnej

- Chcemy rozszerzenia zasady must carry, must offer na wszystkie bezpłatne kanały naziemnej telewizji cyfrowej. Tak, by dać pełną podstawę do konstruowania oferty programowej dla wszystkich operatorów - zarówno dużych, jak i małych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Witold Kołodziejski, były przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji; fot: Tomasz KiełczewskiWitold Kołodziejski, były przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji; fot: Tomasz Kiełczewski

Zasada must carry, must offer zakłada, że operator rozprowadzający programy telewizyjne musi włączać do swojej oferty kanały: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4, TV Puls i regionalną antenę TVP (must carry), a nadawcy tych telewizji nie mogą odmówić zgody na udostępnienie sygnału ani uzależniać jej „od uiszczania jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym w szczególności z tytułu udzielenia licencji za korzystanie z nadania” (must offer).

W ubiegłym roku jej interpretacja wywołała wiele kontrowersji, chodziło m.in. o spór o reemisję sygnału publicznego nadawcy przez WP Pilota, co prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski nazywał "złodziejstwem".

Problemem miała być także monetyzacja reklam, emitowanych za pośrednictwem platformy z której nadawca nie otrzymywał pieniędzy.

Rozszerzenie zasady must carry, must offer

Po sporze o Mundial, który był zapalnikiem w dyskusji, KRRiT w maju wydała stanowisko w którym podtrzymała opinię z 2013 roku. W ciągu kilku ostatnich miesięcy emocje wokół tematu opadły, ale Krajowa Rada radiofonii i Telewizji chce powrócić do kwestii dyskusyjnych zapisów. Regulator nie ma inicjatywy ustawodawczej, ale swoje uwagi dotyczące art. 43 Ustawy o radiofonii i telewizji przekazał Ministerstwu Kultury.

- Chcemy rozszerzenia zasady must carry, must offer na wszystkie bezpłatne kanały naziemnej telewizji cyfrowej. Tak, by dać pełną podstawę do konstruowania oferty programowej dla wszystkich operatorów - zarówno dużych, jak i małych - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Jeśli nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji miałaby mieć miejsce, to zdarzy się to i tak dopiero po wyborach parlamentarnych. Biorąc pod uwagę ewentualną wygraną PiS i jej zapowiedzi wyborcze - must carry, must offer na tle haseł dekoncentracyjnych czy propozycji „uregulowania zawodu dziennikarza - raczej nie będzie priorytetem. O terminie potencjalnych zmian i rozpoczęciu działań w tej kwestii najszybciej możemy więc mówić o 2020 roku.

Co oznaczałaby ta zmiana dla rynku telewizyjnego i dla samych widzów? Operatorzy kablowi i satelitarni zapewnialiby dostęp już nie do siedmiu stacji telewizji naziemnej, ale do wszystkich - obecnie jest ich 28 - to z oferty publicznego nadawcy: TVP Info, TVP Kultura, TVP Sport, TVP Historia, TVP ABC, TVP Rozrywka. Z oferty nadawców komercyjnych doszedłby m.in. TVN Siedem, Fokus TV, Puls 2, TTV czy TV Trwam.

- Dzisiaj widać coraz wyraźniej, że nie można zatrzymać postępu technologicznego. Mamy nowe możliwości techniczne, które są już wdrażane i adoptowane przez rynek. Chcemy po prostu stworzyć zasady, wedle których wszyscy będą mogli tak samo i sprawiedliwie postępować. Propozycja nowelizacji zasady must carry, must offer znalazła się więc wśród naszych propozycji nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, które przekazaliśmy do Ministerstwa Kultury - mówi nam Witold Kołodziejski.

Jednocześnie szef Krajowej Rady uważa, że sprawa z WP Pilotem jest rozwiązana i tam, gdzie były zastrzeżenia - już ich nie ma. W założeniu zatem nic nie mogłoby stać na przeszkodzie, by ofertę telewizji naziemnej powiększyć dla wszystkich odbiorców.
- Interpretację KRRiT potwierdziło zarówno stanowisko Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, jak i wygrane sprawy w sądzie. Uważam, że w jakiś szczególny sposób nie jest potrzebna nowelizacja tego punktu ustawy. Stoimy na tym samym swoim stanowisku i jesteśmy konsekwentni - stwierdza w rozmowie z nami.

Sprawa z WP Pilotem zakończona

W lipcu 2018 roku rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał opinię w podobnej sprawie, co tej dotyczącej Telewizji Polskiej oraz WP Pilota. Co prawda, dotyczyła ona France Télévisions oraz spółki Playmédia, ale również - podobnie jak w Polsce - kwestii swobodnego świadczenia usług.

Publiczny nadawca we Francji żądał wyjaśnień w sprawie streamingu jej kanału w internecie przez spółkę Playmédia. Choć opinia rzecznika nie jest wiążąca, mogła posłużyć jako wykładnia w polskim przypadku. Rzecznik w swoim stanowisku zaznaczył, że takie spory powinien rozstrzygać sąd krajowy.

Wirtualna Polska kupiła Netwizor pod koniec 2016 roku, wyceniając firmę na 2,27 mln zł. W połowie ub.r. platforma, działająca wcześniej pod nazwą VideoStar, została przekształcona w WP Pilot. Od 20 marca z usługi można korzystać w całej Unii Europejskiej, po wejściu w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie transgranicznego przenoszenie usług internetowych.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.

W ub.r. TVN osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 8,6 proc. do 1,97 mld zł, a przychody z emisji reklam zwiększyły się o 9,7 proc. do 1,42 mld zł. Nadawca zanotował 157,5 mln zł straty netto, głównie wskutek 394,7 mln zł odpisu dot. wartości udziałów w platformie nc+. Na koniec roku zatrudniał 1 514 pracowników.

Dołącz do dyskusji: KRRiT chce rozszerzenia zasady must carry, must offer na wszystkie kanały telewizji naziemnej

25 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
iksiński
A może by tak zweryfikowali swoją odpowiedzialność za kształtowanie rynku medialnego w Polsce i przyjęli, że w obszarze dobra rzadkiego jakim są częstotliwości telewizji naziemnej bezwzględnie nie powinno być kodowania, zwłaszcza jeżeli jedynym celem jest tu zablokowanie rozwoju telewizji naziemnej (vide Cyfrowy Polsat i MUX4)
odpowiedź
User
PioB1985
Widzowie za granicą się ucieszą z większej ilości bezpłatnych kanałów w wp pilot.
odpowiedź
User
xcvg
tak jak na Facebook sztuczna inteligencja,
odpowiedź