SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Skarga na TVP z powodu belki „Europejska Partia Putina”

Od kilku tygodni „Wiadomości” TVP1 atakują Donalda Tuska za rzekomą uległość wobec Rosji. W jednym z wydań kierowaną przez byłego premiera Europejską Partię Ludową określono w belce „Europejską Partią Putina”. Do KRRiT wpłynęła skarga w tej sprawie. Jej autorami są posłanka PO, były członek KRRiT i były prezes TVP.

Article

W początkowej fazie inwazji Rosji na Ukrainę Telewizja Polska niewiele miejsca poświęcała opozycji. Zmieniło się to już w marcu. W kolejnych wydaniach sztandarowy program informacyjny telewizji publicznej przypomina archiwalne wypowiedzi Tuska na temat Rosji i emituje zrobione kilkanaście lat temu zdjęcia ze spotkań ówczesnego premiera z obecnym prezydentem Rosji Władimirem Putinem. 16 marca br. „Wiadomości” zaatakowały też Europejską Partię Ludową, na czele której stoi Tusk. Materiał opatrzono belką „Europejska Partia Putina”.

Zobacz także: „Wiadomości” krytykują Tuska za to, że tak jak Putin za słabo klaskał Lechowi Kaczyńskiemu

„Treści godzące w polską rację stanu”

Belka zbulwersowała byłego członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Krzysztofa Lufta, byłego prezesa TVP zasiadającego w jej radzie programowej Janusza Daszczyńskiego i wiceprzewodniczącą sejmowej komisji kultury i środków przekazu Iwonę Śledzińską-Katarasińską. W skład EPL wchodzi bowiem wiele partii konserwatywnych i chadeckich z całej Unii Europejskiej, która solidarnie wprowadziła sankcje przeciwko Rosji i pomaga Ukrainie. Z EPL stowarzyszona jest także partia UDAR mera Kijowa Witalija Kliczko.

- Zarzucamy nadawcy działanie sprzeczne z art. 18 ust. 1 Ustawy o Radiofonii i Telewizji poprzez rozpowszechnianie treści godzących w polską rację stanu oraz z art. 21 ust 2 poprzez niezachowanie zasad rzetelności i kierowania się odpowiedzialnością za słowo - napisali autorzy skargi.

Dalej uzasadniają swoje pismo i podają szczegóły na temat budzącego kontrowersje programu. - Skarga dotyczy audycji „Wiadomości” nadanej w programie TVP1 w dniu 16.03.2022 o godz. 19.30. W trakcie zapowiedzi kolejnego materiału rutynowego już, propagandowego szczucia na Przewodniczącego EPP (Europejskiej Partii Ludowej) Donalda Tuska, na tzw. belce pojawił się w 23’05” napis EPP - Europejska Partia Putina. Należy przypomnieć, że do EPP należy kilkadziesiąt partii politycznych w krajach UE i wielu kluczowych polityków unijnych, z szefową Komisji Europejskiej na czele. Takie kwalifikowanie przez polską telewizję publiczną największej siły politycznej Unii Europejskiej sprzyja rozbijaniu jedności wspólnoty europejskiej, przeciwstawiającej się śmiertelnemu zagrożeniu dla pokoju jakim jest rosyjska agresja na Ukrainę. A wszystko co dzisiaj tę jedność zachodniej wspólnoty rozbija, szkodzi jednocześnie polskiej racji stanu - uzasadniają.

Będzie kara dla TVP?

 Skarżący zwracają też uwagę na przynależność partii mera Kijowa do EPL. - Trzeba pamiętać, że do członkostwa w EPP aspiruje i ściśle z nią współpracuje także kilka ukraińskich ugrupowań politycznych, w tym partii Witalija Kliczki, który dzisiaj jako mer stolicy kraju kieruje dramatyczną obroną miasta. Zarzucanie realizowania interesów zbrodniarza wojennego Władimira Putina, bohaterskim obrońcom Kijowa i innych ukraińskich miast walczących z barbarzyńskim najazdem rosyjskim, jest czymś co nie mieści się żadnych standardach – moralnych i prawnych - zauważają.

Autorzy skargi domagają się ukarania TVP. - Ten skandaliczny incydent nie tylko godzi w polską rację stanu, naruszając tym samym art. 18 ust 1 Ustawy, ale narusza także art. 21 zobowiązujący w ust 2 do „kierowania się odpowiedzialnością za słowo” w realizowaniu misji mediów publicznych i „rzetelnego ukazywania całej różnorodności wydarzeń i zjawisk w kraju i za granicą”. Zwłaszcza w obecnej trudnej sytuacji, w jakiej znalazła się Polska, nie może być miejsca na taką nieodpowiedzialność w programach telewizji publicznej. W związku z powyższym zwracamy się do Pana Przewodniczącego o podjęcie pilnych działań w celu ukarania nadawcy i zapobieżenia podobnym nieodpowiedzialnym, szkodliwym i niezgodnym z prawem praktykom nadawcy publicznego - apelują.

KRRiT już ukarała program informacyjny TVP1

W czerwcu ub.r. informowaliśmy, że KRRiT nałożyła na TVP 30 tys. zł kary za materiał o włoskim serialu i zapowiedzi programowe w „Wiadomościach” z 4 maja 2020 roku. Tego dnia w programie zachwalano propozycje programowe TVP, w tym serial „Włoska rodzina”, kolejne odcinki serialu „Leśniczówka” i programu „Jaka to melodia?”.

Jak KRRiT tłumaczyła nałożenie kary? - Kara została nałożona za naruszenie art. 16c pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji  i art.16a ust. 6 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji poprzez emisję w serwisie informacyjnym ukrytych przekazów handlowych dotyczących innych, emitowanych przez nadawcę, audycji (tj. przekazami autopromocyjnymi), a także przerywania -  w celu nadania tych przekazów -  serwisu informacyjnego - mówiła wówczas rzecznik KRRiT.

W grudniu ub.r. KRRiT wszczęła postępowanie przeciwko TVP w związku z wydaniem „Wiadomości”, w którym prawie 18 minut poświęcono na materiały promujące „Sylwestra marzeń” w Zakopanem. Autorem jednej ze skarg byli: Juliusz Braun (członek Rady Mediów Narodowych, były przewodniczący KRRiT, były prezes TVP), Jan Dworak (były przewodniczący KRRiT i były prezes TVP), Janusz Daszczyński (członek Rady Programowej TVP, były prezes TVP) i Krzysztof Luft, były członek KRRiT.

W lutym br. „Wiadomości” w TVP1 i TVP Info miały 21,11 proc. udziału w rynku telewizyjnym.

Dołącz do dyskusji: Skarga na TVP z powodu belki „Europejska Partia Putina”

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
Wiadomości TVP? Nie znam
odpowiedź
User
doro
I bardzo dobrze, Telewizja Rządowa już dawno odleciała na inną planetę.
Brak rzetelnego dziennikarstwa, kłamstwa, manipulacje, ciągłe skłócanie Polaków. Serce się łamie, że takie, rzeczy dzieją się w mojej Polsce :(
odpowiedź
User
Tomek
Ci gnoje z Wiadomości nawet czasu wojny nie potrafią uszanować. A to PiS grał tak jak Rosja mu zagrała.
odpowiedź