SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Krzysztof Skowroński: publikacja "Faktu" niegodna zawodu dziennikarza. "Nie zgadzamy się, by politycy pobłażali przestępcom molestującym dzieci"

Dziennikarz, nawet jeśli jest komuś niechętny, to jego obowiązkiem jest weryfikacja informacji, zatem ze strony "Faktu" można domniemywać złą wolę i to jeszcze podczas ataku na jednego z kandydatów podczas kampanii prezydenckiej - powiedział we wtorek prezes SDP Krzysztof Skowroński.  - My, dziennikarze "Faktu", nie zgadzamy się na to, by politycy pobłażali przestępcom, którzy molestują seksualnie dzieci - odpowiada redaktor Aldona Toczek, wicenaczelna gazety, która opublikowała artykuł o ułaskawieniu przez prezydenta mężczyzny skazanego za przestępstwo seksualne wobec małoletniej córki.

Article

Krzysztof Skowroński prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, organizacji skupiającej największą w kraju liczbę dziennikarzy, jest zbulwersowany publikacją w piątkowym wydaniu "Faktu".

Tabloid podał informację, jakoby prezydent Andrzej Duda ułaskawił pedofila, który molestował seksualnie swoją córkę. Gazeta nie podała jednak przyczyn i uzasadnienia decyzji prezydenta. A jej źródłem był wniosek rodziny skazanego: partnerki i córki. Sam akt prawny nie tyle był ułaskawieniem przestępcy, który odbył całą karę, co spełniał prośbę rodziny, aby po wielu latach i pozytywnej przemianie skazanego, znieść zakaz kontaktów i aby cała trójka mogła się spotkać. Kobiety wielokrotnie mówiły w mediach, że są za to właśnie wdzięczne prezydentowi Dudzie.

Sprawę w ostrych słowach skomentował w piątek po południu Andrzej Duda na wiecu wyborczym w Bolesławcu. - Dzisiaj ten oszczerczy atak to po prostu podłość, to najgorszego gatunku brudna kampania. Po co? Co się dzieje? - spytał. - Czy ten koncern, Axel Springer z niemieckim rodowodem, który jest właścicielem gazety „Fakt”, chce wpłynąć na wybory prezydenckie w Polsce? Tak? Niemcy chcą wybierać w Polsce prezydenta? To jest podłość. Nie zgadzam się na to - podkreślił prezydent.

Do słów prezydenta Dudy odniosła się w poniedziałek Katarzyna Kozłowska, redaktor naczelna "Faktu". - Uruchomił Pan wobec polskich dziennikarzy gigantyczną machinę nienawiści, wmawiając ludziom, że działamy na rzecz obcego państwa. Czy właśnie o to Panu chodziło, żebyśmy musieli czytać o sobie, że powinno się nas ogolić na łyso, zgwałcić i spalić? - napisała dziennikarka w liście otwartym do prezydenta, opublikowanym na stronie internetowej dziennika.

CZYTAJ TAKŻE: Startuje Huawei Next-Image Awards 2020, nagrody po 10 tys. dolarów. Huawei P40 Pro+ to fotograficzny profesjonalista

Prezes SDP w rozmowie z PAP podkreślił, że największą winą tabloidu jest dopuszczenie do bezprecedensowej manipulacji faktami.

"Dziennikarz, nawet jeśli jest komuś niechętny, to jego obowiązkiem jest weryfikacja informacji. Informacji, które były ogólnodostępne, zatem, ze strony +Faktu+, można domniemywać złą wolę" - zaznaczył Skowroński. Dodał, że skoro publikacja ukazała się na finiszu kampanii, można uznać, iż była manipulacyjną "czarną propagandą" i atakiem na jednego z kandydatów do urzędu prezydenta RP, w tym przypadku atakiem na ubiegającego się o reelekcję prezydenta Andrzeja Dudę.

"Publikacja +Faktu+ nie jest w ogóle godna zawodu dziennikarza" - mówił PAP Skowroński. "Przypadek, w takim momencie kampanii i w takim artykule, jest zjawiskiem rzadkim" - podkreślił prezes SDP.

Jolanta Hajdasz: wydawnictwa takie jak "Fakt" są przeciwko prezydentowi Dudzie

Wydawnictwa takie jak "Fakt" wpisują się w kampanię prezydencką w Polsce, popierając jednego kandydata jednoznacznie, a drugiego w brutalny sposób atakując. Ten pierwszy kandydat to Rafał Trzaskowski, drugi to Andrzej Duda - powiedziała we wtorek PAP dyrektor MWP SDP Jolanta Hajdasz.

Dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich (CMWP SDP) Jolanta Hajdasz podkreśla, że tabloid "Fakt" bezpardonowo zaatakował w ubiegły piątek prezydenta Andrzeja Dudę, manipulując zdjęciami i tytułami na okładce bulwarówki.

"Tabloid nierzetelnie podał informację, jakoby prezydent ułaskawił pedofila, który molestował seksualnie swoją córkę" – podkreśliła Hajdasz. Dodała, że "Fakt" nie podał przyczyn i uzasadnienia decyzji prezydenta, której źródłem była prośba rodziny skazanego: partnerki i córki.

Decyzja nie tyle dotyczyła ułaskawienia przestępcy, który odbył całą karę, ale właśnie prośby rodziny, aby po wielu latach i pozytywnej przemianie skazanego, znieść zakaz kontaktów i aby cała trójka mogła się spotkać. Kobiety wielokrotnie mówiły w mediach, że są za to właśnie wdzięczne prezydentowi Dudzie.

"Tabloid jednak instrumentalnie potraktował tragiczną historię, robiąc z niej narzędzie walki politycznej, manipulując informacjami i zdjęciami prezydenta Dudy i opisem zbrodni sprzed lat" - powiedziała dyrektor CMWP SDP i przypomniała, że centrum wydało oświadczenie w tej sprawie.

"CMWP SDP stanowczo potępia sposób opisywania przez tabloid +Fakt+ historii ułaskawienia przez Prezydenta mężczyzny, który odsiedział wyrok za pedofilię i apeluje do mediów i dziennikarzy o uszanowanie prywatności ułaskawionego i jego rodziny. Publikacja ta staje się także elementem nieuczciwej gry politycznej na finiszu kampanii prezydenckiej w Polsce, dlatego CMWP SDP apeluje do mediów i dziennikarzy o szczególną rzetelność przy opisywaniu tego tematu" - napisano w komunikacie Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.

"Wydawnictwa takie jak +Fakt+ robią to na finiszu kampanii, licząc na to, że nie będzie już czasu tak zweryfikować te informacje, aby dało się ten negatywny obraz prezydenta +odkręcić+ wtedy, kiedy ludzie będą szli do głosowania. Jest to bardzo brutalna walka polityczna, której na pewno wydawnictwa płacące podatki w innym kraju, w tym przypadku w Niemczech, nie powinny podsycać. Powinny bardzo ostrożnie podchodzić do takich spraw" - mówiła Jolanta Hajdasz.

Szefowa CMWP SDP uważa, że "Fakt" ewidentnie sprzyja Trzaskowskiemu, a atakuje prezydenta Dudę. Dotyczy to też innych tytułów – dodaje Hajdasz.

"Wystarczy porównać ubiegłotygodniowe pierwsze strony +Newsweeka+ i +Faktu+, czyli uśmiechnięty kandydat Trzaskowski z żoną oraz tytuł +Ich dwoje+; w drugim przypadku widzimy prezydenta ze wzrokiem wbitym w ziemię i tytuł +Wkładał jej rękę w krocze+. Jest to ohydna manipulacja" – powiedziała Hajdasz.

Czytaj także: Startuje Huawei Next-Image Awards 2020, nagrody po 10 tys. dolarów

"Nie zgadzamy się, by politycy pobłażali przestępcom molestującym dzieci"

- My, dziennikarze "Faktu", nie zgadzamy się na to, by politycy pobłażali przestępcom, którzy molestują seksualnie dzieci - odpowiada redaktor Aldona Toczek, wicenaczelna gazety, która opublikowała artykuł o ułaskawieniu przez prezydenta mężczyzny skazanego za przestępstwo seksualne wobec małoletniej córki.

Miliona złotych zadośćuczynienia od wydawcy dziennika "Fakt", domagają się partnerka i córka mężczyzny ułaskawionego przez prezydenta. We wtorek ich pełnomocnik złożył pozew w sądzie.

"Politycy muszą to zrozumieć: w naszej redakcji nie ma nikogo, kto myślałby inaczej" - zaznaczyła Aldona Toczek. Podkreśliła jednocześnie, że bagatelizowanie zbrodni pedofilii jest haniebne. "Jeśli do tego dopuścimy, żadne dziecko nie będzie bezpieczne" - oceniła Toczek.

"Polityk, który twierdzi, że akt seksualnego dręczenia dziecka może być w jakimkolwiek stopniu sprawą rodzinną, odbiera ofiarom godność, głos i szansę na lepsze jutro" - zaznaczyła. "Społeczeństwo, które godzi się, by okazywać łaskę sprawcy tak ohydnej zbrodni, cofa się do czasów, gdy zmowa milczenia dawała przyzwolenie zwyrodnialcom na krzywdzenie dzieci" - podkreśliła.

Pozew bliskich ułaskawionego przez prezydenta przeciwko Ringier Axel Springer

Miliona złotych zadośćuczynienia od Ringier Axel Springer, wydawcy dziennika "Fakt", domagają się partnerka i córka mężczyzny ułaskawionego przez prezydenta. We wtorek pozew o ochronę dóbr osobistych przeciwko wydawnictwu i 1 mln zł zadośćuczynienia złożył pełnomocnik kobiet.

O złożeniu pozwu do warszawskiego Sądu Okręgowego w Warszawie poinformował we wtorek podczas konferencji prasowej Krzysztof Wąsowski, pełnomocnik bliskich ułaskawionego mężczyzny.

"Wydaje się, że żadna kwota nie jest w stanie zrównoważyć tej traumy i tego szoku, który te dwie kobiety przeżywają dzisiaj. Natomiast trzeba powiedzieć +STOP+ takim patologicznym działaniom mediów, które wkraczają w prywatność osób niepublicznych, niezaangażowanych w politykę, które po prostu chciały spokojnie żyć (...) po jednej z największych tragedii rodzinnych, jaka może się przydarzyć" - powiedział prawnik.

Same pokrzywdzone w oświadczeniu przesłanym w poniedziałek PAP podkreśliły, że zdecydowały się złożyć pozew, by sprawiedliwy wyrok pozwolił w przyszłości ochronić inne rodziny.

Kobiety podkreśliły, że "dziennikarze i politycy nie mają prawa tak działać". "Nie mają prawa w taki sposób niszczyć psychiki zwykłych ludzi. Zdecydowałyśmy się złożyć pozew sądowy przeciwko wydawnictwu wydającemu +Fakt+, by sprawiedliwy wyrok pozwolił w przyszłości ochronić inne rodziny. Ale także po to, by przekonać się, czy prawa polskiego obywatela znaczą więcej niż interesy, choćby najlepiej ustosunkowanych i najzamożniejszych, zagranicznych koncernów" - napisały.

W pierwszym kwartale br. średnia sprzedaż ogółem „Faktu” wyniosła 206 697 egz., o 9,90 proc. mniej niż w pierwszym kwartale poprzedniego roku. Dziennik jest liderem sprzedaży papierowej wśród ogólnopolskich gazet codziennych.

Ringier Axel Springer Polska należy do joint venture szwajcarskiego Ringiera (ma 51 proc. udziałów) i niemieckiego Axel Springera (49 proc.), natomiast w tej ostatniej firmie 43 proc. akcji pod koniec ub.r. przejął amerykański fundusz KKR.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Krzysztof Skowroński: publikacja "Faktu" niegodna zawodu dziennikarza. "Nie zgadzamy się, by politycy pobłażali przestępcom molestującym dzieci"

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
XYZ
TVP szczuje to jest dobrze, inni też mogą.
odpowiedź
User
Publikacja czy okładka?
Publikacja czy okładka? Okładka była jawną manipulacją (niemal na poziomie TVP), ale sam artykuł był zgodny z prawdą.
odpowiedź
User
att
Można by go spytać o ponad 10 lat oskarżania konkretnych ludzi o zabójstwo 96 ludzi, ale to przecież pisowski konferansjer, więc szkoda czasu.
odpowiedź
User
Jaro65
A co robi TWP??? Cały czas oczernia Trzaska, a gloryfikuję notariusza, który dziś tym bardziej dzieli Polaków. Nie uważa się za Krakusa, tylko za Krakowską inteligencję. Czyli znów lepszy sort, a my którzy nie chcemy głosować na niego, jesteśmy tymi gorszymi.
odpowiedź
User
Polonia 102
Nie komentujcie tutaj bo wam wykasuja niewygodnie posty
odpowiedź