SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Na zakazie handlu zyskały stacje benzynowe i dyskonty, tracą hipermarkety

Na wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele zyskały głównie dyskonty, średnie sklepy spożywcze i stacje benzynowe, które zwiększyły swój udział w rynku. Spadek sprzedaży dotknął hipermarkety - wynika z analizy branży handlowej przygotowanej przez firmę badawczą Nielsen.

Analiza Nielsena obejmuje okres od marca do lipca 2018 roku. Wynika z niej, że w tym okresie przeciętny koszyk zakupowy w sektorze FMCG podrożał o 5,7 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Sprzedaż na rynku rosła właśnie w miesiącach z zakazem handlu, bo od stycznia do lipca br. dynamika była mniejsza i wyniosła 5,4 proc. W samym tylko lipcu średni koszyk zdrożał o 6,3 proc.

Rośnie sprzedaż na stacjach benzynowych

Jak wynika z raportu wzrosło znaczenie średnich sklepów spożywczych, dyskontów, sklepów winno-cukierniczych oraz stacji benzynowych.

Największy wzrost sprzedaży tzw. koszyka spożywczo-chemiczno-papierosowego zanotowały stacje benzynowe - aż o 22,6 proc. Sprzedaż w średnich sklepach spożywczych urosła o 12 proc., w sklepach winno-cukiernicze o 10,1 proc.,  w dyskontach – o  7,2 proc.

Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele spowodowało poszerzenie oferty stacji benzynowej o szerszy niż wcześniej asortyment, głównie spożywczy. I np. Orlen wprowadził też produkty dla wegan i wegetarian, soki od polskich sadowników .

Najmniejszy wzrost sprzedaży odnotowały małe sklepy spożywcze – dynamika wyniosła jedynie 2 proc.

## NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/biedronka-dane-iii-kwartal-2018-jaki-wplyw-zakazu-handlu-w-niedziele ##

Hipermarkety zanotowały w tych miesiącach spadek sprzedaży – o 0,8 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2017 roku.

Rośnie rola dyskontów

Zakaz handlu w niedziele spowodował nieznaczne zmiany w udziale poszczególnych kategorii sklepów w sprzedaży żywności.
Udział dyskontów wzrósł w lipcu br. z 32,4 proc. do 33,2 proc. (w porównaniu z tym samym okresem ub.r.), a średnich sklepów spożywczych – wzrósł z 15,6 proc. do 16,5 proc. Wyższy udział w sprzedaży żywności mają też stacje benzynowe – wynosi 2,1 proc. wobec 1,7 proc. przed rokiem.

W związku z nowymi regulacjami obejmującymi zakaz handlu dyskonty zostały zmuszone do zmiany komunikacji marketingowej. W swoich reklamach przypominają klientom, że w najbliższą niedzielę  ich sklepy będą nieczynne i zachęcają do większych zakupów w piątek lub w sobotę, dodatkowo zachęcają też promocyjnymi cenami .

Spadł z kolei udział supermarketów (z 15,8 proc. do 15,2 proc.), małych sklepów spożywczych (z 10,5 do 9,8 proc.), hipermarketów (z 9,9 proc. do 9,4 proc.) i dużych sklepów spożywczych ( z 11 proc. do 10,8 proc.).

Rośnie sprzedaż napojów, piwa, przekąsek

W analizowanym przez Nielsena okresie największy udział we wzroście wartości koszyka spożywczego miały przekąski, papierosy, i napoje bezalkoholowe.

Sprzedaż napojów bezalkoholowych wzrosła rok do roku o 10,7 proc., papierosów – o 10,3 proc., a przekąsek – o 9,2 proc. Znaczny wzrost sprzedaży odnotowało też piwo (+7,6 proc.) i karma dla zwierząt (+8,5 proc.).

Zakaz handlu w niedziele obowiązuje od 1 marca 2018 roku. Nie obejmuje pierwszej i ostatniej niedzieli w miesiącu. Od 2020 r. handel dozwolony będzie w Polsce jedynie w 7 niedziel, a zabroniony w 45.

Dołącz do dyskusji: Na zakazie handlu zyskały stacje benzynowe i dyskonty, tracą hipermarkety

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tych
Czyli rząd zrobił dobrze Orlenowi i Lotosowi. Sprytnie to rozegrali... Gorzej z pracownikami stacji: do roboty dalej, zarobki niższe, śmieciówki częstsze. Chyba naprawdę trzeba będzie kupić samochód elektryczny, żeby nie dawać zarobić tym pijawkom.
odpowiedź
User
xyz
czyli to co miało pomóc małym kosztem dużych, zadziałało dokładnie odwrotnie
odpowiedź