SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kuchnia regionalna ważna dla Polaków podczas turystycznego wyjazdu

Dla współczesnego polskiego turysty dobre jedzenie to już nie tylko dodatek do wakacji. Smakowanie lokalnej kuchni i tradycyjnych potraw znacząco zwiększa naszą satysfakcję z wyjazdu - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Kuchnia regionalna ważna dla Polaków podczas turystycznego wyjazdu

Prawie wszyscy badani (97%) od wyjazdu turystycznego oczekują oderwania od codzienności, wypoczynku i odstresowania się. Podczas wyjazdu chcemy też "naładować akumulatory", by zebrać siły oraz energię do dalszej pracy (93%). Ważne jest również odkrywanie nowych rzeczy, przeżycie czegoś wyjątkowego, zdobycie nowych doświadczeń (ponad 80%), a także cisza (77%), kontakt z lokalną specyfiką miejsca, w którym wypoczywamy (75%) i możliwość aktywności fizycznej (71%) - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Co ciekawe, najmniej zależy nam na imprezowym spędzaniu wyjazdu (39%) i na luksusach w trakcie podróży (32%).

W Polsce, podobnie jak zagranicą, widać wyraźnie trend związany z jakością oferty turystycznej. Cena nadal jest ważna dla 87% respondentów, ale takie czynniki jak smaczne jedzenie (75%), położenie blisko wody (64%), możliwość aktywnego wypoczynku (60%) znacząco zwiększają naszą satysfakcję z pobytu.

Widać także wyraźnie, że w obszarze naszych zainteresowań w znacznym stopniu znajdują się doznania kulinarne związane z lokalną, tradycyjną kuchnią. Możliwość próbowania kuchni regionalnej podczas wyjazdu jest ważna dla blisko 60% badanych, a co drugi ankietowany polski turysta (50%) ceni sobie i korzysta z możliwości zakupu produktów oraz potraw przygotowanych z produktów od lokalnych dostawców. Chęć spróbowania lokalnych specjałów wyrabianych z naturalnych produktów wysokiej jakości jest wyżej ceniona i bardziej pożądana niż udogodnienia dla rodzin z dziećmi (34%) i lokalizacja blisko dyskotek czy klubów (18%).

Na wakacjach Polacy są otwarci na nowe doznania, także te kulinarne - tylko 1/5 badanych nie lubi próbować nowych produktów i wybiera sprawdzone potrawy.

Podróż w nowe miejsce dla większości respondentów (78%) jest okazją do próbowania kuchni lokalnej. Ponadto jesteśmy skłonni nadłożyć drogi by zjeść posiłek w niepowtarzalnym miejscu (72%). Powodem tego jest fakt, że w naszym otoczeniu za dużo jest tego, co masowe i standardowe, a za mało tego, co autentyczne i niepowtarzalne - z tym stwierdzeniem zgadza się ponad 70% badanych. Panowie (68%) są bardziej skłonni wybrać restaurację, która oferuje dania regionalne. Prawie w tym samym stopniu i panie, i panowie chętnie nadłożą drogi, aby zjeść w niepowtarzalnym miejscu (73% - kobiety, 71% - mężczyźni).

Na pytanie "Które danie podczas wyjazdu wakacyjnego w jednym z regionów Polski, wybrałaby Pan/Pani mając do wyboru szeroką ofertę dań w ten samej cenie?", ponad połowa respondentów (54%) wybiera danie kuchni regionalnej, którego jeszcze nie jadła. Na dania przyrządzane z regionalnych produktów skusiłoby się 78% badanych, podczas gdy tylko 8% zamówiłoby znane, sprawdzone polskie danie (np. kotlet schabowy, kotlet mielony, kurczaka czy karkówkę z grilla). Zaledwie 4% badanych, mając do wyboru danie regionalne, którego jeszcze nie próbowali, zdecydowałoby się na pizzę, kebab czy makaron.

Najczęstsze skojarzenia Polaków z turystyką kulinarną dotyczą próbowania regionalnych potraw oraz poznawania nowych smaków (33%) i wyjazdów połączonych z degustacją potraw regionalnych (18%). Widoczna jest też asocjacja ze smacznym, zdrowym jedzeniem (12%) i z poznawaniem kuchni regionalnej, tradycji i zwyczajów kulinarnych (11%).

Większość badanych turystów (67%) przywozi z wyjazdów regionalne produkty spożywcze. Najczęściej są to sery (35%), miody (14%), ryby (14%) i wędliny (13%), a także chleb (8%). Kategorią kulinarnych "łupów" są napoje alkoholowe - piwa regionalne (9%), wódki, nalewki i miody pitne (8%) oraz wina regionalne (7%). W dalszej kolejności przywozimy słodycze i ciastka (6%), różnego rodzaju przetwory (4%), przyprawy (2%), oliwy i oleje (2%), obwarzanki, precle czy bajgle (2%).

Odwiedzając miejsca oraz lokale związane z tradycją kulinarną danego regionu, badani najczęściej zaglądają do restauracji serwujących kuchnię regionalną (89%) i karczm (84%). Ponad połowa respondentów (54%) odwiedza lokalne browary, 37% - wytwórnie produkujące lokalną żywność, 33% - winnice, a 26% - muzea związane z wytwarzaniem jedzenia.

Jak pokazują wyniki badania, okres między majem a wrześniem to najlepszy moment na klasyczne wyjazdy turystyczne w Polsce, także te kulinarne. Popularne miesiące to miesiące letnie, wakacyjne - czerwiec (29%), lipiec (39%), a zwłaszcza sierpień (48%). Jednocześnie widać, że ta sezonowość zaczyna się przełamywać: wrzesień jako miesiąc idealny w Polsce do próbowania regionalnych potraw i produktów poleciłoby 42% badanych (więcej niż czerwiec i lipiec). Co ciekawe, październik zajmuje wyższą pozycję (9%) niż np. kwiecień (3%).

Większość badanych turystów (85%) za najbardziej atrakcyjną formę wypoczynku uznała możliwość próbowania potraw kuchni regionalnej, dostępnych wyłącznie w danym regionie. Kulinaria prześcignęły takie atrakcje jak poznawanie historii danego miejsca (78%) i zwiedzanie historycznych obiektów (77%), lokalnych muzeów, skansenów (69%). Ponad połowa respondentów (51%) deklaruje chęć udziału w festiwalach kulinarnych, a nieco mniej (46%) – udział w warsztatach kulinarnych.

Prawie trzech na czterech respondentów (70%) jest zdania, że lepszy smak i wysoka jakość produktu spożywczego uzasadniają jego cenę. Fakt, że coraz bardziej zwracamy także uwagę na miejsce pochodzenia produktów czy sposób ich wytwarzania i w tym wyborze nie kierujemy się już głównie ceną, potwierdza odpowiedź blisko połowy badanych (49%), która za dobry produkt spożywczy jest w stanie zapłacić nawet 30% więcej.

73% badanych wybrałoby karczmę z autentycznymi daniami regionalnymi przygotowanymi ze świeżych produktów dostarczanych przez lokalnych wytwórców, rezygnując z oferty restauracji serwujących w tej samej cenie dania kuchni włoskiej czy azjatyckiej, pizzerie, bary sushi czy gastronomie, w których możemy kupić kotlet schabowy czy mięso z grilla.

Nasze pierwsze, spontaniczne skojarzenia z regionami znanymi z autentycznej, smacznej kuchni czy potraw regionalnych biegną raczej poza granice Polski, do Włoch (18%), Francji (15%), Hiszpanii (5%), Grecji (4%) i Niemiec (4%). Polska znalazła się na szóstym miejscu (3%), ex aequo ze Szwajcarią i Węgrami. Wymienione zostały także Czechy (2%), Holandia, kraje Beneluksu i Chorwacja (po 1%).

Szlak kulinarny, który będzie promocyjną "wizytówką" regionu, zdaniem turystów powinien dawać możliwość próbowania lokalnych potraw (49%), udziału w wydarzeniach kulinarnych (35%) oraz dobre źródło informacji w postaci przejrzystej strony internetowej (29%).

Badanie "Apetyt na region" zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia oraz Citybell Consulting na zlecenie województwa podkarpackiego na początku września 2013 r. metodą wywiadów internetowych (CAWI) na ogólnopolskiej próbie liczącej 1026 osób. W badaniu wzięli udział mieszkańcy miast powyżej 100 tys. mieszkańców, którzy w przeciągu ostatnich 24 miesięcy przynajmniej dwa razy wyjechali w celach turystycznych lub wypoczynkowych w Polskę.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kuchnia regionalna ważna dla Polaków podczas turystycznego wyjazdu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl