SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kupujący w internecie godzą się na bycie śledzonym, choć są tym zaniepokojeni

Większość osób robiących zakupy w sieci ma świadomość, że firmy zbierają o nich dane. Coraz większa grupa konsumentów godzi się na to, ale jednocześnie jest tym faktem zaniepokojona - wynika z globalnego badania McCann Truth Central.

84 proc. badanych jest świadomych, że firmy, których produkty kupują, śledzą odwiedzane przez nie strony i na tej podstawie budują spersonalizowane rekomendacje kolejnych towarów. Jednocześnie konsumenci akceptują takie praktyki jako element transakcji wymiennej: są gotowi dzielić się danymi, jeśli tylko będą mieli jasność co do wynikających z tego korzyści. Taka gotowość do współpracy jest z roku na rok coraz wyższa: w 2011 r. deklarowało ją 45 proc. osób, a w 2014 - już 59 proc.

Jednocześnie większość konsumentów jest zaniepokojona nadmierną zależnością od algorytmów i wykorzystywaniem przez sklepy internetowe danych osobowych (Big Data). 71 proc. osób deklaruje, że martwi je ilość informacji, które sklepy posiadają na ich temat.

Niemal połowa badanych wyobraża sobie siebie korzystających ze skanera linii papilarnych na palcach, czy tęczówki oka, podczas autoryzacji płatności w sklepie. Co szósta osoba chciałaby korzystać z technologii płatności zaimplantowanej w ciele.

39 proc. osób badanych twierdzi, że możliwość robienia zakupów o dowolnej porze to największa spośród emocjonalnych korzyści, jakie dają im zakupy online. Co czwarta osoba nie ma problemu z przerwaniem spotkania czy kolacji, w której bierze udział, tylko po to, żeby kupić coś na kończącej się właśnie aukcji internetowej.

52 proc. respondentów wyraziło opinię, że zakupy stały się dla nich zbyt bezosobowym doświadczeniem, i że niepokoi je zależność od sklepowych algorytmów, które dyktują ich wybory zakupowe. 57 proc. martwi się, że nadmierna personalizacja oferty ogranicza ich szanse na odkrycie nowych produktów. Stanowi to jednocześnie szansę dla sprzedawców oferujących nowe produkty, gdyż ponad 66 proc. badanych deklaruje, że poszukuje podczas zakupów inspiracji.

Badani nie odrzucają całkowicie użycia technologii w kształtowaniu swoich doświadczeń podczas zakupów. Okazuje się nawet, że są oni otwarci na jej jeszcze szersze użycie niż ma to miejsce obecnie. 71 proc. respondentów chciałoby np. skorzystać z interaktywnych paneli pozwalających na przymierzanie ubrań bez potrzeby przebierania się. Zaznaczają jednak, że ciągle zależy im na autentycznej relacji ze sprzedawcą.

49 proc. konsumentów spośród tych, którzy robili zakupy mobilne w ciągu ostatnich 6 miesięcy, wyobraża sobie siebie robiących zakupy wyłącznie w ten sposób. Z drugiej strony 70 proc. badanych deklaruje, że komórki i tablety są dobre do przeglądania produktów, ale nie do robienia za ich pomocą faktycznych zakupów.

Badanie zostało przeprowadzone przez McCann Truth Central, komórkę badawczą  McCann Worldgroup, za pomocą kwestionariusza ilościowego wypełnionego przez ponad 10 000 osób z 11 krajów na świecie, wspartego dodatkowymi badaniami jakościowymi.

Dołącz do dyskusji: Kupujący w internecie godzą się na bycie śledzonym, choć są tym zaniepokojeni

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl