Wyniki Allegro rozczarują? Analitycy obcięli cenę docelową o prawie połowę

Analitycy Trigon DM w raporcie z 13 kwietnia obniżyli rekomendację dla Allegro do "trzymaj" z "kupuj" z ceną docelową do 28 zł z 52 zł. Uzasadnili, że wyniki finansowe firmy w pierwszym kwartale br. będą rozczarowaniem dla rynku.

tw/pap
tw/pap
Udostępnij artykuł:
Wyniki Allegro rozczarują? Analitycy obcięli cenę docelową o prawie połowę

- Dotychczas zakładaliśmy, że dołek dynamiki wyników nastąpi w 4 kw’21, obniżenie limitu dla bezpłatnych dostaw ramach Smart!, którego ogłoszenie we wrześniu było dla nas zaskoczeniem, powinno wspierać wolumen, towarzyszący wzrost kontrybucji merchantów częściowo złagodzi impakt kosztowy tego działania - napisano w raporcie na temat Allegro autorstwa analityków Dominika Niszcza i Grzegorza Kujawskiego z Trigon DM.

- Niestety niska 2-cyfrowa dynamika GMV (łącznej wartości sprzedaży na platformach Allegro - przyp.) w 1 kw. naszym zdaniem może dalej rozczarowywać rynek, podobnie ekspansja strony kosztowej. W rezultacie pomimo podwyżek cennika od marca’22 oraz większej kontrybucji merchantów w kosztach dostaw od początku lutego, rentowność będzie naszym zdaniem dalej pod presją - oceniono.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/gdzie-kupic-dekoder-telewizja-nowy-standard-dvb-t2-hevc-allegro-blokada-sprzedazy,7170003270407809a ##

- W tym kontekście pytanie czy obniżenie pułapu bezpłatnych dostaw kurierskich, co jak rozumiemy miało być odpowiedzią na ofertę Amazon Prime i jednocześnie służyć dywersyfikacji usług logistyki zewnętrznej, pozwoliło osiągnąć biznesowy cel oraz czy trwale nie obniży rentowności Allegro - napisano.

Trigon DM prognozuje spadek marży i zysku EBITDA Alllegro

Analitycy Trigon DM zakładają w pierwszym kwartale 2022 roku wzrost GMV i przychodów odpowiednio o 13 proc. i 19 proc. r/r. Prognozują spadek wyniku skor. EBITDA o 11 proc. do 479 mln zł, co będzie drugim z rzędu kwartałem z ujemną dynamiką, większą niż w 4 kwartale 2021 roku i to mimo kontrybucji merchantów w kosztach dostaw od początku lutego oraz podwyżek cennika od marca.

Według analityków Trigona na spadek marży r/r wpłyną głównie rosnące koszty dostaw (+48 proc. r/r), koszty marketingu wyższe o 35 proc. r/r oraz negatywna kontrybucja do wyniku ze strony projektów logistycznych, a także szybsze od dynamiki przychodów wzrosty kosztów pracy oraz IT.

Ich prognozy zakładają stopniową poprawę dynamiki wyników w kolejnych kwartach 2022 roku , najwyższą w 4 kwartale (+15 proc. r/r). Niemniej jednak dynamika EBITDA w całym roku będzie ich zdaniem niższa niż zakłada zarząd (4 proc. vs. 7-12 proc.).

Jakie będą wyniki Allegro w 2022 i 2023 roku?

W kontekście 2023 roku analitycy z Trigon DM zwracają uwagę na to, że otoczenie konkurencyjne wciąż może ograniczać potencjał wzrostu cen abonamentów Smart! pomimo rosnącej presji kosztowej, wprowadzone progi opłat za dostawy przez Shopee w kwietniu 2022 roku są pozytywnym sygnałem zmian na rynku, ale spółka wciąż pozostaje najbardziej agresywną pod kątem opłat konkurencją Allegro, a także na nową ofertę eBay, którego ambicją jest miejsce w pierwszej trójce platform w Polsce.

Ich zdaniem Allegro czeka podwyżka stawek u firmy InPost w 4 kwartale 2022 roku, która może ich zdaniem przekroczyć 10 proc. (łącznie zakładają wzrost z 3,56 proc. GMV w 2022 roku do 3,91 proc. w 2023 roku).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/inpost-wyzsze-ceny-przesylki-kurierskie-do-paczkomatow,7170001264490113a ##

Analitycy obniżają także prognozy skorygowanej EBITDA Allegro w latach 2022-23 o odpowiednio 11 proc. i 18 proc. (o 0,25 mld zł w 2022 roku i 0,55 mld zł w 2023 roku) w związku z niższym zakładanym GMV (prognoza przychodów z marketplace w Polsce obniżona o odpowiednio 0,06 mld zł i 0,30 mld zł). Jednocześnie przyjmują wyższe koszty dostaw netto po silnym wzrośnie w 4 kwartale 2021 (odzwierciedlone koszty dopłat do przesyłek kurierskich) o 0,15 mld zł w 2022 roku i 0,17 mld zł w 2023 roku (do 1,78 mld/2,29 mld zł).

Zakładają, że koszty dostaw w stosunku do GMV wzrosną w 2023 roku o około 10 proc. pod wpływem podwyżek InPostu i innych kurierów), co przełoży się na dodatkowe 200 mln zł kosztów dla grupy Allegro. Przyjmują, że tylko około połowę spółka przełoży na merchantów - osłabienie dynamik GMV nie będzie bowiem sprzyjało dociążaniu kosztami sprzedawców. Ponadto zakładają wzrost koszów marketingu o ok. 60-80 mln zł do 860-1.059 mln zł (rosnące ceny zakupu ruchu) i osobowe w tym związane z projektem logistycznym.

Allegro to zdecydowanie najpopularniejsze platforma e-commerce w Polsce. Według badania Mediapanel w styczniu br. zanotowało 21,87 mln użytkowników i 73,58 proc. zasięgu.

W czwartym kwartale ub.r. Allegro osiągnęło wzrost wpływów o 23,2 proc. do 1,6 mld zł i 199,7 mln zł zysku netto. Firma prognozuje, że w latach 2022-2026 jej przychody będą rosnąć o wysokie kilkanaście proc., a skorygowana EBITDA ma być w środkowych lub wyższych rejestrach 20 proc. Pod koniec lutego poinformowano, że z Allegro odchodzi prezes i dyrektor generalny Francois Nuyts, będzie pełnił te funkcje najpóźniej od końca br.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/allegro-kanal-gen-z,7170006586734721a ##

Allegro inwestuje we własne automaty paczkowe

Od wiosny ub.r. Allegro rozwija swoją sieć automatów paczkowych, na koniec grudnia ub.r. miało tysiąc maszyn, w br. chce postawić kolejne 2 tys. Na początku listopada firma uruchomiła opartą na nich usługę logistyczną One Box dla kupujących.

W połowie grudniu usługa pojawiła się w kolejnych ośmiu miastach: Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Bydgoszczy, Krakowie i Katowicach. Równocześnie Allegro poinformowało, że podpisało umowy dotyczące instalowania automatów na stacjach Shell i przy sklepach Stokrotka.

Na początku kwietnia br. Allegro sfinalizowało transakcję nabycia 100 proc. udziałów firm Mall Group i WE|DO działających w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. Zapłaciło łącznie 881 mln euro (ok. 4,1 mld zł) za w Mall Group i WE|DO.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day