SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kwestia Smaku i Kotlet.tv najpopularniejszymi polskimi blogami

Czołowe blogi kulinarne, takie jak KwestiaSmaku.com, Kotlet.tv i MojeWypieki.com, są zdecydowanie popularniejsze niż modowe (m.in. Makelifeeasier.pl), lifestyle’owe (np. blogi Kominka) oraz technologiczne - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Article

Dane najpopularniejszych polskich blogów uzyskaliśmy od firm realizujących badanie Megapanel PBI/Gemius. Okazało się jednak, że objętych jest nim tylko kilkanaście z tych blogów, przy czym czterech (Kominek.in, Fashionelka, Klasyczny.com i Automotiveblog.pl) nie odwiedziło wystarczająco dużo z ponad 12 tys. uczestników Megapanelu, żeby można oszacować ruch na tych stronach. - Do badania dodajemy witryny, które w dwóch wcześniejszych miesiącach odwiedziło co najmniej 45 panelistów, oraz witryny, które wykupiły płatny audyt site-centric - opisuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Małgorzata Wołejko, Megapanel team manager w Gemiusie.

Jednak żaden polski bloger nie zdecydował się na audyt site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon jest wykonywanych na ich stronach ani jak długo przebywają na nich użytkownicy. W Megapanelu nie można też wyodrębnić ruchu dla konkretnych blogów działających na popularnych platformach, jak Blogspot.com, Blox.pl czy Blog.Onet.pl.

W tej sytuacji o dane z Google Analytics na temat odwiedzalności pozostałych popularnych blogów poprosiliśmy ich autorów. W tabelce prezentujemy tylko te, które w ostatnim miesiącu miały ponad 100 tys. unikalnych użytkowników (podobnie jak w Megapanelu ujęte są jedynie blogi z ponad 100 tys. realnych użytkowników). Przy czym każdy serwis ma zazwyczaj o wiele więcej unikalnych niż realnych użytkowników, m.in. dlatego że jako unikalny użytkownik wielokrotnie jest liczony ten sam internauta, który odwiedza stronę na różnych urządzeniach (np. na kilku komputerach, smartfonie, tablecie). Za to statystyki z Google Analytics uwzględniają też ruch na stronie pochodzący spoza Polski.

W zestawieniu uwzględniliśmy tylko blogi prowadzone przez osoby znane jedynie z tego, a nie blogi polityków, dziennikarzy czy celebrytów. Te drugie swój zasięg zawdzięczają też pozablogowej popularności ich autorów. Od części blogerów, których poprosiliśmy o statystyki ich blogów, nie otrzymaliśmy tych danych.

- Nie można dotrzeć do wszystkich blogerów, a i popularność mierzona statystyką jest guzik warta. Nie chciałbym stawać w szranki z blogerami, którzy mają milion unikalnych użytkowników, z czego większość to jednorazowe wejścia z Google dzięki dobremu wypozycjonowaniu - uzasadnił Kominek.

Blogo-kuchnia większa od blogo-szafy

Wśród blogów ujętych w Megapanelu trzy najpopularniejsze dotyczą kulinariów. KwestiaSmaku.com miała w listopadzie 709 tys. realnych użytkowników, o 80 tys. więcej niż rok wcześniej, Kotlet.tv - 429 tys. real users (wzrost o 138 tys. w skali roku), a MojeWypieki.com - 294 tys. (przed rokiem blog nie był jeszcze w Megapanelu). Dla porównania: serwis Gotujmy.pl w połowie ub.r, kiedy Edipresse Polska kupowało go od Grupy Infor, notował 750 tys. użytkowników i 5,7 mln odsłon miesięcznie (zobacz szczegóły).

Na podobną odwiedzalność co blogi kulinarne nie może liczyć żaden z pozostałych czołowych blogów. Makelifeaesier.pl - współprowadzony przez Kasię Tusk, a poświęcony głównie modzie, urodzie i stylowi życia - miał w listopadzie 215 tys. realnych użytkowników, czyli 26 tys. mniej niż przed rokiem. Przy czym od początku działania notuje on zazwyczaj od 210 do 240 tys. real users miesięcznie. (zobacz dane z jesieni 2011 roku). Do spadku popularności bloga w listopadzie ub.r. mogło się przyczynić to, że został wtedy z niego wydzielony kolejny - MakeHomeEasier.pl (obok MakeFashionEasier.pl, który ruszył jednocześnie z Makelifeaesier.pl).

Natomiast według danych z Google Analytics, Makelifeaesier.pl w ostatnim miesiącu zanotowało 930 tys. unikalnych użytkowników i 6,9 mln odsłon. Dużo mniej popularne są inne czołowe blogi o modzie i urodzie. Madamejulietta.blogspot.com miał w ostatnim miesiącu 214 tys. unikalnych użytkowników, a Fashionelka.pl i Alinarose.pl - po ponad 100 tys. Przy czym każdy z nich w skali roku zanotował mniej więcej dwukrotny wzrost zasięgu.

Według Dominika Kaznowskiego, partnera w agencji Publicon i organizatora konkursu Blog Firmowy Roku, większa popularność blogów kulinarnych niż modowych wynika z kilku czynników. - Te pierwsze rozwinęły się znacznie wcześniej. Ponadto tematyka przepisów i inspiracji kulinarnych interesuje sezonowo, np. w okresach świątecznych, niemal każdego Polaka - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Kaznowski. Tymczasem blogi o modzie prowadzą przede wszystkim młode kobiety, których wpisami w naturalny sposób najbardziej zainteresowane są ich rówieśniczki. Chociaż zdarzają się wyjątki, takie jak MrVintage.pl, tworzony od czterech lat przez Michała Kędziorę blog poświęcony męskiej modzie. W listopadzie ub.r. miał według Google Analytics 43 tys. unikalnych użytkowników (czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej) i 225 tys. odsłon. Natomiast CzasGentlemanow.pl Łukasza Kielbana w styczniu br. zanotował 29 tys. unikalnych użytkowników i 180 tys. odsłon.

Dominik Kaznowski zwraca też uwagę, że blogerki i blogerzy piszący o kulinariach są bardziej samowystarczalni niż ci zajmujący się modą. - W przeciwieństwie do blogów modowych nie ma konieczności czasochłonnego wyszukiwania i dobierania ubrań czy dodatków. Artykuły niezbędne do przygotowania przepisów kulinarnych są dostępne niemal w każdym sklepie i w każdym mieście - opisuje.

Za przewagę blogów kulinarnych nad modowymi można też uznać treści wideo. Wśród czterech najpopularniejszych blogów o gotowaniu takich materiałów nie ma tylko na MojeWypieki.com. Zdecydowanie przodują pod tym względem autorzy Kotlet.tv, Paulina i Michał Stępniowie, którzy w ciągu trzech ostatnich lat zamieścili na YouTubie i wkleili na swoim blogu ok. 2 tys. kilkuminutowych filmików, najczęściej pokazujących przygotowywanie różnych potraw. Nagrania zanotowały łącznie 13,6 mln odtworzeń, a za emitowane przy nich reklamy Stępniowie jako jedni z pierwszych polskich twórców zaczęli otrzymywać od portalu (w ramach uruchomionego dwa lata temu programu partnerskiego) pokaźne kwoty. Na początku br. ruszyli na YouTubie z kolejnym kanałem - Domowa.tv, poświęconym tematom lifestyle’owym.

Około 500 filmików na YouTubie zamieściła przez dwa lata Dorota Kamińska, autorka bloga PozytywnaKuchnia.pl, który w listopadzie ub.r. miał 147 tys. realnych użytkowników, o 62 tys. więcej niż rok wcześniej. Jej nagrania - też prezentujące głównie przepisy kulinarne - zanotowały w sumie 4,8 mln wyświetleń. Prawie 50 podobnych filmików jest dostępnych na MojeWypieki.com.

Tymczasem tak wielu materiałów wideo próżno szukać na czołowych blogach o modzie i urodzie. Tylko Julia Kuczyńska, znana jako Maffashion, na madamejulietta.blogspot.com od czasu do czasu publikuje wideorelacje z wyjazdów na pokazy, otwarcia butików czy koncerty. Jest przy tym zdecydowanie najpopularniejszym blogerem na Facebooku - jej profil ma ponad 130 tys. fanów. Natomiast zajmująca się makijażem autorka Katosu.blogspot.co.uk przez 2,5 roku dodała na YouTubie już ok. 200 filmików, które obejrzano łącznie 7,7 mln razy.

- Wyraźnie widać, że zwłaszcza filmy, a także zdjęcia istotnie zwiększają atrakcyjność bloga - potwierdza Dominik Kaznowski, dodając, że w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpiła znacząca profesjonalizacja blogów kulinarnych, do których jego zdaniem multimedia jest łatwiej przygotowywać niż do blogów modowych. - Te ostatnie wymagają współpracy z fotografem, sprzętu, oświetlenia, pleneru itp. To znacznie bardziej skomplikowana forma niż studyjna wersja kuchni - ocenia Kaznowski.

Najpopularniejsze blogi (z objętych badaniem Megapanel PBI/Gemius)
bloglistopad 2012listopad 2011
real userszasięgreal userszasięg
Kwestiasmaku.com709 0753,66%628 6653,30%
Kotlet.tv429 0072,21%290 4891,52%
Mojewypieki.com294 3491,52%--
Makelifeeasier.pl215 1491,11%241 3191,27%
Spidersweb.pl196 0741,01%114 6160,60%
Pozytywnakuchnia.pl146 8510,76%84 4450,44%
Antyweb.pl143 5700,74%200 3991,05%
poniżej poziomu audytu: Kominek.in, Fashionelka, Klasyczny.com i Automotiveblog.pl
WIRTUALNEMEDIA.PL
Popularne blogi o modzie i urodzie (dane z Google Analytics)
blog28.12.2012-27.01.201328.12.2011-27.01.2012
unique usersodsłonyunique usersodsłony
Madamejuliettta.blogspot.com.pl214 1731 103 778105 938524 284
Alinarose.pl (wcześniej: brunettesheart.blogspot.com)119 080647 37647 879370 517
Fashionelka.pl102 594732 87954 114360 250
WIRTUALNEMEDIA.PL
Popularne blogi kulinarne (dane z Google Analytics)
blog01.201301.2012
unique usersodsłonyunique usersodsłony
Domowe-wypieki.pl379 7571 557 076bd.bd.
Zajadam.pl200 821312 72469 120113 442
Olgasmile.com173 658671 737104 316415 777
Domowe-gotowanie.pl141 101333 557bd.bd.
Smakuje.blox.pl123 610248 95932 05876 773
Whiteplate.blogspot.com121 358657 00095 224546 361
Makecookingeasier.pl112 331602 059111 004546 130


Oczywisty wpływ na popularność blogów wydaje się mieć to, jak często zamieszczane są na nich nowe wpisy. O ile na blogach kulinarnych czy niektórych o modzie i urodzie kolejne posty pojawiają się prawie codziennie (od 1 do 29 stycznia na KwestiaSmaku.com znalazły się 24 nowe wpisy, na Kotlet.tv - 20, na MakeLifeEasier.pl - 21, a na Alinarose.pl - 26), o tyle inni blogerzy publikują rzadziej - 13 wpisów w tym roku na Fashionelka.pl, po kilkanaście na każdym z blogów Kominka (Kominek.in i Kominek.es), 9 na modowym Charlize-mystery.blogspot.com, a tylko 7 na MrVintage.pl. Natomiast autorka Paniekscelencja.blogspot.com każdego miesiąca zamieszcza maksymalnie 5 wpisów, a w br. nie opublikowała jeszcze ani jednego.

- Znacznie ważniejsza jest nie sama liczba, ale optymalna częstotliwość wpisów, która dla każdego typu bloga będzie inna, uzależniona choćby od pracochłonności jednego wpisu, np. konieczności wykonania sesji zdjęciowej czy nagraniowej - komentuje Dominik Kaznowski. - Co do zasady można powiedzieć, że im bardziej oryginalne treści, w które autor włożył więcej twórczej pracy, tym wyższe statystyki. Im bardziej angażujący indywidualnie temat, tym większe zainteresowanie będzie on budził wśród użytkowników - dodaje.

Tę regułę potwierdzają wyniki najpopularniejszych serwisów blogowych o nowych technologiach - Spidersweb.pl, Antyweb.pl i Niebezpiecznik.pl. Chociaż na pierwszych dwóch codziennie pojawia się zwykle po kilkanaście tekstów pisanych przez kilku autorów, mają niższą odwiedzalność niż czołowe blogi kulinarne i modowe. Podobnie jak Niebezpiecznik.pl, który w styczniu br. zanotował 270 tys. unikalnych użytkowników i 1,16 mln odsłon. - O ile miliony ludzi korzystają z nowych technologii, np. smartfonów, o tyle bardzo niewiele interesuje się tym, co będzie w nowej wersji systemu operacyjnego - wyjaśnia Dominik Kaznowski.

Najpopularniejsze blogi i blogerzy na Facebooku (stan na 03.02.2013)
profilfanimówią o tym
MAFFASHION135 70025 566
Kwestia smaku95 3165 510
Make life easier85 1063 240
Moje wypieki75 0772 441
DOMINIKA BUDZYŃSKA - MAKE UP & PHOTOGRAPHY62 4198 013
Jestem Kasia42 1805 541
PaniEkscelencja35 9781 225
MACADEMIAN GIRL35 21810 124
Jessica Mercedes33 9437 479
KatOsu33 5634 819
White Plate32 9085 138
Kominek31 5651 087
Kotlet.tv23 373803
Antyweb21 7781 114
Charlize-mystery18 9572 065
Fashionelka16 600426
Raspberry And Red16 7172 629
Klasyczny.com14 0693 563
Pozytywna kuchnia12 555366
Makecookingeasier.pl11 8551 317
Spider's Web11 446778
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kwestia Smaku i Kotlet.tv najpopularniejszymi polskimi blogami

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Smakosz
Koltet.tv??? Ktoś pomieszał literki :)
odpowiedź
User
Michał
Gratuluję, bardzo rzetelny raport. Dodałbym jedynie info dla przypomnienia, że RU bywa z zasady niższe od UU :)
odpowiedź
User
Insider
Dokładnie - RU jest o wiele bardziej restrykcyjnym parametrem od UU. Zestawienie obok siebie tabelek z RU i UU nie jest zatem zbyt miarodajne bo UU jest dużo bardziej napompowane :-)
odpowiedź